Bukefalos 28 år!

Vallack som tror han är hingst.

S

sandrahofgren

Undrar om någon kan hjälpa mig med ett litet problem, som dock börjar bli lite jobbigt nu. Min islandshäst är nyligen kastrerad, två månader sedan. Han har sedan kastreringen, som skedde på klinik (med mycket dofter) blivit så mycket mer hingst än innan. Han har gått ihop med valacker och hingstar men inga ston, och var klapphingst före vi tog honom vid 2,5 års ålder.

Nu idag är han fruktansvärd. Går ihop med en jämnårig val. som också kastrerades vis samma tid men är ff fruktansvärt hingstig, går inte attt gämnföra med den andre. Och hans kamrat i hagen är cool som en filbunke och ändå tagen vid samma tid...:confused:

De två val. går ihop, men i hagen bredvid finns ett sto och en val till.
När stot lämnar hagen för att ridas springer min kille runt som en tok gnäggar, biter den andre och är helt tokig, (han nästan ser ut som nu kör jag rätt igenom tråden) Han har alltid varit kanon i all hantering alltid, lugn och bra, tills " han kom in till lukterna på kliniken", men det sitter kvar!
Frågan jag vill ställa, är det så att han kanske pga klapp har mer hingst i sig, och att vi tog honom för sent och kanske förblir såhär, eller tror ni som kanske svarar på detta, att han kommer lugna sig?
Vi har aldrig haft hingstar förut utan bara ston, så nu är vi smått fundersamma?

Saken är den att han nu är lite svår i hanteringen pga detta, han spänner sig och går gärna upp på bakbenen om han ser henne närma sig, även om jag står bredvid.

Har läst att man får ge dem ca 3 månader före de lugnar ner sig, men frågan är, eftersom vår andra kille är lugn, kommer denne unga man någonsin bli bättre, vad tror ni?
Han har ju som sagt inte blivit ett dyft lugnare, och snart är det dags för lite inridning. Jag är ingen van inridare, och vi vill ha bra grunder på våra hästar, då vår dotter också ska kunna rida dem senare. Men idag kan jag inte gå förbi en hage med andra hästar (ston, lukter) utan att han spänner sig och blir vacker hingst och slår med framhovarna.:crazy:

Om någon kan ngt om detta hjälp oss gärna med vad man kan göra!
Ska man vänta ut beteendet bara och hoppas på att han lungar sig, eller kanske han är för mycket häst för vårt ändamål?

Han är som sagt mycket sund i huvudet, men bara med för mycket testosteron i kroppen!

Mvh
S:H
 
Sv: Vallack som tror han är hingst.

de lugnar säkert ner sej så småningom och sen handlar de mycket om att uppfostra hästen, att vara konsekvent med allting och inte tillåta att hästen reagerar så pga ett sto..min häst är också ganska så hingstig när han möter brunstiga ston och visar gärna upp sej o så men han får inte gå över mej eller stegra eller sticka iväg.

sen skulle nog hästen behöva någon ranghög häst i hagen som kan säga till den när den håller på sådär och som kan uppfostra den lite, de får man mycket gratis av.
min häst går ju nu med några småhingstar som va förpiip att hantera innan dom träffa min häst som håller jätteordning på dom, dom har lugnat ner sej betydligt och är fullt hanterbara nu även ifall dom har lite svårt när de kommer ston.
 
Sv: Vallack som tror han är hingst.

Jag tror också att han skulle må bra av en "uppfostrare" som jag spöa upp honom lite och säga ifrån att sådär håller man inte på. De skärper sig snabbt när någon med auktoritet säger ifrån :devil:

Har du hanterat och "dominerat" honom tidigare?
Jag har en tvååring som är klapphingst som inte ska kastreras förrän till vintern, jag har varit väldigt noga med att säga ifrån om han släpper ut snoppen i min närhet, jag ska kunna peka och säga ifrån och då ska han avbryta sig och dra in den. Det gick ganska fort att lära in och nu drar han in den direkt när jag kliver in i hagen. Det är väldigt dominant att ha snoppen ute, så bestämmer man läget på den så har man dominerat utan att göra så mycket annat.
Nu är han på bete hos några andra äldre hästar, när han kom dit var han Svarta Hingsten, men väl ute i hagen berättade gubbarna hur mycket han var värd, och nu håller han snoppen för sig själv :angel:

Dessutom tror jag nog att han lugnar sig, men det kan ta några månader till tror jag.
 
Sv: Vallack som tror han är hingst.

På vilket sätt är det dominant att de släpper ut snoppen?
Jag har alltid kopplat ihop det med välbefinnande. Det är ju inte ovanligt att den åker ut vid ryktning och borstning.
 
Sv: Vallack som tror han är hingst.

Det är så individuellt hur häst reagerar på kastrering. Själv har jag haft valacker som varit hingstigare än hingstar trots att de kastreras tidigt men och också rena filbunkar som blivit skurna sent.
Så hur han kommer att utvecklas lär ge sig med tiden och är svårt att säga speciellt när man inte vet hur han var innan eller kan se hur är idag.
 
Sv: Vallack som tror han är hingst.

Jag undrar också varför du tycker det är dominans att hänga ut sig. Våra hingstar står ofta med hela härligheten ute och slår sig själva på magen när de står och kopplar av/myser.

Det är en helt annan sak anser jag då hingsten slänger ut den och börjar gå i gång. Då säger jag ifrån men inte för att snoppen hänger ut utan för att han börjar dansa runt.
 
Sv: Vallack som tror han är hingst.

Ja, jag tänkte inte på när den bara hänger slapp... :crazy: utan när det är "full fart" på den och han slår sig på magen med den...
 
Sv: Vallack som tror han är hingst.

Ja, i en situation när han står i hagen så får han ha den ute såklart, särskilt om han är avspänd. Men hetsar han upp sig så ska den in.
Och är den annat än "slapp" när jag är i hans närhet så ska den in, han skulle inte få göra så i närheten av en annan dominant häst.

Så har jag iaf lärt mig av en kvinna som hade fantastisk pli på sin hingst, kom det brunstiga ston och han hängde ut och började intressera sig, så pekade hon bara på snobben och knäppte med fingrarna. Då drog han in den och la ner verksamheten :p
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 783
Senast: Joro253
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 040
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 063
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Hej buke, jag skulle behöva era samlade erfarenheter av att ha blandflock, dvs med alla kön i samma flock. Jag har två dräktiga ston, en...
2
Svar
28
· Visningar
3 207

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp