Valfri klädsel på begravning

Therese1988

Trådstartare
Allvetande o allsmäktige Buke, jag behöver hjälp att tänka!
Min autistiska hjärna gillar inte luddiga begrepp och otydliga klädkoder.
Strax före midsommar ska jag på begravning av en ung släkting, som tragiskt nog valde att avsluta sitt eget liv. Eftersom vi har haft väldigt liknande problematik, kände jag att jag definitivt vill närvara.

Det står att klädseln är valfri och jag hade tänkt att sy en enkel, enfärgad klänning. MEN! I vilken färg? Efter lite diskussion med min far (som tyvärr inte kan närvara pga länge planerad och långvarig utlandsresa), har jag kommit fram till att min sambo kanske ska ha mörkblå chinos och en mörkblå skjorta. Han är inte så mycket för finklädsel överlag, vägrar kavaj och såg ut som att han tänkte begrava mig när jag frågade om slips.
Ska jag också vara mörkblå? Svart? Någon annan ljus, diskret färg?
Hjälp en förvirrad hjärna! Jag hade känt mig mycket bekvämare om det varit antingen ljus eller traditionell klädsel. Då vet jag vad som gäller, liksom...
 
Personligen hade jag vid valfri klädsel hållit mig till mörka/dämpade färger men inte nödvändigtvis helsvart eller väldigt formellt. Tänker t.ex att det är okej med mörka jeans och sneakers och liknande, dvs inte så strikt ”ut och köp begravningskostym”. Färgmässigt hade jag dock hållit mig till mörkt som sagt (räknar då absolut in mörkblå dit) om det inte uttryckligen stått färgglatt på inbjudan.
 
Det är ju aldrig fel att klä sig mörkt på begravning. Svart eller mörkblått kan aldrig bli fel :)

Personligen hade jag vid valfri klädsel hållit mig till mörka/dämpade färger men inte nödvändigtvis helsvart eller väldigt formellt. Tänker t.ex att det är okej med mörka jeans och sneakers och liknande, dvs inte så strikt ”ut och köp begravningskostym”. Färgmässigt hade jag dock hållit mig till mörkt som sagt (räknar då absolut in mörkblå dit) om det inte uttryckligen stått färgglatt på inbjudan.
Tack snälla för era snabba och kloka svar!
Jag har så lätt att fastna i tankar som bara snurrar iväg. Speciellt när det inte är tydligt vad som förväntas av mig. Då får jag nästan lite panik.
Mörkt it is, then. ❤️
 
Vad tror du att din släkting hade uppskattat? :)
Min kusin kom i en rosa kjol till mormors begravning, eftersom hon visste att mormor tyckte den var fin.
Och om jag stökar till det mera nu; mörkt är alltid rätt på begravning.

Beklagar sorgen :heart
Jag vet inte, faktiskt. Vi hade inte mycket kontakt de senaste åren, men jag känner ändå stark samhörighet pga mycket liknande problematik. Jag kom ur det på ett sätt, men släktingen kände att det bara fanns en annan utväg. Tyvärr. Vi trodde att det skulle bli studentfirande, men nu blir det begravning istället. 💔
 
Allvetande o allsmäktige Buke, jag behöver hjälp att tänka!
Min autistiska hjärna gillar inte luddiga begrepp och otydliga klädkoder.
Strax före midsommar ska jag på begravning av en ung släkting, som tragiskt nog valde att avsluta sitt eget liv. Eftersom vi har haft väldigt liknande problematik, kände jag att jag definitivt vill närvara.

Det står att klädseln är valfri och jag hade tänkt att sy en enkel, enfärgad klänning. MEN! I vilken färg? Efter lite diskussion med min far (som tyvärr inte kan närvara pga länge planerad och långvarig utlandsresa), har jag kommit fram till att min sambo kanske ska ha mörkblå chinos och en mörkblå skjorta. Han är inte så mycket för finklädsel överlag, vägrar kavaj och såg ut som att han tänkte begrava mig när jag frågade om slips.
Ska jag också vara mörkblå? Svart? Någon annan ljus, diskret färg?
Hjälp en förvirrad hjärna! Jag hade känt mig mycket bekvämare om det varit antingen ljus eller traditionell klädsel. Då vet jag vad som gäller, liksom...

Jag håller med @Hedinn och @Blyger, om det inte uttrycks mycket specifikt vilken klädsel som förväntas hade jag tagit något mörkt men inte alltför formellt eller som Blyger säger, något jag visste att den avlidna tyckte om.

Slips är verkligen inget tvång, min särbo (som satt längst fram med mig i kyrkan) hade ingen slips på min pappas begravning. Hans mamma hade försökt tvinga honom att ha det men jag sa åt honom att det viktigaste är att han var så bekväm han kunde vara, pappa skulle inte ta illa upp. Särbon kör med westernstuk på sina kläder så han hade en väldigt snygg bolo istället för slips.

Jag vet inte, faktiskt. Vi hade inte mycket kontakt de senaste åren, men jag känner ändå stark samhörighet pga mycket liknande problematik. Jag kom ur det på ett sätt, men släktingen kände att det bara fanns en annan utväg. Tyvärr. Vi trodde att det skulle bli studentfirande, men nu blir det begravning istället. 💔

Så fruktansvärt, jag beklagar verkligen förlusten :cry:
 
Jag håller med @Hedinn och @Blyger, om det inte uttrycks mycket specifikt vilken klädsel som förväntas hade jag tagit något mörkt men inte alltför formellt eller som Blyger säger, något jag visste att den avlidna tyckte om.

Slips är verkligen inget tvång, min särbo (som satt längst fram med mig i kyrkan) hade ingen slips på min pappas begravning. Hans mamma hade försökt tvinga honom att ha det men jag sa åt honom att det viktigaste är att han var så bekväm han kunde vara, pappa skulle inte ta illa upp. Särbon kör med westernstuk på sina kläder så han hade en väldigt snygg bolo istället för slips.



Så fruktansvärt, jag beklagar verkligen förlusten :cry:
Tack! ❤️

Jag tycker det är skitsvårt med de flesta tillställningar. T ex påhittade klädkoder till bröllop eller sånt. Jag vill veta tydligt vad som förväntas av mig.
Numera bär jag gärna klänning (ffa när jag lärt mig sy själv, för då kan jag äntligen ha något som är bekvämt, passar min kropp OCH har fickor!)
När jag var yngre, tyckte jag det var jättejobbigt när "alla andra" hade klänning och jag kom i långbyxor.

Min sambo äger nog ett par chinos och två skjortor. Den ena är mönstrad och känns inte lämpad för tillfället. Han är antingen klädd i arbetskläder, mjukisbyxor eller shorts. Ev jeans, men definitivt inte jeans på sommaren. Då smälter han bort.

Nu kanske den valfria klädseln är menad att göra det lättare för folk (det lär ju vara rätt många unga som kommer när det gäller en tonåring), då det antyder att det inte är det strikt traditionella, formella, svarta... Men för mig blev det bara jobbigare att inte veta exakt hur jag ska vara klädd. 😵‍💫
 
Allvetande o allsmäktige Buke, jag behöver hjälp att tänka!
Min autistiska hjärna gillar inte luddiga begrepp och otydliga klädkoder.
Strax före midsommar ska jag på begravning av en ung släkting, som tragiskt nog valde att avsluta sitt eget liv. Eftersom vi har haft väldigt liknande problematik, kände jag att jag definitivt vill närvara.

Det står att klädseln är valfri och jag hade tänkt att sy en enkel, enfärgad klänning. MEN! I vilken färg? Efter lite diskussion med min far (som tyvärr inte kan närvara pga länge planerad och långvarig utlandsresa), har jag kommit fram till att min sambo kanske ska ha mörkblå chinos och en mörkblå skjorta. Han är inte så mycket för finklädsel överlag, vägrar kavaj och såg ut som att han tänkte begrava mig när jag frågade om slips.
Ska jag också vara mörkblå? Svart? Någon annan ljus, diskret färg?
Hjälp en förvirrad hjärna! Jag hade känt mig mycket bekvämare om det varit antingen ljus eller traditionell klädsel. Då vet jag vad som gäller, liksom...
Beklagar sorgen ❤️ Jag känner igen osäkerheten inför lite vaga klädkoder. Själv hade jag satsat på grått i det här läget.
 
Allvetande o allsmäktige Buke, jag behöver hjälp att tänka!
Min autistiska hjärna gillar inte luddiga begrepp och otydliga klädkoder.
Strax före midsommar ska jag på begravning av en ung släkting, som tragiskt nog valde att avsluta sitt eget liv. Eftersom vi har haft väldigt liknande problematik, kände jag att jag definitivt vill närvara.

Det står att klädseln är valfri och jag hade tänkt att sy en enkel, enfärgad klänning. MEN! I vilken färg? Efter lite diskussion med min far (som tyvärr inte kan närvara pga länge planerad och långvarig utlandsresa), har jag kommit fram till att min sambo kanske ska ha mörkblå chinos och en mörkblå skjorta. Han är inte så mycket för finklädsel överlag, vägrar kavaj och såg ut som att han tänkte begrava mig när jag frågade om slips.
Ska jag också vara mörkblå? Svart? Någon annan ljus, diskret färg?
Hjälp en förvirrad hjärna! Jag hade känt mig mycket bekvämare om det varit antingen ljus eller traditionell klädsel. Då vet jag vad som gäller, liksom...
Mörkblått låter ju väldigt bra, den som är så mörk att den nära gränsar svart skulle jag känna mig bekväm i tänker jag, speciellt som enkel enfärgad klänning, typ nylonstrumpor i liknande färg.

Svart och grått borde också kunna fungera iom att det är valfritt. Däremot har jag bestämt för mig att man inte kan komma i svart, och vara försiktig med grått om klädseln är ljus/färgglad.
 
Mörkblått låter ju väldigt bra, den som är så mörk att den nära gränsar svart skulle jag känna mig bekväm i tänker jag, speciellt som enkel enfärgad klänning, typ nylonstrumpor i liknande färg.

Svart och grått borde också kunna fungera iom att det är valfritt. Däremot har jag bestämt för mig att man inte kan komma i svart, och vara försiktig med grått om klädseln är ljus/färgglad.
Varför skulle man inte kunna komma i svart?
 
Varför skulle man inte kunna komma i svart?
Jag förstår inte frågan :) (jag skriver inte att man inte kan komma i svart helt enkelt utan har det som ett gångbart alternativ)

Hon frågar om hon kan vara mörkblå när det är valfri klädsel och jag skriver att jag skulle känt mig bekväm i mörkblå klänning på det. Men att det också borde kunna fungera med svart och grått.

Att inte ha svart eller mörkgrått om det är "ljus" eller "färgglad" klädsel känns väl ganska naturligt. Ljusgrått på "ljus" känner jag att jag skulle velat kolla upp om det är perfekt eller för dämpat. Att ha svart på begravning om det inte står något annat är väl helt självklart, men nu stod det ju ngt annat.

Att jag inte skrev att jag tycker svart vore bäst är ju för att hon själv verkar vilja ha blått och hennes sambo kör på blått och hon kanske vill ha liknande nivå (om än såklart inte exakt samma färg som han har).
 
Jag förstår inte frågan :)

Hon frågar om hon kan vara mörkblå när det är valfri klädsel och jag skriver att jag skulle känt mig bekväm i mörkblå klänning på det. Men att det också borde kunna fungera med svart och grått.

Att inte ha svart eller mörkgrått om det är "ljus" eller "färgglad" klädsel känns väl ganska naturligt. Ljusgrått på "ljus" känner jag att jag skulle velat kolla upp om det är perfekt eller för dämpat.

Att jag inte skrev att jag tycker svart vore bäst är ju för att hon själv verkar vilja ha blått och hennes sambo kör på blått och hon kanske vill ha liknande nivå (om än såklart inte exakt samma färg som han har).
Jag missförstod ditt svar :)
 
Om det står valfri klädsel så kan du ju verkligen välja själv och ingenting kan bli fel. :) Tycker för övrigt att mörkblått låter utmärkt!
 
@Badger jag har ofta både mörkblått och svart på mig och känner mig bekväm i båda. Så här var det mest ett förvirrat svammel från min sida. "Vad gör jag? Ska jag matcha det sambon har, köra svart eller ha någon helt annan färg pga vet inte vad som känns ok när det är luddigt skrivet." :)

Tack vare era svar, kan jag äntligen släppa detta och fokusera på att köpa tyg och tillverka en klänning. Jag behöver ibland en spark i baken eller att någon hjälper mig att stoppa det skenande godståget av tankar i mitt huvud. Så jag kan släppa det som EGENTLIGEN inte är viktigt och fokusera på det som betyder något.
 
Jag skulle välja något i lila med dragning mot grå. Lite ljusare och somrigt samtidigt som det är 'rätt' färg enligt begravningskoden.

1685965416287.png
 

Liknande trådar

Äldre En av mina vänner gick bort under tragiska omständigheter strax innan jul, bara 27 år gammal. Nu börjar det dra ihop sig till begravning...
Svar
19
· Visningar
3 788
Senast: Rialavargen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp