Valp som svarar upp mot äldre tik

WG_84

Trådstartare
Jag har rottis tik och min kompis har precis skaffat sig en schäfer valp, eftersom vi hjälper varandra med hundarna när vi arbetar är det väldigt viktigt att vi får dem att fungera tillsammans.

Så länge valpen är lugn bryr sig inte tiken och valpen får gärna sova hos henne men hon morrar om han tillexempel kliver över hennes rygg. Han bryr sig inte nämnvärt och hon lägger ner.

Problemet kommer om valpen springer och busar. Valpen är då högljudd och morrar ofta vilket verkar trigga i gång min tik.
Hon vill då gärna fram och markera mot valpen, eftersom vi är osäkra på om det stannar vid en enkel markering hindrar vi tiken vilket gör att den lilla valpen svarar upp mot tiken :eek:

Hur gör man i detta läge? Tips?

Som sagt eftersom vi umgås mycket är det väldigt viktigt att det kommer att fungera mellan hundarna. Givetvis är vi rädda att tiken skall skada valpen en 10 veckors schäfer valp är inte mycket att bita i.

Sv: Valp som svarar upp mot äldre tik

Jag hade inte lagt mig i hundarnas inbördes relation alltför mycket. En normalt funtat tik kommer inte att skada en valp, hon vet säkerligen nog vad hon gör...

Sv: Valp som svarar upp mot äldre tik

Jag hade heller inte lagt mig i sålänge det inte sker oprovocerat från tikens sida lr om valpen inte tar åt sig av en redig åthutning. Förmodlingen uppfattar tiken signaler som ni inte ser, så låt dem hållas. En valp jobbig valp kan gott behöva en ordentlig tillsägelse många gånger...

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
906
Senast: animalasia
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 662
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom... 2
Svar
33
· Visningar
5 678
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Hej! Kom för några timmar sedan hem efter en tumult natt på akuten, första valpen hamnade i felläge och vi fick till slut göra...
Svar
17
· Visningar
3 598
Senast: russinbulle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp med diarré?
  • Valp 2025