Välja ras, igen..

rosensnopp

Trådstartare
Förlåt för ännu en rasväljar tråd, förstår om ni börjar bli trötta på det!

Jag har idag en liten shih-tzu-korsnings tik. Hon är ca 1,5 år. Jag har funderat ett tag på vad nästa hund ska bli för ras. Jag kommer troligtvis inte köpa nästa hund förrän tidigast hösten nästa år.

Jag vill att hunden ska vara mellanstor-stor. Ingen gigantisk hund, men en "normalstor". Den ska vara ganska förig och lättlärd. Den ska passa till agility då det främst är det jag vill hålla på med. Även en del lydnad.

Det ska vara en lagom aktiv hund, den kommer få en hel del stimulans, men den ska inte gå i taket för att det inte skulle bli så mycke stimulans på någon/ett par dagar.

Tacksam för förslag på hundraser!

Sv: Välja ras, igen..

Är shelti för litet?
Jakt golden/labrador eller är det kanske för mycket energi?

Vallhundsraserna är ju ofta föriga, Schäfer?

Jag är ju frälst på Australian Shepherd men det beror ju på hur mycket hund du vill ha, min går inte i taket av att inte tränas men vill ha sina promenader och mycket sällskap.

Jag tittade lite på sheltie förut då jag känner en uppfödare, och henne hundar är helt underbara. Men jag känner nog att jag vill ha något större.

Det här med jakt golden och jakt labrador är jag inte speciellt insatt i..

Jag gillar schäfern, men den känns inte så bra lämpad till agilityn, plus att jag inte gillar standarden där de är så låga baktill.

Aussien är min drömhund! Utseendet är helt underbart :love: Och den passar in på många sätt, men är lite rädd för att den är för krävande. Inte alls säkert att det är så, jag är bara väldigt nervös för att skaffa en för krävande hund, då jag har sett exempel på folk som gör det alldeles för ofta..

Kul att du gillar aussien!
Aussien är uppdelad, en med mer vall och enegi och en mer åt utställning, jag har den som är mer åt utställning (men tränar och tävlar lydnad och agility), hon är inte av vanlig utställnings typ (stor och tung)utan liten och nätt, oj nu blev det nog rörigt, hoppas att du förstår :)

Det som kan vara dåligt med aussien är deras mentalitet, kontrollera noga uppfödare och linjer, det finns en del rädslor hos dom som inte är önskvärda.

Vart bor du för någonstans?

Senast ändrad av en moderator:

Åh, vad roligt! Det visste jag inte om, isåfall kanske det inte är helt omöjligt att jag kan skaffa en aussie :)

Jag ska kolla runt lite!

Jag bor i skåne..

Är ju tyvärr en bit mellan skåne och stockholm ;) känner inte heller någon i skåne med aussie som du kunde få träffa, men det finns en bra kennel som har tik från samma uppfödare som min är från, vet inte hur mycket valpar hon tar nu längre, Pm:ar dig

en spaniel kanske! Welsh springer tror jag kan passa utmärkt, aktiv glad och fartig hund, som samtidigt är väldigt lättsam att ha och göra med.
Inte lika förig som en aussie kanske men ändå en lättränad ras! (vall och brukshundarna är ju mest föriga men efter dem skulle jag nog sätta spaniel och retriver raserna)

Ta en titt på Bedlington terriern :)
Brownie.jpg

EDIT: Håller även med om att en Welsh kan passa utmärkt!

Senast ändrad av en moderator:

Jag gillar schäfern, men den känns inte så bra lämpad till agilityn, plus att jag inte gillar standarden där de är så låga baktill.

Jag är bara tvungen att poängtera, att en liten bruksschäfer skulle nog utan tvekan passa till agility. Min tik tex, liten o nätt, rapp som fan o pigg på det mesta. Tyvärr så ser folk oftast utställningsschäfrarna, som ser förjävliga ut.
En riktig schäfer väger INTE 50 kg och är 70 cm hög...

Jag tycker du ska ha en Cavalier king charles spaniel det e inte någon stor hund men jag har 2st själv som jag kör agility och lydnad med. Och det går skit bra de e lätt lärda då min ena är en unghund och kunde gå lös med mej redan när hon var 6månader om inte yngre och lärde sej agility banan på mindre än 2 veckor hon kan hindrena men måste få inte det mer på henne och finslipa men hon e jätte duktig men hon är förung för att vara på klätter hindrena så de kan hon ej. Men min anndra som är snart 2år hon var i tävlings form redan som 1åring då jag började med agility när hon precis fyllt 1år och lärde sej verkligen hela banan på max 1 månad:) Cavaliererna är en pigg och glad ras med full av energi men de rediga knä hundar och kräver inte så mkt och börjar man träna direkt den e liten så har du en jätte duktig bagility hund sen;) Cavaliererna är nog en ras för dej;) den passar alla!:)

Vi hade med en bedlington på tävlingskursen jag gick och det var en riktig segpropp, förmodar att dom inte är så generellt då du rekomenderade den, hur är som igenkligen? :)

De jag träffat har varit pigga, vakna och aktiva, precis som en terrier bör vara, men endå inte någon fullt ös medvetslös hund.
Den har nog blivit lite förstörd med utställningsaveln skulle jag tro, man får nog läsa på om olika hundar och kennlar innan man skaffar sig en, men hittar man en trevlig kennel med bra blod åt det vaknare hållet så tror jag att det blir fullträff!

okej!

Ägaren till den jag träffade var väldigt utställningsintresserad så det förklarar ju en del ;)

Det gäller att du hittar från en bra kennel;)
Mina cavalierer har inga hjärtproblem:) Och vår gamla tik har inte fått det fören hon var gammal och hon e typ 10+ nu:P

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag går i valpköparplaner, dock inte förrän TIDIGAST nästa år men mest troligt 2027. Det blir i så fall hund nummer två då jag har... 2
Svar
22
· Visningar
1 992
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här... 2 3
Svar
43
· Visningar
3 715
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Något som kommit upp i mitt flöde de senaste dagarna är artiklarna och diskussionerna angående blandrasavel och renrasavel i Borås... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
4 954
Senast: Dentaku
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan... 2
Svar
31
· Visningar
3 442
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka