782c40683d6788182b21127a57a1eba1.webp
Hur många pumivalpar kan man få in i en bur?! Ställde buren i valphagen, och de älskar att sova där 😍 (naturligtvis med uppställd dörr som sitter fast 😜)

Ställde ut valpis för första gången idag, domaren tyckte hon är för smal 😕 (Hon är ganska smal, men jag tänkte nog ändå att det var inom normen för en växande aktiv hund.) Jag tycker också att jag lagt mig i det övre spannet mängdmässigt vad gäller foder, men jag får helt enkelt köpa att hon måste få mer. Hon har ju inga problem med aptiten, om man säger så.

Sen kände jag mig i allmänhet som en dinosaurie - sist jag ställde ut fick man kritiken på papperslapp, inte online! Men det var kul att se flera av syskonen och andra av hennes släktingar där, och uppfödarna som är superhjälpsamma och var genuint glada att se oss.

Ställde ut valpis för första gången idag, domaren tyckte hon är för smal 😕 (Hon är ganska smal, men jag tänkte nog ändå att det var inom normen för en växande aktiv hund.) Jag tycker också att jag lagt mig i det övre spannet mängdmässigt vad gäller foder, men jag får helt enkelt köpa att hon måste få mer. Hon har ju inga problem med aptiten, om man säger så.

Sen kände jag mig i allmänhet som en dinosaurie - sist jag ställde ut fick man kritiken på papperslapp, inte online! Men det var kul att se flera av syskonen och andra av hennes släktingar där, och uppfödarna som är superhjälpsamma och var genuint glada att se oss.
Med tanke på vilken form det är på vissa hundar på utställning hade jag nog velat ha en second opinion om vikten :cautious:

Med tanke på vilken form det är på vissa hundar på utställning hade jag nog velat ha en second opinion om vikten :cautious:

Jag förstår vad du menar, och jag såg helt klart tjocka hundar på utställningen idag. Men hennes syskon är inte tjocka utan ser lagom ut, och domaren förklarade också hur han menade och jag tyckte det kändes rimligt.

Hade hon varit vuxen hade jag nog tagit lättare på det, men hon är ju bara ett halvår och det känns lite hemskt att ha lyckats få just en goldenvalp för smal.

Nu har Vincent träffat en katt. Han tyckte den var jätterolig, men katten var mindre intresserad. 😅 Precis som med hundar är han reaktiv när han ”sitter fast” men supersnäll lös.

Annars går det väl bra. Min kille är här och hälsar på igen, det är kul men samtidigt inte. Han är supernojig. Nu är vi hos familjevänner och jag känner typ att jag måste stänga in mig i ett sovrum med kopplet på för att undvika allt som skulle kunna stressa min kille. Tänk om någon råkar lämna dörren öppen och valpen smiter, tänk om katterna river honom, tänk om han äter någonting dåligt… :crazy: Jag får liksom inte andas. Hunden själv är helt obrydd och vill mest leta strumpor under alla sängar i huset.

Jag förstår vad du menar, och jag såg helt klart tjocka hundar på utställningen idag. Men hennes syskon är inte tjocka utan ser lagom ut, och domaren förklarade också hur han menade och jag tyckte det kändes rimligt.

Hade hon varit vuxen hade jag nog tagit lättare på det, men hon är ju bara ett halvår och det känns lite hemskt att ha lyckats få just en goldenvalp för smal.
Hade definitivt inte lyssnat på en utställningsdomare när det gäller vikt på golden!

Hade definitivt inte lyssnat på en utställningsdomare när det gäller vikt på golden!
Jag fattar som sagt absolut vad ni menar med det. Domaren sa själv ”det är inte ofta jag säger det här om retriever”. Han betonade också att han inte menade att hon ska bli tjock, men att hon behöver ”mer substans”.

Veterinären som 12-veckorsvaccinerade henne sa också att hon var smal, och jag tycker verkligen att jag öst på med mat sedan dess. Men jag ser ju också att hon är tunnare än gemene goldenvalp, även de som inte är fläskberg/ser ut som valpen på Royal Canin-förpackningen 🙄

Nu har Vincent träffat en katt. Han tyckte den var jätterolig, men katten var mindre intresserad. 😅 Precis som med hundar är han reaktiv när han ”sitter fast” men supersnäll lös.

Annars går det väl bra. Min kille är här och hälsar på igen, det är kul men samtidigt inte. Han är supernojig. Nu är vi hos familjevänner och jag känner typ att jag måste stänga in mig i ett sovrum med kopplet på för att undvika allt som skulle kunna stressa min kille. Tänk om någon råkar lämna dörren öppen och valpen smiter, tänk om katterna river honom, tänk om han äter någonting dåligt… :crazy: Jag får liksom inte andas. Hunden själv är helt obrydd och vill mest leta strumpor under alla sängar i huset.
Dags att ta ett snack med killen! Du verkar ju ha full koll på läget med din hund tänker jag ❤️

@Capybara jag hade en besökare hem som påtalade samma sak med min valp, nu är ju hon yngre men jag tycker ökade portioner gett snabba resultat. Sen tycker jag kräkandet tidigare fungerat likadant, syns på midjan när det varit en dålig morgon.. det är inte så lätt att bedöma varje dag och det är långt mellan smal och mager tänker jag.

Morgonbesvären med magen har upphört efter avmaskning, dessutom kör vi kvällskex så det är skönt! Har lämnat henne med hundvakten vid två tillfällen om någon timme, till veckan ska hon vara där en kortare arbetsdag. Det har fungerat men aj i hjärtat alltså.. Vi åker lite bil, det ylas en del men blir lite bättre varje vecka. Mött mycket människor och även hälsat på hos en granne utan besvär, längtar till vaccinationen nu i dagarna så vi kan röra oss mer obehindrat där det riskerar finnas andra hundar.

I helgen har vi varit iväg och fiskat ett par tillfällen, det blir en del sånt och jag vill kunna ha med henne på allt hon kan följa med på. Efter utforskande ligger hon på dynan och gnager eller sover så det blir nog inga problem. Var längesen senaste kissningen inne nu men vågar inte ropa hej riktigt än. En gång har hon sagt till annars är det nog mest att vi är ut tillräckligt ofta. Men det är skillnad, det är inte 3 gånger i timmen längre. Alla mattor är tillbaka och hon har tillgång till hela nedervåningen och nyttjar den oavsett var jag befinner mig. I början stängde jag om oss för att ha koll på henne. Summa summarum, som nybörjare tycker jag vi gör det ganska bra! Och kära är vi :love:

Bifogade filer

• 20250517_144258.webp
    20250517_144258.webp
    128,5 KB · Visningar: 80
@Capybara om valpen är glad, pigg, äter och växer som den ska hade jag inte oroat mig för att hon är i smalaste laget. Tycker att vissa hundar kan se ut som staket som valpar-unghundar för att sedan bli helt normala som vuxna. Jag har själv haft en sådan (cocker). Mindre intresserad av mat och var en liten, ynklig och vinthundsbetonad valp som sedan blev en tik på den större sidan. Hon var alltid lätt och elegant, för sådan var hon i typen. Men intrycket av två hopslagna bräder försvann när hon växte.

Jag fick så många tips på hur jag skulle få henne tjockare (varav en del kändes mindre hälsosamma), men eftersom valpen uppenbart inte mådde dåligt orkade jag inte börja rodda med det. Och när hon var nio månader var staketet/vinthunden plötsligt en cocker. På sin första officiella utställning - som var Stora Stockholm - blev det en placering med CK i juniorklass (som alltid är överfull på den utställningen).

Så jag säger bara - om hunden mår bra, stressa inte med att göda henne.

@Capybara om valpen är glad, pigg, äter och växer som den ska hade jag inte oroat mig för att hon är i smalaste laget. Tycker att vissa hundar kan se ut som staket som valpar-unghundar för att sedan bli helt normala som vuxna. Jag har själv haft en sådan (cocker). Mindre intresserad av mat och var en liten, ynklig och vinthundsbetonad valp som sedan blev en tik på den större sidan. Hon var alltid lätt och elegant, för sådan var hon i typen. Men intrycket av två hopslagna bräder försvann när hon växte.

Jag fick så många tips på hur jag skulle få henne tjockare (varav en del kändes mindre hälsosamma), men eftersom valpen uppenbart inte mådde dåligt orkade jag inte börja rodda med det. Och när hon var nio månader var staketet/vinthunden plötsligt en cocker. På sin första officiella utställning - som var Stora Stockholm - blev det en placering med CK i juniorklass (som alltid är överfull på den utställningen).

Tack! Ja, hon är pigg, glad och växer. Och för mig är det ju helt oviktigt egentligen vad hon får för resultat på utställning, det är inte mitt huvudintresse. Jag fick bara lite dåligt samvete när jag dels såg syskonen, dels fick ytterligare en kommentar om hennes hull (efter veterinären vid 12 veckor).

Jag vill inte ha en tjock retriever och jag hoppas hon fortsätter vara lätt i typen, men eftersom det är min första golden blir jag osäker på vad som är normalt och sunt (och framför allt vill jag ju att hon ska må bra).

Jag har sett en unghund som såg helt galen ut i sina proportioner, väldigt tunn och outvecklad. Nu har jag sett den som vuxen också och den är fortfarande tunn (mager) och har inte utvecklats normalt. Ägaren vill nog hålla hunden smal i all välmening, men det har nog gått överstyr. Jag tänker att en unghund inte ska vara tjock men det är inte fel att ge en hungrig unghund mer mat om den är för smal. De ska vara lagom, inte på gränsen till magra.

Jag tror min lilleman är rumsren nu. Jag har lagt ner all min tid och själ i det här och nu märks det verkligen. Duktig liten Trassel ❤️ I fredags blev han 17 veckor. Han behöver så klart fortfarande gå ut mycket oftare än en vuxen hund men det känns som vi är på väg åt rätt håll i alla fall. Jag har inte känt ett behov av lite extra hjälp av valphagen heller.

Heja oss ❤️

Jag har sett en unghund som såg helt galen ut i sina proportioner, väldigt tunn och outvecklad. Nu har jag sett den som vuxen också och den är fortfarande tunn (mager) och har inte utvecklats normalt. Ägaren vill nog hålla hunden smal i all välmening, men det har nog gått överstyr. Jag tänker att en unghund inte ska vara tjock men det är inte fel att ge en hungrig unghund mer mat om den är för smal. De ska vara lagom, inte på gränsen till magra.
Nej, om hunden är smal och hungrig ska den naturligtvis äta.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Kom verkligen inte på någon bra rubrik... Nu är det så att vi ska skaffa ytterligare en vovve, har en blandis här hemma,pitbull/boxer... 2 3
Svar
55
· Visningar
6 873
Senast: Belethien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka