Valpen lös i magen :/

Misiaczek

Trådstartare
Nu är lilla valpen här (4 månader) lös i magen och har varit det till och från i 3 dagar. Vi är mitt i ett foderbyte och jag vet inte vad det är han reagerar dåligt på.
Han har ätit Doggy Professional Extra Valp hela tiden, och jag hämtade honom för 3 veckor sen från uppfödaren. För ca 1 vecka sedan köpte jag färskfoder KLASS som jag blandat med torrfodret, han fick 1/3 korv per dag fördelat på 4 portioner..så alltså väldigt lite färskfoder med torrfodret, det var mest för smakens skull som jag blandar i det för han äter maten bättre då. Men när han blev lös i magen för 3 dagar sen så tänkte jag att det kanske är färskfodret han inte "tål" så slutade ge honom det, och i samma veva, för 2 dagar sen, så köpte jag Standardt torrfoder som jag vill byta till helt så småningom. Jag har gett honom några kulor åt gången bara. Men ändå har han fortsatt varit lös i magen....så nu vet jag inte vad det är han reagerar mot: det första torrfodret (Doggy), eller färskfodret (men jag slutade ju ändå ge det för 3 dagar sen), eller det nya fodret Standardt (fast det får han ju så lite av..)?
Så nu vet jag inte vad jag ska utesluta mer...kan ju inte sluta ge honom Doggy, för Standardt är han ju inte van vid än, och färskfodret vågar jag inte ge bara det ifall det är det han reagerade mot....men kan han fortsätta vara lös i magen till idag om jag slutade ge det 3 dagar sen?
Något annat har han nog inte kommit åt att äta då jag har stenkoll på honom eftersom han är sån som ska smaka på allt..

För övrigt så är han pigg och lekfull, och han dricker och kissar som vanligt.
Han har dock inte velat äta någonting idag, och på första morgonpromenaden så bajsade han normalt, men sen 2 senaste promenaderna så var han lös i magen..så tror han matvägrar för han kanske har ont i magen.. Han vill äta gräs hela tiden också, men eftersom han är sån som vill äta på allt ute så vet jag inte om han vill äta gräs bara för att smaka på det, eller för att han mår illa..

Någon som har tips på hur jag ska göra, vilken mat jag ska utesluta, eller vänta med..och om jag ska ge honom något annat nu istället..typ kokt ris eller något?
 
Sv: Valpen lös i magen :/

Till att börja med hade jag tagit bort allt utom doggy. Även om han bara får lite grann så kan ju magen/tarmen redan varit irriterad från foderbytet och standardt ger tydligen ofta problem vid övergången eftersom det är så mycket kött (vilket såklart inte är nån nackdel i sig, men för hundar som inte är vana kan det bli problem). Är han ordentligt lös hade jag fastat (dock ska väl inte valp fasta lika länge) och gett skonkost.
 
Sv: Valpen lös i magen :/

Finns många hundar som reagerar väldigt mycket på Standardt med dålig mage så jag skulle börja med att ta bort det. Bättre att endast fasa in färskfodret till att börja med.
 
Sv: Valpen lös i magen :/

Om en så ung valp varit dålig i 3 dagar och inte heller vill äta skulle jag åka till veterinären.
 
Sv: Valpen lös i magen :/

Han åt inget mer igår och jag tog bort maten så han ska få vila magen lite, sen idag har han ätit som vanligt igen, två gånger hittills..o då fick han Doggy med bara några få kulor Standardt och han har bajsat normalt. För övrigt så är han fortfarande pigg och glad och dricker normalt.
Så jag tror jag helt utesluter färskfodret ett tag, och sen om han fortsätter med att helt bajsa normalt igen så kan jag om någon månad testa färskfodret igen så får jag se om han reagerar mot det.

Förresten, inte för det gör någon skillnad men såg precis att jag skrev fel i början, han är 5 månader nu, inte 4. Ville bara få det rätt :)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
3 058
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
427
Senast: Hoarfrost
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
728
Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
638

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp