Bukefalos 28 år!

Valpar!Frågor!!!

Sv: Valpar!Frågor!!!

Förvånats värt många blandraser som säljes pga "Allergi" nu för tiden oftast hannar också :(
 
Sv: Valpar!Frågor!!!

Geezer skrev:
Inom SBK får inte blandisar tävla i bruksgrenar men inom Svenska Hundklubben får det tävla. De har inte tävlingar/prov i samma utsträckning som SBK men det beror kanske mest på engagemanget hos medlemmarna, vad vet jag. Men vad jag har hört så förekommer det både spår och sök.

Vilket fall så kan man ju hänvisa folk med blandisar till denna klubb om de vill tävla bruksbiten...

Jo, den organisationen har jag hört talas om. Men var SBK jag syftade på.
Sen är det så lite urval där så man lär bara få tävla nån enstaka tävling per år.
 
Sv: Valpar!Frågor!!!

Tyvärr tillhör jag snart en av alla dessa oseriösa personer...

Jag har aldrig förespråkat korsningar och aldrig ägt någon. Men sista dagarna på Rottisens löp (vi bor på landet= lös hund under uppsikt) mötte vi en lös hund på vår skogspromenad. Jag lyckade jaga bort hunden och vi gick hem, detta var vid middagstid.
Tiken agerade normalt, men vi kopplade henne resten av dagen när vi var ute på gården för att vi var rädda att hunden följt med hem (visste inte om det var en lös tik eller hane då) och vågade inte riskera något.
Ingen hund syntes iallafall till å vi hoppades på att hunden nu var hemma hos sina ägare.
Sista kvällskissningen vid 9 -tiden hände det däremot, vi var dumma nog att inte koppla för den lilla utevistelsen och den lösa hunden kom och drog med vår tik ut i skogen. Tiken försvann i ca 40 minuter och kom sedan tebax å var dödstrött och verkade öm i rygg och svans. (vi sprang givetvis efter å letade efter henne, men det var beckmörkt och hon hade tydligen annat att tänka på...)

Morgonen därpå ringde jag genast veterinären (har väldigt bra kontakt med min veterinär) och bad om råd. Vi hade hört om sprutan, men han avrådde, då vi har en mkt fin rottistik som ev skulle passa i avel efter korning m.m. (Några med bra rottishanar (korade och utställda med bra resultat) har redan visat intresse för att ta en kull t,ex.). Risken är ganska stor att de får livmoderinflamation, så han rekomenderade oss att ta kullen ändå, även om vi inte tänkt det. Tiken är 1½ år.
Hanen är en Flat Coted Retriver, men ägarna påstår såklart att hunden var hemma hos dem just den söndagskvällen. (från personer som känner dem fick vi däremot reda på att han så gott som ständigt är på rymmen, de har noll koll på honom.) Ägarna till flatten påstår däremot att det finns en precis lika dan hund som är herrelös i deras område...Vilken ioförsig ingen annan som bor där har sett..
Vi bor 6-7 km km från dem och känner dem inte alls.Det första de frågade oss när vi kom dit var föressten "Vad har han nu hittat på??" Vi han inte ens presentera oss...

Så iallafall ska vår tik få dessa korsningsvalpar om ca 3 veckor, min veterinär var här senast i fredags och hälsade på oss och han börjar bli riktigt kär i vår lilla tik.=) Vi har redan ett par personer som är intresserade av dessa valpar och veterinären skulle höra sig för oxå. Om de nu är seriösa kan man ju ha olika åsikter om, det är vanliga folk som älskar rottisar och är vana vid dem. Inga tävlingintresserade människor, men hundvana.
Valparna ska säljas avmaskade, chippade, vaccinerade och besiktigade. Ska höra lite mer med vårt försäkringsbolag, men de är antagligen försäkrade när de säljs oxå.

Valparna var absolut inte planerade, men vi försöker lära oss allt om valpar och dräktiga tikar. Vi bombarderar veterinären och andra uppfödare av renrasiga hundar (seriösa?) med frågor och hoppas på att dessa valpar får bra hem, ev ska vi behålla en tik om det blir svårt att få iväg alla valpar.

Vi är absolut inga seriösa hunduppfödare och detta blir vår första kull, men vi ska göra allt som står i vår makt för att allt slutar lyckligt!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan mitt namn är wael albordaini. Jag skriver till dig då jag vill ha hjälp med ett ärende, de är nämligen så att de har...
2
Svar
24
· Visningar
3 693
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej! Har fött upp en kull med valpar, där den valpen jag valde att själv behålla alltid haft väldigt dålig aptit. Jag fick "tvinga"...
Svar
8
· Visningar
1 711
Senast: Bison
·
L
Hundträning Jag har några frågor som jag jätte gärna skulle vilja ha svar på som är om valpar och sånt ❤️ Och den första frågan är hur man gör så en...
2
Svar
21
· Visningar
2 194
Senast: hastflicka
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 329
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • FÅRtråden
  • Guldfasanerna
  • Färsk/frystorkat foder

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp