valp skäller på andra hundar

tipsy

Trådstartare
en valp som jag känner är jättenyfiken på andra hundar och vill gärna fram och hälsa på alla, sen när man går ifrån den andra hunden vare sig dom har hälsat eller ej så börjar hon att skälla som en tok, varför tror ni att hon gör så? och vad bör man göra åt det?

Sv: valp skäller på andra hundar

På min hund var enklaste lösningen att be om hans uppmärksamhet på mig istället för på de andra hundarna/människorna när vi gick förbi. I början använde jag mig av godis.

För min hunds del verkade det mest handla om att han ville hälsa. Han är, och framförallt var som liten, otroligt social mot allt och alla och ville hälsa.
Idag är inte hundmöten några större problem men han låter ibland fortfarande. Inte skäller men går och gnäller och muttrar lite i slakt koppel (med ett visst mått av förmänskligande så känns det typ som "jag vet att jag inte får men måste visa vad jag vill i alla fall").

Sv: valp skäller på andra hundar

Du är nog bäst den som kan svara på varför hunden skäller, om den larmar eller försöker göra avståndet till den andra hunden större.
Om den skäller som "en tok" är det nog alternativ två, den vill ha större avstånd till den andra hunden pga av osäkerhet/rädsla.

Jag håller med Jenka, be om att hunden ska uppmärksamma dig istället och den andra hunden "tar du hand om".

Liknande trådar

Hundträning Vad kan man göra rent konkret för att en hund ska känna sig trygg när andra hundar passerar eller man själv passerar andra? Utan att...
Svar
12
· Visningar
1 104
Senast: Grazing
·
Hundträning Jag ska gå i pension senare i år och börjar planera "pensions-valp" :-) Vet inte hur länge efter pensionsdagen jag ska lyckas hålla mig...
Svar
12
· Visningar
1 426
Senast: movi
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 575
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Jag funderar på namn antingen till valpen jag ska hälsa på på lördag eller en senare. Men jag funderar på namnen. Jag har råkat snöa in... 3 4 5
Svar
82
· Visningar
4 011
Senast: Tajger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • WE-tråden