Det där är lite intressant.

När min Ebrah var valp så gick jag med henne till skogen varje dag. Från att hon var 8 veckor gammal och flyttade in hos mig. Vi tog oss dit (hon åkte barnvagn), gick en bit och hon fick flyga runt i det tempo hon ville (hon är vinthund, tempot är högt...) samtidigt som jag passade på att träna inkallning. Sedan tog vi oss hem, hon sov och så var det bra. En period, innan hon orkade vara ute på långpromenader så gick vi till skogen två gånger per dag, en gång på tidig förmiddag och en gång på sen eftermiddag. Från att hon var kanske 4 månader började vi med sådant som var mer likt långpromenader, och när hon var 5 månader gick vi lätt slingor som var ca 4km långa. Hundarna var lösa hela tiden, och hur långt hon rörde sig har jag ingen aning om, men oftast sprang hon i cirklar runt mig mest hela tiden.

Trots att hon hela tiden valde tempo själv, aldrig hade fysiska problem, växte otroligt jämnt, var välmusklad och hela tiden hade utmärkt kroppskontroll och höll ihop kroppen bra i rörelse så fick jag höra att det var fullständig galenskap att låta en valp hålla igång så mycket som min valp gjorde. Att hon låg inomhus och sov mellan turerna till skogen spelade visst ingen roll.

Samma personer som klagade högljutt pratade sedan om hur deras valpar (bland annat syskon till min) var ute på tomten och lekte i princip hela dagarna. När jag frågade om det inte var värre med vild lek på tomten en hel dag jämfört med en timme i valfritt tempo i skog, då blev det bara ännu grinigare tongångar.

Jag har aldrig bott i villa eller på något sätt med en tomt/gräsplätt i anslutning till huset. Ska mina valpar komma ut, då måste vi ta oss någonstans. Just det verkar vara otroligt provocerande för många, samtidigt som många säger att det såklart går utmärkt att köpa valp när man bor i lägenhet. Men SKOGEN, man hör ju bara på det att en skogspromenad är kaos och katastrof oavsett vad den innebär...

En valp som inte tål att röra sig i skog (och då inte bli "hetsad" av andra vilda hundar eller energisk människa), den är så osund att jag själv inte vill ha den. Om en hund, som bör vara skapt för rörelse, inte klarar av just rörelse, vad sjutton klarar den då? Skelett och muskler behöver belastas för att utvecklas.

Har också varit med om folks som fasas över att man är ute i skogen med sina valpar 1 h om dagen men som låter valparna leka vilda lekar med andra hundar i flera timmar 😅

Intressant är det.
 
Om det är en liten havanais så hade jag nog låtit den gå i längre koppel eller lös när du går med den andra hunden och sen helt enkelt burit den en bit när den blir trött :)

Min löwchen hängde med på vanliga 5 km skogspromenader när hon var runt 5 månader. Lös och sprang mer än vad jag gick. Inga problem.

Min schäfer var också med ungefär så långt i den åldern. När hon var 4-7 månader var hon med när jag jobbade i häststall och rörde sig garanterat mer än de allra flesta andra i den åldern. Men det var utspritt under dagen och sällan vild lek. Lunka med när man hämtar hästar, någon kortare ridtur, lufsa runt när man mockade osv.

Rörelse är bra. Sen ska man ju inte pressa dom. Men jag tar mycket hellre en längre lugn sväng där de får vila lite emellan än att de leker runt som tokar inne på hala golv eller hetsar runt i vild lek med hårda tacklingar.
 
Hur då svårt? Vi har en hektar som är helt inhägnad och dessutom delad på mitten. Så staket runt om och tvärs igenom. Tog ett par dagar typ och kostade inte så mycket.

Sen kan man ju faktiskt ta en mindre del att hägna in. Antingen en enkel och flyttbar eller en med stolp
Bor på en gård kan man säga. Har staket runt verandan/altanen som är ganska stor. Är det staket eller något annat ni har inhägnat med? Skulle vara till stor hjälp att veta eftersom vi har fixat mycket med trädgården det senaste och skulle vara enklare att fixa med samband med annat. :)
 
Har också varit med om folks som fasas över att man är ute i skogen med sina valpar 1 h om dagen men som låter valparna leka vilda lekar med andra hundar i flera timmar 😅

Intressant är det.
Oj oj, då skulle folk bli helt galna på att Tinja och Asni båda från att de kommit till oss fått röra sig fritt på vår inhägnade tomt på 3000kvm.
För ja, absolut är plaska i vattenkanten tills man somnar på soldäcket myyyyycket värre än att leka med random hundar i en rastgård.
 
Bor på en gård kan man säga. Har staket runt verandan/altanen som är ganska stor. Är det staket eller något annat ni har inhägnat med? Skulle vara till stor hjälp att veta eftersom vi har fixat mycket med trädgården det senaste och skulle vara enklare att fixa med samband med annat. :)
Vi har stolp med viltstängsel. Staketet som går tvärs över tomten är vanligt, grönt 125cm galler med stolp. Väldigt lätt att dra om vid behov
 
Om det är en liten havanais så hade jag nog låtit den gå i längre koppel eller lös när du går med den andra hunden och sen helt enkelt burit den en bit när den blir trött :)

Min löwchen hängde med på vanliga 5 km skogspromenader när hon var runt 5 månader. Lös och sprang mer än vad jag gick. Inga problem.

Min schäfer var också med ungefär så långt i den åldern. När hon var 4-7 månader var hon med när jag jobbade i häststall och rörde sig garanterat mer än de allra flesta andra i den åldern. Men det var utspritt under dagen och sällan vild lek. Lunka med när man hämtar hästar, någon kortare ridtur, lufsa runt när man mockade osv.

Rörelse är bra. Sen ska man ju inte pressa dom. Men jag tar mycket hellre en längre lugn sväng där de får vila lite emellan än att de leker runt som tokar inne på hala golv eller hetsar runt i vild lek med hårda tacklingar.
Roligt med en annan bichon ägare. :love: Kommer nog ha den i valp hage när jag grejar i trädgården och ryggsäck I stallet osv. Tänker att valpen får vänja sig dom första veckorna i trädgården börja med små rundor senare.

Har släktingar som har hundar och kan passa valpen om jag har för mycket att göra någon gång, kanske vill att valpen ska leka med andra hundar istället.
 
Vi har stolp med viltstängsel. Staketet som går tvärs över tomten är vanligt, grönt 125cm galler med stolp. Väldigt lätt att dra om vid behov
Bra att veta, :) smart med viltstängsel. Tror i alla fall jag kommer ha något stängsel för att det finns rådjur som jag inte vill ska komma in.
 
Roligt med en annan bichon ägare. :love: Kommer nog ha den i valp hage när jag grejar i trädgården och ryggsäck I stallet osv. Tänker att valpen får vänja sig dom första veckorna i trädgården börja med små rundor senare.

Har släktingar som har hundar och kan passa valpen om jag har för mycket att göra någon gång, kanske vill att valpen ska leka med andra hundar istället.
I en annan tråd hade du redan skaffat valpen?
En valp kan ta det lugnt dom dagar man har mycket att göra, bra passivitetsträning inför framtiden:)
 
I en annan tråd hade du redan skaffat valpen?
En valp kan ta det lugnt dom dagar man har mycket att göra, bra passivitetsträning inför framtiden:)
Nej,😅 jag var nog lite slarvig menade framtida ägare.
Valpen kommer nog få vänja sig innan som du säger. 🤗
 
kollar på hundväskor kan någon rekommendera en speciellt bra? Svara gärna :)
helst inte en för dyr.
Brevid mig ligger Siri som har precis vaknat, kunde inte låta bli att ta ett kort. :love::angel:
image.jpg
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
662
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 670
Senast: anna_panna
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
654
Senast: Trassel12
·
Hundhälsa Hej! Har fött upp en kull med valpar, där den valpen jag valde att själv behålla alltid haft väldigt dålig aptit. Jag fick "tvinga"...
Svar
8
· Visningar
1 629
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp