Vallar vid staketet i hagen

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare sos112
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 195
S

sos112

Min nyinköpta (sedan 5 dgr tillbaka) vallar fram och och tillbaka vid staketet i hagen. Han har inte gjort så någonsin tidigare och är lugn inne i boxen. Vad tror ni, är det ett tillfälligt oroligt beteende pga nytt ställe - eller kommer han att fortsätta med det här? Har någon varit med om liknande? Är lite orolig...?

Han blev avmaskad i samband med att han kom till det nya stallet och tvingades då stå i en liten hage intill de andra. Där gick ston och han vallade hela tiden... Igår gick han och ett sto tillsammans, de kom jättebra överens och umgicks ett tag - sedan när hon inte var intressant längre började han valla.

Menar du att han vandrar, kanske? Om han är ny så är han kanske lite orolig? Det går nog över när han acklimatiserar sig.

Ja han vandrar, fram och tillbaka ganska maniskt. Det ser inte särskilt bra ut. Jag tror också att det beror på att han är orolig i sin nya miljö och hoppas innerligt att han slutar. Vad tror du?

Går han fortfarande själv? Tror du inte det går över när han får gå med de andra? Kan du inte lägga ut lite mat till honom? Pyssla med honom och få honom att känna sig hemma. Vet inte annars vad för råd jag kan ge...

Nej han går inte själv nu längre, men han vandrar ändå. Jag hoppas bara att det här inte var något han for illa av när han stod själv och att han inte slutar med det. Men jag förstår att det är svårt att ge råd, jag känner mig själv ganska handlingsförlamad, det är ju inte mycket annat man kan göra än att försök pyssla med honom.

Det ÄR en stor omställning för en häst att byta miljö. Många hästar blir faktiskt deprimerade. Förhoppningsvis slutar han sedan när han känner sig mer hemma.

Han har hemlängtan. När min mammas häst kom hit först för några år sen så gick hon också och vandrade fram och tillbaka vid staketet hela tiden. Och hon var ändå flockledare från början. Men hon kände sig inte hemma. Efter några månader slutade hon.

Han har bytt stall några gånger ganska tätt på sista tiden, så oron kommer nog därav.

Min häst har också vandrat. Hon gjorde det när hon fick byta stall och gick då efter staketet fram o tillbaka, men hon slutade efter någon vecka.

Om han dessutom bytit stall flera gånger inom kort tid är det kanske inte så konstigt att han är orolig i kroppen. Men det går säkert över, de brukar lugna sig när de kommit in i alla rutiner/ flocken.

Prova med att byta hage, se om det hjälper. Har varit med om hästar som staktetvandrat och det har oftast hjälpt att byta hage. Lycka till.

Jag hade en travare som höll på sådär. Han slutade dock aldrig utan gick av och an så fort han ville in. Ibland när man kom till stallet så hade han sprungit så att han skummade.

Det spelade ingen roll om man hade honom i liten rasthage eller på sommarbete. Så fort det regnade, snöade eller blåste, ja då sprang han. Det gick inte att ha honom i trähagar för då sprang han så nära att han fick stickor i halsen.

När jag tänker efter så var han nog den knepigaste häst jag träffat på. Men jag kommer nog aldrig att älska en häst lika mycket som jag älskade honom. 10 år fick jag ha honom.

* Lilla Ru 1982-1998 * :cry:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 116
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
438
Senast: Malva1978
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 836
Senast: 13579vas
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
2
· Visningar
1 321
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka