Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
malinsky skrev:Letar sällskap till min vallack. Jag skummar runt bland annonserna och försöker leta efter en vallack, men sto borde väl funka bra det med, eller?
Är det optimala en till vallack? Hjälp mig att tänka![]()
oopsie skrev:Du har fått en massa svar. Här är ett till.
Spelar ingen roll så länge det bara är två. Hästar är så beroende av artfränder att de godtar vad som helst (om det bara finns en häst).
MEn om de sen ska gå ihop med andra kan det bli något helt annat.
Två valacker och ett sto blir gärna bråk om inte den ena valacken är skyhögt över den andra i rang. Så det blr mer viktigt om du skaffar en tredje häst.
Betäcka ska han självklart inte göra pga spark och infektionsrisk.
Men å andra sidan brukar valacker inte betäcka ston de känner väl. Risken är störst när stoet är nytt för honom. Men är hon ranghög och inte brunstig lär hon ta ur honom såna tankar.
Sen undrar jag varför i hela världen man köper shettis till barn och särskilt Hillevie som köper en till???![]()
Växer inte dina barn?
Shettisar är till vuxna som kör tex, eller sällskap eller som allra första att ledas omkring på och då för att den ända fanns i familjen, som sällskap eller så.. Inte köper man en shettis särskilt till barnen? Då blir det ju snart en häst till i hagen när den är urväxt eller för begränsad.
Varför inte en trevlig welsh, eller annan bra ridponny som barnet kan använda lite mer, barn blir ofta duktiga väldigt fort. Ett russ som är lätt i typen går också bra, men den bästa ridponny vi hade var en korsning welsh mountain/new forrrest. Lagom stor (b-ponny), lätt i typen, såg ut som en vacker liten häst, men barnstorlek, lättlärd, bra ridbarhet, vänlig, lätthanterlig.
Barn behöver bra ponnyer, inte söta i första hand. Och såna de inte måste byta ut i första taget.