Valp och stall

skogsflicka

Trådstartare
Vid vilken ålder fick era valpar börja följa med till stallet?

Och hur gjorde ni första tíden valpen fick följa med? Tog ni med er den då ni inte skulle motionera hästen utan bara pyssla om och så? Hade ni med er någon annan som kunde vara med valpen då ni var ute och motionerade? Eller gjorde ni på något annat vis?


/Sanna
 
Sv: Valp och stall

I början var jag och min sambo där tillsammans eller så
var mamma med, så att någon alltid kunde ta hand om honom.
men jag vande han ganska snabbt vid att vara i boxen medans jag red, det fungerar idag jättebra, och rider jag inne så är han med och skrittar fram ute , sedan är han i boxen medans jag rider, sedan med igen ute när jag skrittar av!

I vårat stall är han den enda ( ?) som klarar av och trivs med att ligga i boxen, han säger inget utan ligger och vilar!
 
Sv: Valp och stall

Jag började ta med honom på en gång. Hade en sån bil-bur som han älskar, det är hans myskoja lixom. Så jag tog med buren till stallet och däri satt han o kikade på behörigt avstånd o utan risk för skador. Såklart korta stunder. Pysslade bara med hästen de första gångerna men sedan fick han sitta i ridhuset o kika när jag red o det gick bra det med. Han fick alltid komma ut en liten stund åt gången o efter en tid var han med i stallet utan buren jämt. Han var hästrädd i början.

Jag hade alltid hundvakt om jag skulle rida ut i början. Om jag skulle vara borta en kort stund fick han sitta i bilen för där trivs han.

Sen fick han börja följa med ut på ridturer när han var ett år eller lite yngre. Rådgjorde med uppfödaren om när han var tillräckligt stark. Och numera när han är drygt 1,5 år och kan mera är han utanför ridbanan o kikar runt när jag rider där eller så sitter han o tittar på helt frivilligt :) . (Jag står i ett litet stall nu o han är ensam hund så det är smidigt för mej.) Har lärt honom att ridbanan är otillåtet område när det är hästar där.

Det har funkat kanon, han har blivit en riktig häst-hund. Hästrädslan har gått över successivt och är helt borta nu trots ett par tillbud. Han trivs toppen i stallet och det är bland det bästa han vet att åka dit och att rida ut såklart. :love:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Valp och stall

Mina vovvar har fått följa med sen första dagen jag hämtade dem :)
Och det funkar jättebra... :bump:
 
Sv: Valp och stall

Jag har haft två kullar valpar hemma och dom har varit med i stallet korta stunder så fort de var stora nog att gå ut, ca 5 veckor. Men då hade jag ju stallet hemma så det är väl en viss skillnad!
 
Sv: Valp och stall

har vi bil med , så ligger han givetvis där i sin bur istället för i boxen..
och rider jag ut så är han självklart med!
 
Sv: Valp och stall

jag är en eeeelak människa.tog med Faith,den mesiga men söta direkt fårn det hon kom..vi har helt enklet inet tid o lustatt lämna henen ensam 3 timarhema

Hon byltades in i två täcken,luva osv och fick "gå" med tillstallet..det slutad emd att så fort hon hörd ebjällran som sitter p åstallhalsbanden så rusade honin i köket,tryckte sig mog väggen,blundade olåtsades sova..

I stallet så virade vi in hene i filtar(fick åka rullis dit då dte tar ca 15 min at gå) och sedan kom hon påatt honkudne ligag i en varm rullstol medan jagred,så hon bruklade hoppa upp med framtassarna påd en o gallskrika för att jags nabbt skulellämna den..os å låg hon dä ro sov...

med åldern så tyckte hon väl det var lite roligare,men hon är oftast den som sätter sig vid bilen(eller stalldörren) o ser patietiskt ut o vill åka hem..

å andra sidan ärhon den som sitter vid sovrumsdörren o ser patietiskt ut kl 20o tycker att alla skall gå o lägag sig..sedan ligger hon ovanför mitt huvud...

jag napassad lite is tallet med fårnät så att hon inte kudne ta sig upp tillvägen,o snera projet"skrämma valp"(där ser man också hur viktigt dte är at ta assistenter som gör som man säger -även-om valpen är liten o söt...) när hon knatade upp på vägen..

Nu skal jag snart ha valp nr 3 så det kan bli interssant

Thina
 
Sv: Valp och stall

Vår schäferhane kommer att vara runt sex sju månader när jag får hem hästen och dom enda hästarna han har sett är som som står där vi går på kurs och han skäller och är ganska rädd för dom. Är lite orolig för hur det ska gå när jag får hem pållen :(.

Några som har tips på vad man kan göra i början? Läste om en som var med om en olycka då hundvalpen blev sparkad så ibland tänker jag att man kanske ska låta honom vara hemma men man vill ju kunna ta med hunden.
 
Sv: Valp och stall

Har inga speciella tips tyvärr men min hund var ju rätt så rädd för hästarna i början men det har lixom gått över av sig själv. Han ville ju gärna vara med mej även om jag var med hästen så han trotsade rädslan och nu har den gått över. Han kan fortfarande vara lite reserverad mot vissa nya hästar någon gång ibland men det tycker jag är positivt så han inte bara springer rätt på. Alla hästar gillar ju inte hundar heller.
Men hans hästrädsla gick väl helt enkelt över för att han fick vänja sig vid dem. Och så gäller det väl att göra stallet och hästarna till nånting kul för hunden oxå!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 647
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Först och främst. Vi har varit hos veterinären. Hunden har fått mediciner. Allt är "bra". Men jag pallar tydligen inte psykiskt att mina...
Svar
13
· Visningar
1 580
Senast: tanten
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
727
Hundträning Om några veckor flyttar det förhoppningsvis hem en liten valp. Då det är min första valp funderar jag mycket över den första tiden med...
2
Svar
22
· Visningar
2 919
Senast: pocreator
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp