Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tänker snarare att det är ett bra sätt att sålla på 🤷
I det jag fyllde i var det absolut inga konstiga frågor, utan snarare där man fick tänka till lite och faktiskt fundera över vad man ville ha ut av sitt hundägarskap.
Varför ville jag köpa en valp av just henne liksom?

För mig som dessutom föredrar en första kontakt mailledes snarare än telefon är det perfekt.
Jag vill se formuläret 😁😁😂
 
Jag förstår att uppfödare av min ras gör det, då många skickar mail där det står ungefär "jag vill ha en sån där merle med blå ögon, vad kostar de?"
Jo, lite så har det blivit med saluki med. Många vill ha en "tjusig soffpotatis" typ och förstår inte att de inte riktigt är så (även om de absolut är soffpotatisar när de fått hålla igång). Alternativt vill de ha en hund att träna och tävla lydnad med eller ta lugna svampplockarpromenader med lös hund och förstår inte att en saluki inte är rätt för något av det där :p Första frågan i formuläret jag fick var ju "Varför vill du ha saluki" :D


Nu vet den här uppfödaren svaret på många frågor i formuläret, men inte alla, och jag kan absolut förstå att det blir lättare att hålla ordning på intresserade pga det. Det stod också sist i formuläret att man absolut får ställa "jobbiga" frågor och så till uppfödaren också om det är något man funderar på. Det var absolut inte formulerat som något förhör eller så, utan det kändes som relevanta frågor allting.
 
Jag vet några med formulär. Det är ju enkelt med Google forms så varför inte.

Med mina hundar har jag redan kännt uppfödaren så har bara nämnt att jag är intresserad.
 
Jag kanske inte fattar grejen eftersom jag redan i ett första kontakt-mail - som jag gruvar och omformulerar länge innan jag får iväg - skriver hur mitt liv ser ut, vad jag har för plan med hunden och varför jag är intresserad av just den rasen. Att då eventuellt behöva fylla i ett helt formulär där jag ska upprepa det jag redan sagt känns som att göra det onödigt invecklat. Men det är jag det, och för mig kommer det nog aldrig sluta kännas som någon hemlig ritual att försöka få plats på en väntelista. Speciellt när coronatrycket verkar vara på väg att hänga kvar i x antal år till.
 
Jag kanske inte fattar grejen eftersom jag redan i ett första kontakt-mail - som jag gruvar och omformulerar länge innan jag får iväg - skriver hur mitt liv ser ut, vad jag har för plan med hunden och varför jag är intresserad av just den rasen. Att då eventuellt behöva fylla i ett helt formulär där jag ska upprepa det jag redan sagt känns som att göra det onödigt invecklat. Men det är jag det, och för mig kommer det nog aldrig sluta kännas som någon hemlig ritual att försöka få plats på en väntelista. Speciellt när coronatrycket verkar vara på väg att hänga kvar i x antal år till.

Ja men det kan jag förstå, men jag tror att många inte är så informativa, och då är det är enklare för uppfödaren att skicka samma till alla? 😊
 
Jag kanske inte fattar grejen eftersom jag redan i ett första kontakt-mail - som jag gruvar och omformulerar länge innan jag får iväg - skriver hur mitt liv ser ut, vad jag har för plan med hunden och varför jag är intresserad av just den rasen. Att då eventuellt behöva fylla i ett helt formulär där jag ska upprepa det jag redan sagt känns som att göra det onödigt invecklat. Men det är jag det, och för mig kommer det nog aldrig sluta kännas som någon hemlig ritual att försöka få plats på en väntelista. Speciellt när coronatrycket verkar vara på väg att hänga kvar i x antal år till.
Det är ju mycket lättare för uppfödaren med ett formulär än att läsa igenom en massa noveller.

Oftast har ju uppfödaren linken på hemsidan eller fb så att man INTE skickar ett mail först. Så det är ju inte meningen att först maila och sen fylla i formulär.
 
Det tror jag är oundvikligt oavsett ras, dåliga intressenter finns ju överallt. Men jag är inte säker på att formulär är rätt väg att gå för att försöka bli av med dem. Jag tror att risken är lika stor att tappa många potentiellt bra valpköpare som helt enkelt tycker att det känns obra med den typen av krav. Kalla mig lättskrämd, antar jag.

Det är hos uppfödare av små sällskapsraser jag sett detta fenomen mest, speciellt bichon där majoriteten i min landsände verkar ha så, och så pudlar, men även några andra. Håller med ovanstående om att det känns väldigt amerikaniserat och med tanke på hur mycket av hundvärlden ser ut där så... nej tack. Jag är också förstagångsköpare så det bidrar säkert till min känsla, har man erfarenhet sedan tidigare så är det nog lättare att ha en mer avslappnad attityd kring såna här saker.
Jag skulle älska att fylla i ett formulär istället för att skriva en egen novell :)
Måste ju vara perfekt även för förstagångsköpare som inte alls vet vad uppfödaren vill veta på samma sätt.
 
Nu har uppfödaren i alla fall svarat att hon gärna säljer valp till mig, sååå jag behöver "bara" vänta på löp och parning och dräktighet och friska valpar och massvis av veckor för att få klart med rabiesvaccin mm, sedan finns det förhoppningsvis en vild liten valp här hemma :D

Ska se om det på något vis går att ordna en resa till uppfödaren för att träffa lite hundar och så innan dess också.
 
Okej, jag fattar, jag är puckad som faktiskt lägger ner tid på att skriva en halvvettig presentation redan i ett första mail, för det är tydligen lika med att utsätta de stackars uppfödarna för en novell? Fattar inte varför jag ens försöker längre när jag tydligen bara tycker fel och gör fel och inte ska ha nån hund alls.
 
Okej, jag fattar, jag är puckad som faktiskt lägger ner tid på att skriva en halvvettig presentation redan i ett första mail, för det är tydligen lika med att utsätta de stackars uppfödarna för en novell? Fattar inte varför jag ens försöker längre när jag tydligen bara tycker fel och gör fel och inte ska ha nån hund alls.
Tror knappast det är ett problem, problemet är att väldigt många skickar "vi söker en valp har du nån kvar och vad kostar dom?' eller liknande som inte ger nån ledtråd alls om vem man är. Att ha formulär är väl för att få nån slags ledtråd om vem som söker valp.
När jag hade valpkull var det knappt nån som öht presenterade vad för slags hem de hade att erbjuda, en novell är inget problem alls i sammanhanget. Sen kan jag förstå att om man ändå har nån kull per år så är formulär väldigt smidigt för att få överblick.
 
Okej, jag fattar, jag är puckad som faktiskt lägger ner tid på att skriva en halvvettig presentation redan i ett första mail, för det är tydligen lika med att utsätta de stackars uppfödarna för en novell? Fattar inte varför jag ens försöker längre när jag tydligen bara tycker fel och gör fel och inte ska ha nån hund alls.

Jag fattar att ditt sökande efter hund upplevs frustrerande, men det är ingen som har skrivit att du inte ska ha hund eller bara gör fel.
 
Jag skulle älska att fylla i ett formulär istället för att skriva en egen novell :)
Måste ju vara perfekt även för förstagångsköpare som inte alls vet vad uppfödaren vill veta på samma sätt.
Nu har jag ju äntligen lyckats tinga en valp. Uppfödaren hade lagt ut på rassidan på fb att det fanns några valpar kvar till salu. Jag slängde iväg ett pm och hon bad mej berätta om mej själv och vad jag kunde erbjuda valpen.
Annars har jag skickat mail till olika kennlar med samma info. Bad om tips här om vad jag skulle skriva. Hyfast kort men informerande. Har fått svar från alla utom 3. Har fortfarande kontakt med 2. Jag hade hellre fyllt i ett formulär än suttit som jag har gjort. Det har tagit mej nästan 3 veckor att knopa ihop det här mailet. Har haft en grym ångest när jag har skickat iväg dom. Nästa gång räknar jag med att det går smidigare dock. Antingen köper en till valp från samma som min nuvarande blivande valp kommer ifrån eller så köper jag av nån av dom andra 2 om dom fortfarande föder upp då.
 
Okej, jag fattar, jag är puckad som faktiskt lägger ner tid på att skriva en halvvettig presentation redan i ett första mail, för det är tydligen lika med att utsätta de stackars uppfödarna för en novell? Fattar inte varför jag ens försöker längre när jag tydligen bara tycker fel och gör fel och inte ska ha nån hund alls.

Men sluta nu. Det är väl ingen som skriver att du inte ska ha hund? Däremot tycker flera av oss att ett formulär är högst rimligt, och även om DU lägger ner mycket tid på att skriva ett vettigt mail gäller det långt ifrån alla och därför har vissa uppfödare formulär.
Det är inga förhör folk skickar ut, och jag har full förståelse för att de skickar samma till alla även om man skrivit ett bra mail. Det sållar ju uppenbarligen.
 
Jag kanske inte fattar grejen eftersom jag redan i ett första kontakt-mail - som jag gruvar och omformulerar länge innan jag får iväg - skriver hur mitt liv ser ut, vad jag har för plan med hunden och varför jag är intresserad av just den rasen. Att då eventuellt behöva fylla i ett helt formulär där jag ska upprepa det jag redan sagt känns som att göra det onödigt invecklat. Men det är jag det, och för mig kommer det nog aldrig sluta kännas som någon hemlig ritual att försöka få plats på en väntelista. Speciellt när coronatrycket verkar vara på väg att hänga kvar i x antal år till.
Vad tror du står i dessa formulär? (jag gissar att du inte fyllt i något själv, det låter inte som det)

Grejen är väl just det att många trots mycket kontakt missar många bitar som uppfödarna är intresserade av att veta, eller inte skriver mer än "Hej, jag vill ha valp! Har du valp till salu?" i ett första mail. Jag är inte ens uppfödare, men får ändå frågan om valpar till salu regelbundet. Folk som frågar nämner i princip ingenting om sig själva.

Själv ser jag det som positivt om uppfödaren verkligen är mån om vart valparna kommer och jag köper hellre av en uppfödare som frågar lite jobbigt mycket än en som bara skickar ut valpar till vem som helst (jo, jag fattar att det finns mellanting också).
 
Okej, jag fattar, jag är puckad som faktiskt lägger ner tid på att skriva en halvvettig presentation redan i ett första mail, för det är tydligen lika med att utsätta de stackars uppfödarna för en novell? Fattar inte varför jag ens försöker längre när jag tydligen bara tycker fel och gör fel och inte ska ha nån hund alls.
Oj, alltså chilla! Du tar nog det här lite väl personligt (det har exakt noll med dig att göra så släpp det).
 
Hoppas verkligen på valp nästa år då förra chansen på en lapsk vallhundsvalp i år gick igenom då djurägare (med all rätt faktiskt) prioriterades först. Är mest inne på två raser och har hittills kontakt med tre uppfödare som är intressanta, alla som planerar kullar inför nästa år så jag hoppas det blir en för mig!
 
Nu är det bestämt att en valp flyttar in med mig och Yara nästa år! :love: Yara blir 2 snart så det känns som bra timing. Det blir självklart Saluki, en Grizzlehane som jag fastnat för och han är halvbror med min tik. De är 5 veckor gamla nu men eftersom jag inte kan få hem honom förrän i januari så känns det som att vi passar i den här tråden.

Jag ska importera från USA, känner mig helt galen :p
 
Nu är det bestämt att en valp flyttar in med mig och Yara nästa år! :love: Yara blir 2 snart så det känns som bra timing. Det blir självklart Saluki, en Grizzlehane som jag fastnat för och han är halvbror med min tik. De är 5 veckor gamla nu men eftersom jag inte kan få hem honom förrän i januari så känns det som att vi passar i den här tråden.

Jag ska importera från USA, känner mig helt galen :p
I det här fallet är det bra att vara lite galen ;) Men tänk om jag hade sagt till dig för typ 12(?) år sedan när du skrev till mig här på buke och frågade om saluki att du dessutom skulle importera en från USA senare :rofl: Ser SÅ fram emot att träffa honom.
 
I det här fallet är det bra att vara lite galen ;) Men tänk om jag hade sagt till dig för typ 12(?) år sedan när du skrev till mig här på buke och frågade om saluki att du dessutom skulle importera en från USA senare :rofl: Ser SÅ fram emot att träffa honom.
Haha nej jag hade nog haft väldigt svårt att tro dig! :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 793
Senast: Mabuse
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 770
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
4 563
Senast: Farao
·
Hundträning Vi har i familjen tre hundar. Två små "gubbar" och en flatcoated retriever-valp som är 8 månader ung. Även om de är familjehundar...
Svar
18
· Visningar
1 746
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp