Valp med överbett. Dra ut tänder??

Andorra

Trådstartare
Var och vaccinerade vår 12 veckor gamla taxvalp i går. Han har överbett och vetrinären tyckte att hörntänderna i underkäken skulle dras ut så att underkäken får en chans att växa i fatt.

Någon som varit med om detta och fungerar det verkligen?

Sv: Valp med överbett. Dra ut tänder??

Överbett är bettfel, så att försöka få bettet mer rätt tycker jag absolut att ni ska göra.
Underkäken växer över en längre tid än överkäken, och så länge hunden växer finns chansen att det rättar till sig.
Nu handlar det om mjölktänderna, de riktiga hörntänderna kommer ju senare och då har förhoppningsvis underkäken kommit ut så långt att hörntänderna inte ställer till bekymmer.

Frågan är väl snarare om det finns ngn kunskap bakom detta eller om det bara är ett intressant försök.
PL

Ja, det är det vi hoppas på. Synd att vi inte visste det här tidigare men har fått tid hos vet nästa tisdag. Kanske hade varit bättre att göra det lite tidigare men vi ger väl det en chans.

Har ingen aning om det är ett försök eller om de testat det innan. Var inte med hos vet själv så jag kunde inte ställa några frågor.

Fast jag ser framemot att ta bort hörntänderna......de är så s-tans vassa nu.:crazy:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag köpte nyligen valp och upplevde att det blivit någon form av ny trend att vissa har kvar valparna till 12 veckor. Varför vill man ha... 2
Svar
26
· Visningar
2 447
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 199
Senast: __sofia__
·
Hundträning Hej! Vi har för en vecka sedan fått hem en gråhundsvalp, världens sötaste och piggaste lilla krabat! Jag har inte haft valp på 12 år och...
Svar
2
· Visningar
494
Senast: tanten
·
Övr. Hund Jag har sedan drygt två veckor tillbaka bara min 13-åriga whippet kvar. Hon har sedan hon var valp varit helt okomplicerad med att...
Svar
9
· Visningar
857

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka