Valp som leker hårdhänt

FrauleinTotenkopf

Trådstartare
Hej, har en snart 4 månaders valp av bruksras som blir helt sjövild när hon busar. Det ska bitas i händer och kläder och dras så till den grad att det gör rejält ont och nästan går hål i huden. Ett antal jeansben har hon dragit isär. Säger man till tar hon det som en lek. Tar man det ett steg längre och river i riktigt ordentligt ger hon sig inte då heller utan blir ännu värre. Hon hamnar i nåt slags "kamp-mood" där hon blir riktigt tuff och envis och bara tänker med munnen. Kommer detta gå över eller ska jag bli ännu mer bestämd? Annars lyssnar hon väldigt bra men det är just i denna del som hon ballar ur.
 
Låter fullständigt normalt för en valp. Speciellt en av bruksras.

Om du bråkar tillbaka tar den det som en rolig lek och kamplusten många bruksraser har gott om kickar in. Ge en rolig tuggleksak istället. Avled uppmärksamheten.
 
Har också en fyra månaders valp hemma. Min lösning är att pipa till när han biter för hårt och om det inte hjälper avbryter jag det vi håller på med. Till exempel genom att sätta ner honom på golvet ifall han sitter i knät eller är i sängen. Brukar också se till att han har något annat att bita på.
 
Fortsätter hon om du blir passiv? Vi lärde vår malle att släppa på passivitet riktigt tidigt. Har förträngt hur mycket/lite tid vi la på det, men det har verkligen lönat sig.
 
Min fyramånaders gör likadant. Nu är han pytteliten så han förstör inget (än). Jag avleder eller piper, det hjälper väldigt bra😅.
 
Hej, har en snart 4 månaders valp av bruksras som blir helt sjövild när hon busar. Det ska bitas i händer och kläder och dras så till den grad att det gör rejält ont och nästan går hål i huden. Ett antal jeansben har hon dragit isär. Säger man till tar hon det som en lek. Tar man det ett steg längre och river i riktigt ordentligt ger hon sig inte då heller utan blir ännu värre. Hon hamnar i nåt slags "kamp-mood" där hon blir riktigt tuff och envis och bara tänker med munnen. Kommer detta gå över eller ska jag bli ännu mer bestämd? Annars lyssnar hon väldigt bra men det är just i denna del som hon ballar ur.
Tror inte på bestämdhet utan mer passivitet, var passiv och tråkig för min erfarenhet med sådana valpar är att allting triggar och är kul. Sen går det inte att säga till en liten valp på det sättet då dom ju inte förstår vad det är du vill.

Så jag skulle träna passivitet, så att hon ska lära sig att slappna av. Då får du också lättare med en av och på knapp sen.
 
Eftersom du har en bruksras och de brukar ha hög kamplust och det är önskvärt också = så kanske försöka jobba med kamplekar som växlar mellan intensiv lek och passivitet?
Jag tycker att det lättare att träna hunden efter dens egenskaper och förutsättningar än att försöka dämpa. Får hunden utlopp för sina naturliga egenskaper så brukar man få en mer harmonisk hund och dessutom kommer du ha jobbat upp ett fantastiskt bra träningsverktyg och belöning inför framtida träning sim jag antar att du kommer syssla med en del då du skaffat en brukshund?

Hur jag skulle göra:
Träna på föremålslek och bryt leken om valpen råkar bita dig, gör det konsekvent för med en stark hetsig hund så är det bra om de lär sig ha koll på vart de sätter tänderna. Jag var inte så noga med det och det kan bli rätt bra blodvite när hunden råkar komma åt ens hand sen när den är vuxen och det är svårt att jobba på när de redan har fått slarva hela valp/ unghundstiden 😅.
Jag brukar köra en kort stunds kamplek och sen sätta hunde/valpen på sin filt och när den är lugn en stunds kamplek igen varvat med passivitet på filten. På det sättet slår jag flera flugor i en smäll, jag tränar filtträning, att kunna växla mellan intensitet och passivitet, föremålsintresse, förarintresse, belöning, stadga m.m. Viktigt är att man inte fuskar och nöjer sig med att hunden är på filten utan den ska gå ner i varv och vara lugn innan man tar upp leken igen och är man konsekvent i början och har tålamod så kommer man få en hund som blir bra på att växla av och på 🙂. Gör du det en stund varje dag så kommer hunden få utlopp för sin kamp, ni kommer jobba på reglerna kring kampen (bara bita i leksak och inte förare) och då blir det nog lättare att bryta/avleda/få bukt med de icke önskvärda beteendena då bruksraser brukar vara snabba på att lära sig så tror jag det kommer fasas ut rätt snabbt när du fått in lite lek med regler.
 
Låter helt normalt och att bråka med valpen kommer troligen bara göra det värre.

Jag lär mina valpar en stoppsignal som betyder om du slutar nu kan det blir ännu roligare.

Jag leker aktivt på med valpen på valpens nivå en kort stund och blir sedan helt lugn och stilla men kvar på valpens nivå. Valpen fortsätter då att leka en stund ändå men inser sedan att leken inte alls är lika kul längre. Jag fortsätter vara lugn tills valpens intensitet minskar. Så fort valpen lugnar sig lite ger jag belöningssignal och engagerar mig i leken igen. Jag upprepar detta och ökar kriterierna lite varje gång tills valpen blir helt lugn och släpper lekförmålet/min arm när jag bli stilla. Först då börjar jag lägga på ett stoppkommando när jag blir passiv.

I början blir belöningen alltid fortsatt lek. När jag ska sluta övningen så gör jag det på ett annat sätt exempelvis genom att ge några godbitar eller stänga bort valpen. När stoppkommandot verkligen är befäst så blir det med slumpmässigt om det leder till upphörd lek eller fortsatt lek.

Med senast valpen som inte var galen i leksaker men älskade att bita i armar och kläder så fick jag använda min arm som övningsföremål. Tack och lov lärde hon sig väldigt snabbt för ont gjorde det.
 
Fullt normalt med en valp i den åldern.

Jag är jättenoga med att tidigt lära in ett sätt att berätta att "Det du gör nu kommer inte leda till det du vill", som kan användas för att hindra valpen från att skada sig själv eller omgivningen. Detta går dock INTE att lära in när valpen är i hög affekt!

Jag startar som många andra i tråden nämnt med att visa att om valpen blir passiv när jag blir passiv, så startar leken igen. Hålla den i famnen och släppa när den slappnar av, inte när den stretar emot. Obs att timing är superviktig, leken måste starta/greppet slappna av inom en halv sekund från att valpen tänker rätt! Efter hand som valpen förstår kan du utöka tiden.

Läxan är: om du vill något, slappna av och ge mig fokus så lyssnar jag/ger dig vad du vill ha. En grymt bra bas att ha inför ett aktivt liv med driven hund.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 279
Senast: Calmiche
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
5 714
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Vi har en 9 månaders jämthundstik som har blivit sjuk men vi vet inte vad som är fel med henne. Det började i november då vi skulle...
Svar
1
· Visningar
1 230
Övr. Hund Jag har en helt normal valp som leker genom att busa och bita. Det jag skulle vilja ha hjälp med är tips hur jag lär henne att inte bita...
Svar
7
· Visningar
593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp