Valp med dålig mage?

mimmipigg

Trådstartare
Jag har ju nyligen fått hem en vorstehvalp och vi har problem med hans mage han har ständigt diarre.
De senaste två veckorna har han fått kokt malet kött med mycket buljong och kokt ris han får även A-fil mellan varven.
Han är pigg och glad men ack så mager, han ser mest ut som ett spjälstaket.
Har varit i kontakt med veterinär och hon ansåg att vi gav det bästa vi kunde ge och att det var bara att se tiden an.
Eventuellt kunde vi hålla honom fastande ett dygn och sen ge någon medicin som jag inte uppfattade namnet på.
Finns det någon här som har erfarenhet av någon sådan medicin?
 
Vi hade problem med magen på vår valp. Istället för A-fil gav vi filmjölken från Cultura som heter Dofilus (blå/vita halvlitersförpackningar m.skruvkork). Den innehåller inte bara en utan tre olika snälla magbakterier.
 
Jag hade lite problem med magen på min valp. Fast hon blev lösare i magen av filmjölk så den tog jag bort, och så gav jag henne bara kokt ris och fisk ett par dagar. Det hjälpte på henne i alla fall.

Mia.
 
Det finns en "medicin" (det är ingen medicin i ordets rätta bemärkelse) som heter Canikur som är oslagbart, enligt min egen erfarenhet, för att komma till rätta med dåliga magar. Canikur är ett dietiskt fodertillskott som är speciellt utvecklat till hund och katt för att återställa tarmfunktionen vid akut, okomplicerad diarré. Säljs hos veterinärer, men är inte receptbelagt. Läs mer på Canikur. Har hittills ALLTID :bow: fått ordning på mina hundars magar när jag använt Canikur. För liten hund, max 5 kg, kostar en behandlingsomgång (4 doser) ca 50:- och för större hund ca 110:-.
 
Tråkigt med magproblem på den nya valpen.
Var försiktig med det kokta malda köttet. Jag har gett min vorsteh det också och det kan gå i små mängder, men får han lite mer så blir det diarre direkt.

Jag har provat många olika torrfoder och det verkar vara svårt att få något som går riktigt bra, har nu eucanuba lamm och ris och det har fungerat bra nu i ca fyra månader.
En annan sak att kolla upp är fisk. Min hund tål absolut inte foder med fisk. Har även haft andra hundar som inte tålt fisk. Torrfisk som godis har varit rena laxermedlet.
 
Enligt veterinären var vårt kokta kött, kalkon och nöt, bra dietmat.
När han bajsar kommer risgrynen ut hela. Problemet tror jag är att de hade bytt foder flera gånger hos uppfödaren innan vi hämtade hem honom och att flytten blev droppen, vi har ju dessutom ganska många ungar både egna och andras som tycker att det är skoj att leka med honom (och han med dem), så det kan nog bli väl mycket spring ibland även om jag försöker begränsa det.
Det medel som någon annan rekommenderade är nog det som veterinären pratade om så det kanske är något att testa.
Har funderat på att prova fiskbullar och ris men det känns som det blir för många byten.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag skulle behöva råd. Bruce har lite känslig mage, han kräks lätt galla om han inte äter regelbundet och får han i sig något som inte...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 817
Senast: Voeux
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 355
Hundhälsa Hej, Jag behöver råd angående min border collie som har världens känsligaste mage 😭 Han är 5 år, och har ibland fått riktigt dålig...
Svar
6
· Visningar
1 493
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Vår hund blev insatt på Metacam vilket vi efter två dygn fick sluta med då magen reagerat med diarre andra dygnet. Vi fick då istället...
Svar
3
· Visningar
6 396
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp