Valp med neurologisk sjukdom

emjo_

Trådstartare
Vi har en 9 månaders jämthundstik som har blivit sjuk men vi vet inte vad som är fel med henne. Det började i november då vi skulle miljöträna henne i skogen. Hon ville inte lämna benen från oss utan la sig ned med jämna mellanrum för att vila en kort stund. Sedan reste hon sig igen och traskade vidare. Började redan här att bli fundersamma eftersom hon är en väldigt tuff och livlig valp annars. Löpet startade i slutet av december så misstänkte först att det hade något med det att göra. I januari, när löpet var över, provade vi släppa henne i skogen igen med samma resultat fast vi kunde även se att hon släpade höger bakben lite grann innan hon la sig. Åkte med henne till veterinären som röntgade och kände över henne men kunde inte hitta något fel. Några dagar senare blev det betydligt värre och hon "tappar" bakdelen, blir som förlamad i bakbenen och svansen. När hon har vilat en kort stund, reser hon sig upp och är som vanligt igen. Detta tillståndet kommer tätare och tätare, även när hon går i koppel. Men hon visar inga tecken på smärta. Veterinären vi var hos skickade remiss till blå stjärnan där de röntgade igen och tog en del blodprover. Ser fortfarande inget fel på röntgenbilderna men de misstänkte att hon har myasthenia gravis (trots att blodprovet var negativt). Vi har gett henne mestinon mot detta nu i drygt två veckor. Första veckan blev hon nästan helt bra men efter att vi ökade dosen blev hon sämre igen och vi är tillbaka på ruta ett. Har idag börjat ge henne fodertillskottet MSM för att testa om det kan hjälpa något. Veterinärerna är överens om att det är någon neurologiskt sjukdom hon har men vet inte vad ännu. EIC - exercise induced collapse kom också på tal men vi tycker inte att det stämmer riktigt på henne. Är det någon som har någon erfarenhet av detta eller har tips/idéer om vad detta kan vara? Diskbråck och borrelia har de redan uteslutit. Ska höras på telefon igen med veterinären i början av nästa vecka. Hennes framtid ser inte så ljus ut just nu men man vill ju veta att man gjort det man kan innan man eventuellt tar ett beslut om att låta henne somna in..
 
Har tyvärr ingen erfarenhet men vill bara säga att jag är ledsen för er och hennes skull :(. Aldrig lätt när så unga hundar blir dåliga :down:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej kära buke! Flera år sedan jag skrev sist men nu behöver jag ventilera. Min underbara lilla dansksvenska gårdshundstik på 9 år blev...
Svar
11
· Visningar
2 369
Senast: NotlikeI
·
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 115
Senast: WildWilma
·
Hästvård Hejsan! Jag har en häst som är halt fram och bara på böjt spår och på mjukt underlag. Jag importerade honom i december och eftersom...
9 10 11
Svar
206
· Visningar
26 023
Senast: Sirap
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 799
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Masked Singer 2024
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Strejk

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp