Status
Stängd för vidare inlägg.
Lola är sjuk och jag är helt förtvivlad. Något fel med njurarna, vi vet inte riktigt vad än men troligtvis inget akut utan något mer kroniskt. Kan vara medfött. Inväntar svar på några prover som skickats iväg idag och sedan nya njurvärden imorgon för att se hur det utvecklats efter vätskebehandling. Hon var pigg och glad igår på dagen men började kräkas igår kväll. I måndags hade vi första tillfället på tävlingslydnadskursen och hon vad så duktig och jag var så nöjd med henne och hur fantastiskt snabbt hon lär sig.

Men nu ser det inte ljust ut, jag räknar med det värsta tyvärr. Vi är så ledsna, hon är inte ens 7 månader ännu 😭
Men så fruktansvärt 💔 Håller alla tummar och tassar här borta!
 
Lola är sjuk och jag är helt förtvivlad. Något fel med njurarna, vi vet inte riktigt vad än men troligtvis inget akut utan något mer kroniskt. Kan vara medfött. Inväntar svar på några prover som skickats iväg idag och sedan nya njurvärden imorgon för att se hur det utvecklats efter vätskebehandling. Hon var pigg och glad igår på dagen men började kräkas igår kväll. I måndags hade vi första tillfället på tävlingslydnadskursen och hon vad så duktig och jag var så nöjd med henne och hur fantastiskt snabbt hon lär sig.

Men nu ser det inte ljust ut, jag räknar med det värsta tyvärr. Vi är så ledsna, hon är inte ens 7 månader ännu 😭

Så fruktansvärt. Vi har ju en hel del problem med RD hos boxer och hoppas verkligen att det inte är det. Håller tummar och tassar här hemma.
 
Lola är sjuk och jag är helt förtvivlad. Något fel med njurarna, vi vet inte riktigt vad än men troligtvis inget akut utan något mer kroniskt. Kan vara medfött. Inväntar svar på några prover som skickats iväg idag och sedan nya njurvärden imorgon för att se hur det utvecklats efter vätskebehandling. Hon var pigg och glad igår på dagen men började kräkas igår kväll. I måndags hade vi första tillfället på tävlingslydnadskursen och hon vad så duktig och jag var så nöjd med henne och hur fantastiskt snabbt hon lär sig.

Men nu ser det inte ljust ut, jag räknar med det värsta tyvärr. Vi är så ledsna, hon är inte ens 7 månader ännu 😭
Nej så fruktansvärt! :cry:
Håller tummar och tassar här för söta lilla Lola :heart
 
Lola är sjuk och jag är helt förtvivlad. Något fel med njurarna, vi vet inte riktigt vad än men troligtvis inget akut utan något mer kroniskt. Kan vara medfött. Inväntar svar på några prover som skickats iväg idag och sedan nya njurvärden imorgon för att se hur det utvecklats efter vätskebehandling. Hon var pigg och glad igår på dagen men började kräkas igår kväll. I måndags hade vi första tillfället på tävlingslydnadskursen och hon vad så duktig och jag var så nöjd med henne och hur fantastiskt snabbt hon lär sig.

Men nu ser det inte ljust ut, jag räknar med det värsta tyvärr. Vi är så ledsna, hon är inte ens 7 månader ännu 😭
Fy fasen, beklagar 😪
 
Lola är sjuk och jag är helt förtvivlad. Något fel med njurarna, vi vet inte riktigt vad än men troligtvis inget akut utan något mer kroniskt. Kan vara medfött. Inväntar svar på några prover som skickats iväg idag och sedan nya njurvärden imorgon för att se hur det utvecklats efter vätskebehandling. Hon var pigg och glad igår på dagen men började kräkas igår kväll. I måndags hade vi första tillfället på tävlingslydnadskursen och hon vad så duktig och jag var så nöjd med henne och hur fantastiskt snabbt hon lär sig.

Men nu ser det inte ljust ut, jag räknar med det värsta tyvärr. Vi är så ledsna, hon är inte ens 7 månader ännu 😭
Nej men usch så hemskt. Massa tankar till er, hoppas på snabbt svar så ni slipper vänta.
 
Lola är sjuk och jag är helt förtvivlad. Något fel med njurarna, vi vet inte riktigt vad än men troligtvis inget akut utan något mer kroniskt. Kan vara medfött. Inväntar svar på några prover som skickats iväg idag och sedan nya njurvärden imorgon för att se hur det utvecklats efter vätskebehandling. Hon var pigg och glad igår på dagen men började kräkas igår kväll. I måndags hade vi första tillfället på tävlingslydnadskursen och hon vad så duktig och jag var så nöjd med henne och hur fantastiskt snabbt hon lär sig.

Men nu ser det inte ljust ut, jag räknar med det värsta tyvärr. Vi är så ledsna, hon är inte ens 7 månader ännu 😭
:heart så ledsen för er skull
 
Lola är sjuk och jag är helt förtvivlad. Något fel med njurarna, vi vet inte riktigt vad än men troligtvis inget akut utan något mer kroniskt. Kan vara medfött. Inväntar svar på några prover som skickats iväg idag och sedan nya njurvärden imorgon för att se hur det utvecklats efter vätskebehandling. Hon var pigg och glad igår på dagen men började kräkas igår kväll. I måndags hade vi första tillfället på tävlingslydnadskursen och hon vad så duktig och jag var så nöjd med henne och hur fantastiskt snabbt hon lär sig.

Men nu ser det inte ljust ut, jag räknar med det värsta tyvärr. Vi är så ledsna, hon är inte ens 7 månader ännu 😭
Åh men nej! Hoppas verkligen på det bästa för er...! :heart
 
Utseendet som njurarna har på ultraljud kan vara förenligt med renal dysplasi, men kan också vara annat. Med tanke på hennes unga ålder är medfödda sjukdomar också mer troliga.
Renal dysplasi förekommer inom rasen men är mycket ovanligt. Om det är det så är prognosen skit dvs det finns inget mer att göra 😭
Tänker på er och hoppas på det bästa!❤️
 
Izor var med mig i svampskogen idag och som vanligt är han alldeles stollig, far över stock och sten och är inte rädd om sig för fem öre. Självklart gjorde han sig illa och har nu två revor i huden på ena frambenet, en på vardera sidan av knäet. Pälsen är borta och det har kommit lite blod men bara ytterst lite, så jag gissar att det är väldigt ytligt, mest som ett skrubbsår - han har väl fastnat med benet mellan två stenar eller nåt. Han haltade en stund i skogen men slutade sen, och jag har fått tvätta och han har inte sagt ett pip. Visst borde det inte vara nån fara? Som gammal hästmänniska blir jag nojig med småsår så nära en led, men det borde väl vara lugnt när det är så ytligt... visst?

/mvh hönsmatte
 
Izor var med mig i svampskogen idag och som vanligt är han alldeles stollig, far över stock och sten och är inte rädd om sig för fem öre. Självklart gjorde han sig illa och har nu två revor i huden på ena frambenet, en på vardera sidan av knäet. Pälsen är borta och det har kommit lite blod men bara ytterst lite, så jag gissar att det är väldigt ytligt, mest som ett skrubbsår - han har väl fastnat med benet mellan två stenar eller nåt. Han haltade en stund i skogen men slutade sen, och jag har fått tvätta och han har inte sagt ett pip. Visst borde det inte vara nån fara? Som gammal hästmänniska blir jag nojig med småsår så nära en led, men det borde väl vara lugnt när det är så ytligt... visst?

/mvh hönsmatte
Det är ingen fara med ytliga sår.
 
Är ni andra lika löjligt nöjda med era valpar? Jag tycker själv att det verkar finnas ett gäng guldkorn inne i tråden :love:

Kan bara hålla med!

Tilja har varit rumsren sen hon kom 9v gammal. Hon är fantastisk att jobba med, suger åt sig som en svamp och har fint fokus och superbra lek. Hon drog i kopplet två gånger innan hon fattade att man inte ska (sen glömmer hon ibland, hon är ju ett barn, men hon kommer ihåg själv utan att jag behöver lägga mig i).

Hon hälsar fint på folk utan att bli "retrieversocial", hon jobbar mer med "artigt intresserad". Hon gillar att bada, vågar till och med simma lite trots att hon är så liten. Väldigt naturlig apportör som lämnar fint i handen.

Och ensamhetsträningen går vilt till:
Screenshot_20210824-122948_Instagram.jpg


Sen har vi såklart problem också. Hon äter mattor :cautious:, har svårt att chilla under träning (inte stressad, har bara inte tid med paus) och äter sniglar om hon får chansen. Men det är litet i sammanhanget och går att träna på.

Jag inser naturligtvis att vi kommer att få ett helvete under tonåren :D Men än så länge kan vi bara skriva under på att 2021 verkar vara en finfin valpårgång!
 
Tack alla ni som har svarat här i tråden ❤️

Lola var pigg och glad idag och inte haft mer kräkningar så hon fick följa med mig hem. Hon ska börja med njurfoder och medicin som minskar proteinförlusten via njurarna, men just nu är det ingen som vet hur länge hon kommer klara sig.
Ska följa upp prover i nästa vecka så länge hon inte blir sämre igen, och fundera på om jag vill utsätta henne för provtagning (biopsi) av njurarna. Inte säkert jag vill det och av alla diagnoser som är möjliga är inga av dom särskilt roliga så det kanske inte spelar någon roll.
Om jag måste ta bort henne kommer hon obduceras oavsett, och renal dysplasi syns inte alltid på njurbiopsier utan oftast ställs diagnosen vid en obduktion.

Vi tar en dag i taget, men mitt hjärta värker för det var inte så här det skulle bli 💔
 
Tack alla ni som har svarat här i tråden ❤️

Lola var pigg och glad idag och inte haft mer kräkningar så hon fick följa med mig hem. Hon ska börja med njurfoder och medicin som minskar proteinförlusten via njurarna, men just nu är det ingen som vet hur länge hon kommer klara sig.
Ska följa upp prover i nästa vecka så länge hon inte blir sämre igen, och fundera på om jag vill utsätta henne för provtagning (biopsi) av njurarna. Inte säkert jag vill det och av alla diagnoser som är möjliga är inga av dom särskilt roliga så det kanske inte spelar någon roll.
Om jag måste ta bort henne kommer hon obduceras oavsett, och renal dysplasi syns inte alltid på njurbiopsier utan oftast ställs diagnosen vid en obduktion.

Vi tar en dag i taget, men mitt hjärta värker för det var inte så här det skulle bli 💔
Fy fan så orättvist, en sån ung hund och ett sånt framtidshopp. 💔
 
Fy fan så orättvist, en sån ung hund och ett sånt framtidshopp. 💔
Ja det är så jäkla orättvist för hon har varit så himla perfekt i allt och jag har varit så nöjd och glad för hur hon utvecklats hela tiden.
Jag var så orolig innan att få en mentalt bristfällig valp eller en som inte vill träna så mycket jag vill göra, det är ju ändå alltid en chansning med valp liksom även om man köper efter mentalt utvärderade linjer.
Så blev det så här istället…😢
 
Ja det är så jäkla orättvist för hon har varit så himla perfekt i allt och jag har varit så nöjd och glad för hur hon utvecklats hela tiden.
Jag var så orolig innan att få en mentalt bristfällig valp eller en som inte vill träna så mycket jag vill göra, det är ju ändå alltid en chansning med valp liksom även om man köper efter mentalt utvärderade linjer.
Så blev det så här istället…😢
Nu är ju du veterinär och det är ju något speciellt med veterinärdjur att råka ut för all skit, oavsett om det är häst eller hund... men finns det någon diagnos som i varje fall inte är helt osannolik med bättre prognos som det skulle kunna vara?
Jag tänker att så länge det finns minsta hopp att förankra sig i så kan det vara skönt :heart (även om det kan vara bra att vara beredd på det värsta också :cry:) Hoppas så innerligt att det ska vara något mindre allvarligt!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 428
Senast: Mabuse
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 704
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
8 022
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 036
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp