Valfri klädsel på begravning

Allvetande o allsmäktige Buke, jag behöver hjälp att tänka!
Min autistiska hjärna gillar inte luddiga begrepp och otydliga klädkoder.
Strax före midsommar ska jag på begravning av en ung släkting, som tragiskt nog valde att avsluta sitt eget liv. Eftersom vi har haft väldigt liknande problematik, kände jag att jag definitivt vill närvara.

Det står att klädseln är valfri och jag hade tänkt att sy en enkel, enfärgad klänning. MEN! I vilken färg? Efter lite diskussion med min far (som tyvärr inte kan närvara pga länge planerad och långvarig utlandsresa), har jag kommit fram till att min sambo kanske ska ha mörkblå chinos och en mörkblå skjorta. Han är inte så mycket för finklädsel överlag, vägrar kavaj och såg ut som att han tänkte begrava mig när jag frågade om slips.
Ska jag också vara mörkblå? Svart? Någon annan ljus, diskret färg?
Hjälp en förvirrad hjärna! Jag hade känt mig mycket bekvämare om det varit antingen ljus eller traditionell klädsel. Då vet jag vad som gäller, liksom...

En mörk klänning eller mörka byxor och en mörk skjorta/blus är aldrig fel! Beklagar sorgen!
 
Ha det som du själv känner dig mest bekväm i. Det är så mycket känslor och tankar att hantera ändå på en begravning, så det kan vara skönt att inte behöva tänka på kläderna också.
Tack.
Mjo för andra kanske det är lättare att tänka att "vad skönt, det spelar ingen roll vad jag har på mig." Men jag funkar tyvärr inte så. Hos mig skapar det istället ångest då jag inte vill göra "fel". Även om det inte finns något fel. Men t ex vara den enda som kommer klädd på ett visst sätt. Säg att t ex alla andra skulle komma i mörkt/svart och jag kommer i något ljust. Då hade jag fått världens ångestpåslag och kanske inte vågat vara med.
 
Min input blir att du väljer ett tyg som matchar (behöver inte vara samma) din sambos mörkblå outfit. Du kan t.o.m ta ett tyg som är mörkblått med ett diskret ljusare blå mönster i. Då blir klänningen dessutom inte en som bara används vid enstaka tillfällen.

Jag förstår din känsla av att vilja ha en viss uppstyrning vid ett sånt här tillfälle, jag är också obekväm med "valfri klädsel" på begravningar. Det ska isåfall följas av en anvisning, t.ex inte svart, dova toner eller endast vitt, tycker jag.

Jag beklagar sorgen :heart
 
När min kollega begravdes för en månad sedan var det också valfri klädsel. Jag själv valde en mörkblå klänning som jag kände mej bekväm att bära. Jag som annars bara går i fritidskläder, ridkläder eller arbetskläder 😅

Mina kollegor hade kostym eller chinos och skjorta. Inte alla hade slips.

Men det var ett sällskap på samma begravning (de tillhörde inte familjen) som hade jeans och luvtröja med reklam, vanlig tshirt eller något som man normalt sett har till vardags. Det kändes väldigt udda!
 
När min kollega begravdes för en månad sedan var det också valfri klädsel. Jag själv valde en mörkblå klänning som jag kände mej bekväm att bära. Jag som annars bara går i fritidskläder, ridkläder eller arbetskläder 😅

Mina kollegor hade kostym eller chinos och skjorta. Inte alla hade slips.

Men det var ett sällskap på samma begravning (de tillhörde inte familjen) som hade jeans och luvtröja med reklam, vanlig tshirt eller något som man normalt sett har till vardags. Det kändes väldigt udda!

Fast är det valfri klädsel ÄR det ju just valfri. Så varför ska man inte då kunna komma i "vanliga kläder" ?
Jag tycker "vi" sitter fast för mkt i det traditionella när man läser "valfri klädsel" ...
Som när vissa skrivit "sommarklädsel" och alla går banans för de har minsann inte någon ljus kavaj mm. Nej kostym förknippas inte med somrig klädsel därav formuleringen. Hade de velat att människor kom i kostym hade det stått "kostym" eller "formell klädsel"...
Så skriver någon valfri klädsel ska ingen se snett på de som kommer just i det de har ppå sej...
 
Beklagar sorgen 😔 Valfri klädsel hade för mig varit just valfri. Kanske något dämpad vardagssnygg. Jobbar i kyrkan, och jag kan lova att man ser allt! Det är inte alls så strikt längre, (om inte det uttryckligen står), mycket friare för det mesta.
Har tyvärr själv varit på två begravningar nyligen, den ena hade valfri, gärna ljus klädsel, den andra ”ta något färgglatt, E tyckte om färger”
Är det nån yngre är det vanligt att man inte väljer svart.
 
Fast är det valfri klädsel ÄR det ju just valfri. Så varför ska man inte då kunna komma i "vanliga kläder" ?
Jag tycker "vi" sitter fast för mkt i det traditionella när man läser "valfri klädsel" ...
Som när vissa skrivit "sommarklädsel" och alla går banans för de har minsann inte någon ljus kavaj mm. Nej kostym förknippas inte med somrig klädsel därav formuleringen. Hade de velat att människor kom i kostym hade det stått "kostym" eller "formell klädsel"...
Så skriver någon valfri klädsel ska ingen se snett på de som kommer just i det de har ppå sej...
Jag skrev udda för det var udda i vårat (mitt sällskaps inkl jag tyckte det) tycke. Därmed inte sagt att det behöver vara en ny kostym.

I mitt tycke så är ”valfri klädsel” finkläder. Sen om det är en blommig sommarklänning, en rosa skjorta eller ett fint linne med en kjol, men det är finare kläder jag menar. Jag räknar inte en luvtröja med en massa reklamloggor från matvarukedjor som finare, men det är jag det 🤷‍♀️
Med andra ord så skulle man kunna gå till en begravning i pyjamas eller mjukisbyxor, en sliten tshirt med hål i. Så varför gör man inte det? 🤔
 
Jag skrev udda för det var udda i vårat (mitt sällskaps inkl jag tyckte det) tycke. Därmed inte sagt att det behöver vara en ny kostym.

I mitt tycke så är ”valfri klädsel” finkläder. Sen om det är en blommig sommarklänning, en rosa skjorta eller ett fint linne med en kjol, men det är finare kläder jag menar. Jag räknar inte en luvtröja med en massa reklamloggor från matvarukedjor som finare, men det är jag det 🤷‍♀️
Med andra ord så skulle man kunna gå till en begravning i pyjamas eller mjukisbyxor, en sliten tshirt med hål i. Så varför gör man inte det? 🤔
För att visa en gnutta respekt iaf?
 
För att visa en gnutta respekt iaf?
Som sagt så tycker jag att valfri klädsel innebär finkläder eller finare vardagsklädsel. Jag tycker det är trevligt när folk ansträngt sig inför en begravning med lite finare kläder 🙂

Däremot så kan jag komma på en massa argument till varför man skulle kunna bära ’ditt och datt’. Men det innebär inte att jag håller med
 
Fast är det valfri klädsel ÄR det ju just valfri. Så varför ska man inte då kunna komma i "vanliga kläder" ?

Jeans, huvtröja, mjukisbyxor, sladdriga t-shirts etc är förvisso "vanliga kläder" och den som är död skiter nog i vilket eftersom den är just död, men en liiiiten ansträngning i klädväg kan man väl åstadkomma när man ska till en begravning?

Räcker liksom med att ta på en skjorta istf en huvtröja.

För mig handlar det om respekt, både för den döde och för dennes anhöriga att man inte dyker upp som en slashas till en begravning.
 
Det kom folk i jeans och hoodie på sambons begravning. Jag kunde inte ha brytt mig mindre eftersom det märktes att vissa av dem hade oerhört svårt för att vara där öht och jag var glad att de klarade det, oavsett kläder. Sambon hade ju jeans och cardigan på sig i kistan så 🤷‍♀️
 
Om det inte står nåt annat specifikt (t.ex. ljusa kläder) så har jag alltid svart/mörk klänning eller svarta/mörka byxor och svart/mörk blus/skjorta. Det funkar alltid. Om inget annat specifikt sagts. Sen funderar jag inte mer på det. Jag känner inte att jag behöver vara mer kreativ än så.
 
Jeans, huvtröja, mjukisbyxor, sladdriga t-shirts etc är förvisso "vanliga kläder" och den som är död skiter nog i vilket eftersom den är just död, men en liiiiten ansträngning i klädväg kan man väl åstadkomma när man ska till en begravning?

Räcker liksom med att ta på en skjorta istf en huvtröja.

För mig handlar det om respekt, både för den döde och för dennes anhöriga att man inte dyker upp som en slashas till en begravning.
Det fetade...
Nä är det valfri klädsel ÄR det valfri anser jag.
Om någon kommer i pyjamasbyxor ? Vem bryr sej ?

Mitt Bröllop som kommer ske i februari nästa år har temat "bekvämt" där jag UTTRYCKLIGEN säger till folk att vill de komma i mjukisbyxor så är det HELT OK ! Just därför att jag anser inte att kostym är bekvämt. Om någon kommer i kostym så får de självklart det (vet ett par som kommer klä upp sej oavsett, om de kommer) .

För mej personligen är inte begravning "respekt" till den döda. Jag tycker begravning är en skenhelig ritual som mer ger "jag gillade den döda mest, eller den döda gillade mej mest" känsla. Mycket "vem var där och vem var det inte ? Den döde är så borta den kan bli. Men så förstår jag inte Alla helgona heller. Varför ska det vara en "dag för de döda" ? Lika lite som jag bryr mej om Alla hjärtan dagen. Jag kan tänka på de döda vilken dag som helst å ge dem "respekt" lika mycket som jag älskar min sambo alla dagar i veckan...

Som tur är har vi samma syn på dessa bitar i min släkts närhet. När pappa dog hade vi inte ens begravning. Hade vi fått bestämma så hade det inte blivit någon för min farmor heller men kusinerna som inte ens träffat farmor på 10-15 år ville "säga farväl" (bull shit) och min mamma, min syster och jag vill inte heller ha någon begravning.
 
Jag har varit på sådan begravning... där mamman till den avlidna kom försent...
Din kommentar kändes som den skrevs dömande. Spela roll om mamman kom försent. Hon kanske behövde tid på sig att samla sig för att klara dyka upp. Ingen har rätt att bestämma hur andra ska vara och sörja.
För att hålla mig on topic så valfri klädsel för mig betyder valfritt, något som en känner sig bekväm i. Sorg är svårt nog ändå.
 
Det fetade...
Nä är det valfri klädsel ÄR det valfri anser jag.
Om någon kommer i pyjamasbyxor ? Vem bryr sej ?

Mitt Bröllop som kommer ske i februari nästa år har temat "bekvämt" där jag UTTRYCKLIGEN säger till folk att vill de komma i mjukisbyxor så är det HELT OK ! Just därför att jag anser inte att kostym är bekvämt. Om någon kommer i kostym så får de självklart det (vet ett par som kommer klä upp sej oavsett, om de kommer) .

För mej personligen är inte begravning "respekt" till den döda. Jag tycker begravning är en skenhelig ritual som mer ger "jag gillade den döda mest, eller den döda gillade mej mest" känsla. Mycket "vem var där och vem var det inte ? Den döde är så borta den kan bli. Men så förstår jag inte Alla helgona heller. Varför ska det vara en "dag för de döda" ? Lika lite som jag bryr mej om Alla hjärtan dagen. Jag kan tänka på de döda vilken dag som helst å ge dem "respekt" lika mycket som jag älskar min sambo alla dagar i veckan...

Som tur är har vi samma syn på dessa bitar i min släkts närhet. När pappa dog hade vi inte ens begravning. Hade vi fått bestämma så hade det inte blivit någon för min farmor heller men kusinerna som inte ens träffat farmor på 10-15 år ville "säga farväl" (bull shit) och min mamma, min syster och jag vill inte heller ha någon begravning.
Huruvida du tycker att begravningar och säga farväl etc är "bullshit" får stå för dig, men jag kommer från en religiös familj där det här är viktigt.

Själv är jag inte troende, men har stor respekt för de i min släkt som är det.
Men... Det kändes OT i en tråd där jag bad om råd angående en luddig klädkod?
Kan du inte skapa en tråd om att begravningar är en skenhelig ritual istället och skriva om det där och låta den här tråden handla om att respektera den döde, dennes familj och hur man tolkar klädkoder samt får tips på klädsel?
 
Huruvida du tycker att begravningar och säga farväl etc är "bullshit" får stå för dig, men jag kommer från en religiös familj där det här är viktigt.

Själv är jag inte troende, men har stor respekt för de i min släkt som är det.
Men... Det kändes OT i en tråd där jag bad om råd angående en luddig klädkod?
Kan du inte skapa en tråd om att begravningar är en skenhelig ritual istället och skriva om det där och låta den här tråden handla om att respektera den döde, dennes familj och hur man tolkar klädkoder samt får tips på klädsel?

Men om det står VALFRI KLÄDSEL så är den ju valfri ? Vad är så svårt att förstå med det ???
OM DU anser att det måste vara svart och finkläder så använd det, men varför då fråga ?
Du frågade vad andra anser och jag svarar att valfri fortfarande är VALFRI !
 
Men om det står VALFRI KLÄDSEL så är den ju valfri ? Vad är så svårt att förstå med det ???
OM DU anser att det måste vara svart och finkläder så använd det, men varför då fråga ?
Du frågade vad andra anser och jag svarar att valfri fortfarande är VALFRI !
Vilken trevlig ton du har. Not.

Som jag skrev i mitt första inlägg, så har jag autism och svårt att tolka saker ibland. Att jag trivs bäst med att ha saker svart på vitt. Är det något fel med det?
Därför bad jag om hjälp att tänka ut ungefär vad som kunde tänkas menas med det.
Jag hade haft lättare om det stod t ex ljus klädsel, traditionell klädsel etc, precis som att jag tycker att det är lättare med klassiska klädkoder på andra festliga tillställningar.
Jag vill inte sticka ut och vara den enda som kommer i en viss typ av klädsel. Då känner jag mig obekväm och flyr därifrån. Jag vill slippa den ångesten. Att t ex vara den enda klädd i svart, den enda klädd i mjukisbyxor, whatever...
🤷🏼‍♀️
 

Liknande trådar

Äldre En av mina vänner gick bort under tragiska omständigheter strax innan jul, bara 27 år gammal. Nu börjar det dra ihop sig till begravning...
Svar
19
· Visningar
3 789
Senast: Rialavargen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp