Vallhundsraser?

Aliil

Trådstartare
Tänkte höra med e kloka människor om vilken hundras som skulle kunna passa min chef bäst. Han har förtillfället e 14 bc som det börjar bli dax för honom att sakffa en ny.

Krav på hunden e att den ska kunna vall (kor).

Chefen e väldigt snäll på gränsen till att vara mesig. Så han har svårt att säga till på skarpen. Han e inte mycket för att ut och gå som hundens motion kommer att vara valliningen och att vara med i det dagliga arbetet.

Så vad finns det för raser som skulle kuna passa chefen?

(Anladningen till att jag frågar e för han frågar mig om råd som jag har ingen arning)

Sv: Vallhundsraser?

Jo han måste ha en vuxen hund. Men jag e mera intressarad av vilken ras som kan passa honom bäst.

Vallhund har redan gett svaret: En vuxen BC som är tränad på nöt. Det FINNS ingen annan ras som är bättre för det än BC.

Har en bekant som har en västgötaspets:love: till sitt nöt,den är helt fenomenal, men jag är inte insatt i det själv så jag kan inte råda:o

Jag vet att det finns flera raser som kan valla nöt tex kelpien. Därför undrade jag om det fanns andra raser som skulle kunna passa honom.

Jag kan inte tillräkligt om bc så jag vet inte om det e rasen eller bara hunden. Men den hunden som han har nu e agrresiv. Han gör utfall mot människor när det inte passar. Har bitit chefen 2ggr bland annat. Så därför e jag fundersam om det e rätt ras för chefen.

Beauceronen är en boskapsvallare. Vet dock inte om man idag kan hitta, i Sverige, färdigutbildade boskapsvallande Beauceroner?

Jag kan utifrån min erfarenhet från våran egna bondgård rekommendera working kelpie. En ypperlig vallhund på nöt, tuff när det gäller och mycket läraktig. Används enbart till arbete på gården 7dagar i veckan, köpt inom företaget.

När jag gick i skolan hade jag möjlighet att få se kelpein i arbete. Och min uppfattning var då att den var tuff när det behövdes.

Dock måste hunde passa bonden med. Och han har svårt att säga till på skarpen när det behövs. Samt att vara konsikvet (fast börjar bli bättre på det med tjat från min sida).

Det finns nog inga raser som passar om man är inkonsekvent. En del kanske är en smula förlåtande, men eftersom du behöver mycket arbetsvilja och en viss tuffhet för arbetsuppgiften undrar jag...

Det e det största problemet med honom. Men samt "måste" han ha en hund i stallet.

Jag jobbar med att han ska bli mera konsikvet. Iaf när han håller på med min hund. Då han säger till henne lägger jag mig inte i förutom att säga till honom om han gör fel.

Så det e ju viktigt att han får rätt hund så att den inte blir agresiv den med.

Jag är ju aningens partisk men lancashire heeler. Avlad till att valla kor. :)

Det finns bara två raser i Sverige som avlas på sina vallanlag, det är BC o WK (numera Australian Cattle Dog), övriga vallhundsraser avlas på utställningsmeriter o i bästa fall bruksmeriter.
Finns enstaka uppfödare av Aussie som avlar på vallanlag.

Här kan man se hur olika raser klarat VallhundsProvet (förr hette det LokalProv)
http://vallreg.svak.se/d_search.php?MENUSELECT=5

Scrolla ner lite på sidan o välj ras, se kolumnen "GK VALLH PR"
Inte mycket att hänga i julgranen mao.

Här kan man se hur olika raser klarat VallhundsProvet (förr hette det LokalProv)
http://vallreg.svak.se/d_search.php?MENUSELECT=5

Scrolla ner lite på sidan o välj ras, se kolumnen "GK VALLH PR"
Inte mycket att hänga i julgranen mao.

Jag hittar inte någon möjlighet att välja ras. Det är bara en kort "lista" på samma sida du gav där det står bl a Mudi, Belgisk Vallhund, Kelpie m fl. Är det bara dom som finns med?

Det finns bara två raser i Sverige som avlas på sina vallanlag, det är BC o WK (numera Australian Cattle Dog)

Liten rättelse, Working Kelpie kallas även Australian Stock Dog. Australian Cattle Dog är en helt annan ras. Boskapsvallare visserligen, men en tuff sådan som även avlas för utseende. ;)

Jag hittar inte någon möjlighet att välja ras. Det är bara en kort "lista" på samma sida du gav där det står bl a Mudi, Belgisk Vallhund, Kelpie m fl. Är det bara dom som finns med?
Japp de är de raserna som finns med.
En Schäfer lär ha klarat LP någon gång på 70-talet.

En del rasklubbar, bl a för Aussies o Cattledogs håller på att försöka få till vallhundsprov/tävlingar liknande de som AKC har, de är mycket enklare o massvis av olika raser kan klara dem på ren lydnad, inte bara vallhundsraser.
Men det är en bra början för att kunna utveckla dessa raser om det finns officiella prov.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag går i valpköparplaner, dock inte förrän TIDIGAST nästa år men mest troligt 2027. Det blir i så fall hund nummer två då jag har... 2
Svar
22
· Visningar
1 831
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan... 2
Svar
31
· Visningar
3 400
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 507
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 368
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka