Troll

Trådstartare
Kommer här med ny fråga! Länge sen jag hade valp...😅
Vår valp är 6,5 månader
Har slutat bita i våra händer å fötter oftast men ännu väldigt tuggig på grejer ( korgstolar, skor mm )
Försöker byta grejer till tillåtna men hinner ju inte alltid ( dessutom snurrar han lite i smyg på nätterna )
Måste jag uppfostra bort detta eller är det liksom bara en valpfas?
Har får mkt uppmärksamhet å är med på det mesta jag gör så tror inte han är understimulerad ( ev över 🙈)
💛💛💛💛
 
Troligen valpfas, mina har haft kli i tänderna tills nästa valp kommer så börjar cirkeln om här hemma. Jag försöker stänga bort allt som inte ska tuggas upp och ha gott om olika tuggben framme. Nuvarande är rätt duktig på att äta på benen, förra åt sig igenom, mattor, täcken, lister, väggar så fort man tittade bort i 30 sekunder. :rofl:.. Han har numera slutat helt med sånt och tuggar bara på tuggben ibland.
 
Hahahaya tack för svar! Lättare sagt än gjort härhemma med tonårsbarn.
Men vi kämpar på! Skönt att du tror det lugnar ner sig!!!
 
Kommer här med ny fråga! Länge sen jag hade valp...😅
Vår valp är 6,5 månader
Har slutat bita i våra händer å fötter oftast men ännu väldigt tuggig på grejer ( korgstolar, skor mm )
Försöker byta grejer till tillåtna men hinner ju inte alltid ( dessutom snurrar han lite i smyg på nätterna )
Måste jag uppfostra bort detta eller är det liksom bara en valpfas?
Har får mkt uppmärksamhet å är med på det mesta jag gör så tror inte han är understimulerad ( ev över 🙈)
💛💛💛💛
Skulle gissa på valpfas. Min åt sönder två köksstolar i den åldern, men har nu vid ett års ålder slutat bita sönder saker. (Peppar peppar ta i trä....)
 
Jag har inte på någon av våra hundar behövt "uppfostra bort" den typen av tuggbeteende, utan det har gått över efter valptiden. Nuvarande hund (isländsk fårhund) har ett i mina ögon extremt stort tuggbehov. När han var valp plockade vi helt enkelt bort allt han inte fick tugga på - tofflor, mattor, skor, strumpor osv - och har successivt kunnat plocka fram saker igen. Ser dock alltid till att han har tillgång till tuggben eller liknande och ett par-tre olika tuggvänliga leksaker (tåliga varianter i plast o gummi - typ gosedjur går inte, de blir slaktade på några minuter!)
 
Älskar att ni tar er tid att svara! Det är
Mkt man funderar på och så skönt att få svar.
trodde jag skulle vara en cool valpägare, men tyvärr. Mer orolig än förra gången 👎🏻👎🏻
Otroligt vad man glömmer...
 
Det låter som en helt normal valpfas. Min labbe var närmare ett år innan jag tyckte att han började varva ner. Innan dess bet han på mig, på kopplet, på inredningen, strimlade leksaker på löpande band, slukade de flesta tugg inom en timme...
Så ja, en del har mycket stort behov av att använda munnen.

Jag har sett till att det alltid finns riktigt sega tugg och tåliga leksaker framme eftersom inget annat har överlevt flismaskinen. Samt plockat bort allt som är förbjudet och sett till att han inte har fri tillgång till alla rum utan uppsikt, men det är ju standardrutin med en liten valp.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en 10-veckors tjej som är ett riktigt monster :devil: men hur söt som helst, riktigt cool till sättet. Hon är orädd som tusan...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 517
Senast: Raderad medlem 19815
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp