Vallack eller Sto

Sv: Vallack eller Sto

Jag skulle rekommendera en kille. Min valack går i och för sig bra ihop med ston men han har mycket roligare ihop med andra valacker. De leker på ett annat sätt.

malinsky skrev:
Letar sällskap till min vallack. Jag skummar runt bland annonserna och försöker leta efter en vallack, men sto borde väl funka bra det med, eller?

Är det optimala en till vallack? Hjälp mig att tänka :crazy:

Du har fått en massa svar. Här är ett till.

Spelar ingen roll så länge det bara är två. Hästar är så beroende av artfränder att de godtar vad som helst (om det bara finns en häst).

MEn om de sen ska gå ihop med andra kan det bli något helt annat.
Två valacker och ett sto blir gärna bråk om inte den ena valacken är skyhögt över den andra i rang. Så det blr mer viktigt om du skaffar en tredje häst.

Betäcka ska han självklart inte göra pga spark och infektionsrisk.

Men å andra sidan brukar valacker inte betäcka ston de känner väl. Risken är störst när stoet är nytt för honom. Men är hon ranghög och inte brunstig lär hon ta ur honom såna tankar.

Sen undrar jag varför i hela världen man köper shettis till barn och särskilt Hillevie som köper en till???:confused:
Växer inte dina barn?

Shettisar är till vuxna som kör tex, eller sällskap eller som allra första att ledas omkring på och då för att den ända fanns i familjen, som sällskap eller så.. Inte köper man en shettis särskilt till barnen? Då blir det ju snart en häst till i hagen när den är urväxt eller för begränsad.

Varför inte en trevlig welsh, eller annan bra ridponny som barnet kan använda lite mer, barn blir ofta duktiga väldigt fort. Ett russ som är lätt i typen går också bra, men den bästa ridponny vi hade var en korsning welsh mountain/new forrrest. Lagom stor (b-ponny), lätt i typen, såg ut som en vacker liten häst, men barnstorlek, lättlärd, bra ridbarhet, vänlig, lätthanterlig.
Barn behöver bra ponnyer, inte söta i första hand. Och såna de inte måste byta ut i första taget.

Senast ändrad av en moderator:

Många här innne pratar om ranglåg eller ranghög, så jag tänkte bara berätta en liten historia om hur det kan gå när man tror att hästen är på ett visst sätt.

Jag hade en halvblodsvalack på foder/tillridning (jag ville ha en häst o rida och deras häst behövde ridas lite ordentligt och min tränare trodde att det skulle bli bra i slutä'nden, så det var en ge och ta situation) över sommaren för flera år sedan som enligt ägrana var mycket ranghög 8 år gammal. I stallet där han skulle stå fanns tre hästar i rangordning:
1. D-ponnysto, märrig, äldre
2. Kallblodsvalack, äldre
3. C-poonysto, 8-10 år mkt ranglåg

Därför valdes C-ponnystoet ut eftersom vi räknade med att det skulle bli minsta möjliga bråk. Det blev det också. Men halvblodsvalacken kom in i hagen full av självförtroende och tyckte att "det var en söt liten pryl där i hagen" "gullig" "putt putt" Viss om att han hadeledarpositionen började han knalla runt hagen, ignorerandes ponnyn, vad som sedan hände... det går knappt att beskriva... Vi stod där och tittade och efter ett tag tyckte vi att "vänta lite nu, vallar inte ponnyn halvblodet eller? ser vi fel?" Dagen därpå var det supertydligt, C-ponnyn vallade halvblodet runt hagen. Efter ytterligare några dagar såg vi att det nu började gå upp för halvblodet vad som hade hänt, förtvivlad över att han låtit ponnyn ta ledarrollen försökte han ta tillbaka den. Men pytt, C-ponnyn visste nu vad hon faktiskt tänkte åtstadkomma och halvblodet gav upp efter ett halvhjärtat försök.
Senare den sommaren gick havlblodet även med de andra två hästarna, rangordningen bestod men därför hade vi en något intressant rangordning i den flocken den sommaren...

1. Halvblodsvalack, yngre 1. C-ponnysto, yngre
2. D-poonnysto, äldre 2. Halvblodsvalack, yngre
3. Kallblodsvalack, äldre
4. C-ponnysto, yngre

oopsie skrev:
Du har fått en massa svar. Här är ett till.

Spelar ingen roll så länge det bara är två. Hästar är så beroende av artfränder att de godtar vad som helst (om det bara finns en häst).

MEn om de sen ska gå ihop med andra kan det bli något helt annat.
Två valacker och ett sto blir gärna bråk om inte den ena valacken är skyhögt över den andra i rang. Så det blr mer viktigt om du skaffar en tredje häst.

Betäcka ska han självklart inte göra pga spark och infektionsrisk.

Men å andra sidan brukar valacker inte betäcka ston de känner väl. Risken är störst när stoet är nytt för honom. Men är hon ranghög och inte brunstig lär hon ta ur honom såna tankar.

Sen undrar jag varför i hela världen man köper shettis till barn och särskilt Hillevie som köper en till???:confused:
Växer inte dina barn?

Shettisar är till vuxna som kör tex, eller sällskap eller som allra första att ledas omkring på och då för att den ända fanns i familjen, som sällskap eller så.. Inte köper man en shettis särskilt till barnen? Då blir det ju snart en häst till i hagen när den är urväxt eller för begränsad.

Varför inte en trevlig welsh, eller annan bra ridponny som barnet kan använda lite mer, barn blir ofta duktiga väldigt fort. Ett russ som är lätt i typen går också bra, men den bästa ridponny vi hade var en korsning welsh mountain/new forrrest. Lagom stor (b-ponny), lätt i typen, såg ut som en vacker liten häst, men barnstorlek, lättlärd, bra ridbarhet, vänlig, lätthanterlig.
Barn behöver bra ponnyer, inte söta i första hand. Och såna de inte måste byta ut i första taget.

Shettis pga:

sällskap till min häst
Lämplig storlek till mina små barn
Jag ska kunna köra den
Vet inte hur starkt hästintresset är = dumt att köpa en större häst, då är det ändå bara köra som gäller samt att hästen fortf behöver sällskap
Icke shettis = dyrare häst

Det är dock svårt att hitta en BRA shettis, dock tycker jag mig ha hittat en nu. (har även tittat på welsh)

Öh, jo.. mina barn växer. Kanske jag ska köpa en till på 170 cm så har de häst hela livet!?!

Senast ändrad:

då får väl jag svara på det då :crazy:
vi har alltid haft en shettis hemma.... som sälskap osv. efersom min gamla shettis är 35 år nu (har haft henne i 26 år) så är det dax för hennes efterträdare...:idea: (har liksom aldrig påstått att det BARA va till barnen.........)

jo, mina barn växer. den älsta är 16 år. och han har kört (och ridit när han va mindre) den äldre shettisen en hel del. pga. skilsmässa o dyl. har "den lilla" inte blivit inkörd än. mina 2 andra barn (den minsta 9 år) rider och kör dom med. den yngsta har även just "suttit in" den yngre shettisen (3 år fylld), som förövrigt är utav den större grövre modellen.(det är hon som är på avataren nu.)

just pga. min skilsmässa har jag varit tvungen att sälja övriga hästar. inte för att vi ville, vi va tvungna......jag hade en jättetrevlig b- ponny och en d-ponny till barnen, men nu har vi valt att behålla halvblodet och våra 2 shettisar, min vännina har en jätte trevlig d- ponny som hon växt ur som mina barn får rida så mycket dom vill.:D

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ganska nyligen flyttade det in en valack till hagen där mitt sto går som enligt tidigare ägare har gått med ston innan. Ganska... 2
Svar
32
· Visningar
2 495
Utrustning Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall. Men... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 554
Senast: skiesabove
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
8 186
Senast: Emuliiaa
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 717
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka