valpen dålig, maskmedlet?

Seabaz

Trådstartare
Började avmaska hunden i måndags med Axilur. Han ska ha en tablett om dagen i 3 dagar.

Så första fick han i måndags. Han var då som vanligt. Sedan igår (tisdag) så tänkte jag inte på det först då han är en riktig sjusovare, att han sov ovanligt mycket. Jag gick upp vid 11-tiden och fick väcka hunden vid 12-tiden för att gå ut första gången.
Han åt inte alls (har mat framme hela tiden).
Sedan när vi kom in igen så la han sig för att sova.
Sedan vis 15-tiden skulle jag och en kompis träffas och gå en promenad så då väckte jag hunden och han drack lite vatten kanske...

Sen var vi ute i 1,5 timme kanske 2 innan vi kom hem och då tänkte jag att "nu är han säkert hungrig". Så jag tog upp maten och så blandade jag lite maskmedel i godis och gav honom som han åt upp.
Sedan fick han sin vanliga mat och han åt och drack.

Senare på kvällen så åt jag och killen tacos och hunden var mycket ivrig på att få smaka. Han fick lite ost, köttfärs och gräddfil blandat men det var väääldigt lite + att han normalt har järnkista och ätit tacokryddad köttfärs förut.

Men sen efter kanske en halvtimme efter när vi låg i soffan så kände jag att han darrade lite som om han frös. Jag vet att jag tänkte på det men innan jag hann tänka mer så reste sig hunden och spydde ner på golvet. Det var inte lite heller...

Så spydde han 3 gånger inne tror jag det var och så gick vi ut med honom och han fick kofta på sig men han gick och darrade ändå och såg väldigt ledsen, sjuk och svag ut.
Han kräktes kanske 3 gånger till ute men då var det bara flytande och slem (?).
Efter en stund utomhus (tyvärr var det ganska rått väder ute) så blev han ändå piggare.
När vi kom in igen så försökte han kräkas en gång till men då kom det inget, stackarn var väl helt tom.
Han varken åt eller drack.

Då läste jag på maskmedlet att "kräkningar har iaktagits" som biverkning.
Jag har mycket svårt att tro att hunden kräktes pga. köttfärsen faktiskt.

I morse var han pigg vilket han aaaldrig brukar vara så vi var ute vid halv 8 tiden och han kissade och bajsade (inte så mycket dock men det är ju förståeligt).
Sen kom vi hem till mig vid 8 kanske och då åt han sin vanliga mat och drack vatten och sedan dess har han legat och sovit. Nu är klockan 09.40.

Så han är ju klart bättre idag men jag ska ju ge honom den sista tabletten idag, är lite orolig.
Igår var det kanske 4-5 timmar från att jag gav maskmedlet till att han kräktes, han kräktes inte upp maskmedlet då va? Utan det har väl hunnit upptas av kroppen någorlunda.
Hundar mellan 4-6 kg ska ha en tablett om dagen i tre dagar. Min hund väger 5 kg och är ca 5 månader gammal...

Vad tänker ni? Vad tror ni?
 
Sv: valpen dålig, maskmedlet?

Det borde vara sista dagen idag som du ger maskmedlet eller?

Jag tycker isåfall du ska avvakta några eller någon dag innan du bestämmer vad du ska göra. Jag tror din vovve kommer må kanon om någon dag. Min förra hund blev oxå dålig av maskmedlet och jag tror inte det är någon fara. Det viktigaste är att hunden får i sig vätska.

Jag har däremot hört att hundar ofta inte tål laktos, så det där med att ge gräddfil kanske kan påverka magen.

Skriv igen o berätta om hunden blir bättre.
 
Sv: valpen dålig, maskmedlet?

Hallo!

Kom på att en privatveterinär här i närheten har drop-in idag så vi åkte dit.

Resulterade i att vi inte tar den tredje tabletten och får titta på apoteket efter annat medel när det blir aktuellt.
Det var inte bra att han hade kräkts och att han var så pass loj. (fast nu bättre och just i detta nu är han lik sig själv och brottas med täcket i sängen)..

Hans konstiga hudutslag/tappat hud trodde hon inte var någon fara, det blir så efter finnar ibland som är vanligt för rasen (nakenhund).

Jag frågade även om hans öron som luktar lite illa, blivit bättre men inte helt bra. Och det visade sig att han hade en liten infektion så vi har fått örondroppar nu och en kur vi ska följa i 10 dagar!
Massa snusk var det i öronen men inget farligt.

I övrigt var hunden fin i slemhinnorna och i kroppen och så.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
733
Övr. Hund Jag kom att tänka på min allra första hund hon var 1 år när jag köpte henne och jag var 19 år och det var den mest fantastiska tiden i...
2
Svar
33
· Visningar
2 738
Senast: Linda_A
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 298
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 738
Senast: YlvaG
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp