Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är som vanligt i kö till greyhound och sen får vi se om vi parar vår Whippet tik nu eller nästa år. (finns ju inga tillräckligt bra hanar ju!)

Med lite tur blir det en riktigt snabb greyhoundtik vår. Löpet torde börja när som helst, greyhoundvalpar levereras vid tolv veckors ålder, så det tar ett bra tag ännu.

Hanen är vår hunds bror, och finsk och europeisk mästare.
 
Jag är som vanligt i kö till greyhound och sen får vi se om vi parar vår Whippet tik nu eller nästa år. (finns ju inga tillräckligt bra hanar ju!)

Med lite tur blir det en riktigt snabb greyhoundtik vår. Löpet torde börja när som helst, greyhoundvalpar levereras vid tolv veckors ålder, så det tar ett bra tag ännu.

Hanen är vår hunds bror, och finsk och europeisk mästare.
Varför levereras greyhoundvalpar en hel månad efter andra valpar?
 
Vet inte om jag är helt med på vad som menas. Behöver greyhounds ett ökat stöd för att bygga upp sin koordination?
Ja alltså de behöver få springa fort, men på ett tryggt sätt. Oftast är det för mycket fart men för lite koordination och då har man en trasig hund.

Man kan absolut inte låta dem springa med vuxna hundar.

Jag tror det är svårt att förstå om man inte har erfarenhet av racing greyhounds.
Vet inte om jag är helt med på vad som menas. Behöver greyhounds ett ökat stöd för att bygga upp
 
Ja alltså de behöver få springa fort, men på ett tryggt sätt. Oftast är det för mycket fart men för lite koordination och då har man en trasig hund.

Man kan absolut inte låta dem springa med vuxna hundar.

Jag tror det är svårt att förstå om man inte har erfarenhet av racing greyhounds.

Man tränar de alltså redan som valpar?
 
Okej? Då förstår jag nog inte riktigt skillnaden. Valpar av alla raser springer väl ihop som små?
Jag pudlar, vissa sparar till 12 veckor men de flesta 9-10. Fick dubbelkolla med några

Men ja, för att de så mycket som möjligt ska få springa med jämnåriga. Jämför med typ unghästbete.

Det är ju inte robusta och hållbara hundar utan hundar som behöver preppas för att klara av sin egen hastighet som vuxna.

Edit: kommentar av uppfödare: 8-veckors är hjälplösa små trasor. De är mycket roligare och tuffare som 10 veckors och har hunnit lära sig mer av mamman.
 
Har nu fått ett formulär att fylla i från uppfödaren, tydligen får alla nya valpköpare ett sådant. Jag har bara hört talas om en annan uppfödare som gör så (men det kan ju hända att det finns fler) så det känns lite... märkligt? :p Men, jag gillar både uppfödare och det jag vet om hundarna, så självklart fyller jag i ett formulär om det önskas.

Hur har det varit när ni kontaktat uppfödare? har de velat ha formulär ifyllda eller har det "bara" varit långa samtal innan då?
 
Hur har det varit när ni kontaktat uppfödare? har de velat ha formulär ifyllda eller har det "bara" varit långa samtal innan då?

Inte för att jag har kontaktat särskilt många uppfödare, men formulär har jag aldrig stött på i direktkontakt sådär. Sett en del som haft det på sina hemsidor och krävt det vid första kontakt, dock. Jag brukar dra öronen åt mig då, det känns så väldigt "business", som att det är en anställningsintervju där man ska säga precis rätt saker för att kanske duga? Den känslan vill jag absolut inte ha vid ett valpköp, oavsett hur bra hundarna kan tänkas vara.
 
Har nu fått ett formulär att fylla i från uppfödaren, tydligen får alla nya valpköpare ett sådant. Jag har bara hört talas om en annan uppfödare som gör så (men det kan ju hända att det finns fler) så det känns lite... märkligt? :p Men, jag gillar både uppfödare och det jag vet om hundarna, så självklart fyller jag i ett formulär om det önskas.

Hur har det varit när ni kontaktat uppfödare? har de velat ha formulär ifyllda eller har det "bara" varit långa samtal innan då?
Det är ovanligt men jag har varit med om det. Det är en uppfödare jag känner väl, och hon ville ha alla intressenter på det viset för att få överblick och inte tappa bort någon. Under corona-tiden när det har varit så oerhört högt tryck efter valpar så tror jag fler och fler har börjat med formulär. Det gör inte att jag drar några speciella slutsatser om uppfödaren alls, utan jag tänker att den närmare, personliga kontakten kommer i steg två, efter formuläret, när uppfödaren hunnit fundera över vilken sorts hem hon vill ha till valparna och vad de kommer kräva.
 
Har nu fått ett formulär att fylla i från uppfödaren, tydligen får alla nya valpköpare ett sådant. Jag har bara hört talas om en annan uppfödare som gör så (men det kan ju hända att det finns fler) så det känns lite... märkligt? :p Men, jag gillar både uppfödare och det jag vet om hundarna, så självklart fyller jag i ett formulär om det önskas.

Hur har det varit när ni kontaktat uppfödare? har de velat ha formulär ifyllda eller har det "bara" varit långa samtal innan då?

Jag fick ett formulär på typ 30 frågor från den jag hörde av mig till. Tyckte det var svinbra faktiskt 😁
 
Inte för att jag har kontaktat särskilt många uppfödare, men formulär har jag aldrig stött på i direktkontakt sådär. Sett en del som haft det på sina hemsidor och krävt det vid första kontakt, dock. Jag brukar dra öronen åt mig då, det känns så väldigt "business", som att det är en anställningsintervju där man ska säga precis rätt saker för att kanske duga? Den känslan vill jag absolut inte ha vid ett valpköp, oavsett hur bra hundarna kan tänkas vara.

Jag förstår att uppfödare av min ras gör det, då många skickar mail där det står ungefär "jag vill ha en sån där merle med blå ögon, vad kostar de?"
 
Har nu fått ett formulär att fylla i från uppfödaren, tydligen får alla nya valpköpare ett sådant. Jag har bara hört talas om en annan uppfödare som gör så (men det kan ju hända att det finns fler) så det känns lite... märkligt? :p Men, jag gillar både uppfödare och det jag vet om hundarna, så självklart fyller jag i ett formulär om det önskas.

Hur har det varit när ni kontaktat uppfödare? har de velat ha formulär ifyllda eller har det "bara" varit långa samtal innan då?
Såna formulär har varit ganska vanliga hos amerikanska uppfödare av diverse djur, inklusive hundar i många år. Kanhända folk fått det därifrån? Vet att jag sett det på hemsidan för en norsk uppfödare som hade amerikanska importer, antingen silkens eller zoi, minns inte på rak arm. Inte stött på det hos ngn svensk än. Personligen skulle jag nog rygga tillbaka lite inför nåt sånt om det var första kontakten med en uppfödare men om jag visste lite mer om dem och hade bra intryck i övrigt skulle jag nog rycka på axlarna och inte låta det hindra. Men tramsigt och pretantiöst tycker jag nog att det är, måste jag erkänna.
 
Jag förstår att uppfödare av min ras gör det, då många skickar mail där det står ungefär "jag vill ha en sån där merle med blå ögon, vad kostar de?"

Det tror jag är oundvikligt oavsett ras, dåliga intressenter finns ju överallt. Men jag är inte säker på att formulär är rätt väg att gå för att försöka bli av med dem. Jag tror att risken är lika stor att tappa många potentiellt bra valpköpare som helt enkelt tycker att det känns obra med den typen av krav. Kalla mig lättskrämd, antar jag.

Det är hos uppfödare av små sällskapsraser jag sett detta fenomen mest, speciellt bichon där majoriteten i min landsände verkar ha så, och så pudlar, men även några andra. Håller med ovanstående om att det känns väldigt amerikaniserat och med tanke på hur mycket av hundvärlden ser ut där så... nej tack. Jag är också förstagångsköpare så det bidrar säkert till min känsla, har man erfarenhet sedan tidigare så är det nog lättare att ha en mer avslappnad attityd kring såna här saker.
 
Det är ovanligt men jag har varit med om det. Det är en uppfödare jag känner väl, och hon ville ha alla intressenter på det viset för att få överblick och inte tappa bort någon. Under corona-tiden när det har varit så oerhört högt tryck efter valpar så tror jag fler och fler har börjat med formulär. Det gör inte att jag drar några speciella slutsatser om uppfödaren alls, utan jag tänker att den närmare, personliga kontakten kommer i steg två, efter formuläret, när uppfödaren hunnit fundera över vilken sorts hem hon vill ha till valparna och vad de kommer kräva.
Exakt. Om jag hade haft ork att göra ett formulär skulle det passa mig perfekt. Gmail sväljer saker och min hjärna är kass på att hålla rätt på folk. Inför en kull är det ju inte alls ovanligt att få fem-sex förfrågningar om dagen i flera veckor...
 
Det tror jag är oundvikligt oavsett ras, dåliga intressenter finns ju överallt. Men jag är inte säker på att formulär är rätt väg att gå för att försöka bli av med dem. Jag tror att risken är lika stor att tappa många potentiellt bra valpköpare som helt enkelt tycker att det känns obra med den typen av krav. Kalla mig lättskrämd, antar jag.

Det är hos uppfödare av små sällskapsraser jag sett detta fenomen mest, speciellt bichon där majoriteten i min landsände verkar ha så, och så pudlar, men även några andra. Håller med ovanstående om att det känns väldigt amerikaniserat och med tanke på hur mycket av hundvärlden ser ut där så... nej tack. Jag är också förstagångsköpare så det bidrar säkert till min känsla, har man erfarenhet sedan tidigare så är det nog lättare att ha en mer avslappnad attityd kring såna här saker.

Jag tänker snarare att det är ett bra sätt att sålla på 🤷
I det jag fyllde i var det absolut inga konstiga frågor, utan snarare där man fick tänka till lite och faktiskt fundera över vad man ville ha ut av sitt hundägarskap.
Varför ville jag köpa en valp av just henne liksom?

För mig som dessutom föredrar en första kontakt mailledes snarare än telefon är det perfekt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 414
Senast: Mabuse
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 664
Senast: Roheryn
·
Hundträning Vi har i familjen tre hundar. Två små "gubbar" och en flatcoated retriever-valp som är 8 månader ung. Även om de är familjehundar...
Svar
18
· Visningar
1 669
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Hejsan Har en mellan pudel kille på 11 månader som har en otrolig stress nivå. Han har sen han var liten valp följt med mig till mitt...
Svar
14
· Visningar
636
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp