Valp for dummies

Mina bästa tips:

1. Att komma ihåg att hunden är en individ. Allt jag lärde mig på valpkursen och av hans uppfödare fungerade inte för just honom, vilket gjorde mig orolig i onödan. Det är super att utgå från valpböcker och tips, men få inte panik om inte går som på räls från början. När jag lärde känna honom bättre vågade jag testa lite själv och allt blev mycket bättre. Vilket leder mig till nästa punkt:

2. Tålamod. Jag hade världens stresspåslag första veckorna innan jag lärt mig att ha ögon i nacken. Sedan blev han inte rumsren fören han var över ett år gammal, men tillslut trillade polletten ned. Jag tyckte valptiden var påfrestande och stressig, så om du skulle uppleva samma till och från så vill jag bara säga att det är naturligt att det känns så - och det blir bättre.

Skaffa hund är utan tvekan det bästa beslut jag tagit i mitt liv.
 
Väcker liv i tråden med nya frågor!
Hur ska man tänka med valp och kyla? Hade hoppats på att det skulle hinna bli mindre kallt till jag hämtar, men tydligen ska det ju vara smällkallt hela februari.

När jag hälsade på hos uppfödaren så hade valparna (av naturliga skäl) inte varit utomhus, och det lär ju inte bli mycket innan jag hämtar heller. De är relativt rumsrena och kissar på puppy-pads så sådana har jag köpt hem. Men jag vill ju ändå försöka få valpen att göra ifrån sig ute så mycket som möjligt :p Hur känsliga är de? Är det ”innanför jackan” som gäller de första veckorna innan den vuxit lite till? Har material hemma och kan sy täcken i växande storlek till den, men räcker det?
 
Väcker liv i tråden med nya frågor!
Hur ska man tänka med valp och kyla? Hade hoppats på att det skulle hinna bli mindre kallt till jag hämtar, men tydligen ska det ju vara smällkallt hela februari.

När jag hälsade på hos uppfödaren så hade valparna (av naturliga skäl) inte varit utomhus, och det lär ju inte bli mycket innan jag hämtar heller. De är relativt rumsrena och kissar på puppy-pads så sådana har jag köpt hem. Men jag vill ju ändå försöka få valpen att göra ifrån sig ute så mycket som möjligt :p Hur känsliga är de? Är det ”innanför jackan” som gäller de första veckorna innan den vuxit lite till? Har material hemma och kan sy täcken i växande storlek till den, men räcker det?
Beror väl ganska mycket på ras skulle jag säga.
 
Täcke rekommenderar jag att du köper/syr. Valpar är ju känsligare för kylan jmf med en vuxen hund. Men man får ju känna av ens egen valp också. Våra "vintervalpar" har varit ute och lekt i snön så lite mer än ut och in. Det beror ju såklart också på antalet minusgrader. Har även gått promenad med den äldre hunden och med valp innanför dunjackan - där var han varm :D.

Nu har jag bara haft hanar, kan tikvalpar "lättare" få uvi av kyla?
 
Täcke rekommenderar jag att du köper/syr. Valpar är ju känsligare för kylan jmf med en vuxen hund. Men man får ju känna av ens egen valp också. Våra "vintervalpar" har varit ute och lekt i snön så lite mer än ut och in. Det beror ju såklart också på antalet minusgrader. Har även gått promenad med den äldre hunden och med valp innanför dunjackan - där var han varm :D.

Nu har jag bara haft hanar, kan tikvalpar "lättare" få uvi av kyla?
Nej, UVI får hunden pga en bakterieinfektion, inte pga kyla. Tikar har lättare att drabbas av UVI då urinröret år kortare dvs kortare väg för bakterierna att tränga in i urinvägarna.
 
Hej,jag märker att redan att det finns många kloka hungägare här. Valptiden upplevs ofta som en jobbig tid. Jag tycker själv att det är en chans att upfostra valpen väl och samtidigt ha roligt. Innan valpen kommer kan det vara bra att köpa det viktigaste i god tid så att det inte blir stress precis innan den lilla kommer. Kan också vara bra att samtala om vilka regler som kommer att gälla för nykomlingen, kom ihåg att man börjar träningen från den dagen den flyttar in. Det är mycket enklare att lära den vad den får göra och inte får göra medans den fortfarande är valp som jag sa tidigare. Det finns många bra yt channels att kolla på som inkluderar shopping lista, träning t.ex men tyvärr har jag inte världens bästa minne så det räcker att söka på (puppy training). Angående promenader så finns det bra hund vagnar och hundväskor med en en vanlig ryggsäck funkar bra. Mvh stolt hundägare
 

Liknande trådar

Övr. Hund I lite desperation vänder jag mig till buke då sambon satt ultimatum (ett ändå förståeligt sådant) angående valpen vi har hemma och...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
14 575
Senast: Halali
·
Övr. Hund En bekant till mig har nyss skaffat en liten valp på 8 veckor och då hon har en massa sladdar liggandes i sovrummet som valpen (antar...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
16 063
Senast: sagalisa
·
Övr. Hund Hej igen! Nu har valpen varit hos oss i drygt 1,5 vecka och det fungerar över förväntan bra. Men som alltid kommer en massa frågor...
Svar
7
· Visningar
2 713
Senast: glee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp