Bukefalos 28 år!

Valpens första nätter

sockerdricka

Trådstartare
Hej!

I mitten av februari får jag äntligen hem min efterlängtade staffetik :). Jag har egentligen inga problem med att ha en hund sovandes i sängen, men fick nyligen veta att jag har en liten underliggande allergi för hundar och vill inte trigga det. Har ju pysslat med hundar och hästar sen barnsben, och passat hundar som fått sova i sängen förr, men blir skillnad nu mot från någon gång ibland till varje dag.

I alla fall, nu med den här vetskapen och jag ska få min egen hund vill jag inte att hunden egentligen ska sova i sängen. Finns en viss skillnad i att gosa och pussas hela dagarna vs ligga med en hund upptryckt i ansiktet och andas in den 8h natt ;).

Läst runt i olika forum och staffar är ju sååå extremt närhetstörstande, verkar kräva mer närhet än vissa andra raser. Jag kommer väl känna mig som världens ondaste när valpen inte får sova med mig. Jag har sen start varit besluten om att jag ville lära valpen att sova i en bädd på golvet bredvid sängen från början. Men en tanke jag har är dock att ev låta valpen sova med oss i sängen i början så det får känna sig trygg, och sen lära den sova på golvet när den är mer hemmastadd. Dock antar jag att det blir mycket svårare att lära den det då den inte gjort det "från början"? Samtidigt tänker jag att om man ska utgå från den logiken skulle det ju aldrig att lära en hund något nytt?

Också hört knepet om att sova på golvet med valpen...

Vad har ni för tips/tricks och åsikter kring detta? Vore ju toppen om någon som har erfarenhet av rasen/liknande ras svarar men alla tankar är välkomna :).
 
Jag har alltid haft den i en "komposthage" intill sängen och hängt ner armen till den under natten. Lite pip får man stå ut med men det brukar ge sig jättefort. Ingen av mina har pipit mer än någon gång precis vid läggdags första 2-3 dagarna.
Jag har hagen runt för att de inte ska vandra runt i eventuell oro.
Har bara korgen i hagen. Inga leksaker för det ska vara en lugn sovplats.

Ser till att den är trött, nyrastad och mätt vid läggdags.
 
Jag har aldrig sovit på golvet med nån valp eller haft någon i sängen/sovrummet och kommer heller inte att göra det. Valpar får vara där de ska ha sin plats även sen, när de är vuxna även om de som små får lite begränsning i form av stängd grind så att de inte vandrar omkring i halva huset om de skulle vakna på natten. Känner sig valpen trygg, är mätt, belåten och rastad så kommer den vara lugn och sova gott ändå.
 
Vi har aldrig haft någon av våra hundar i sängen. När de har varit små har vi ibland sovit med dem på golvet. Senaste tillskottet är Ville. Han sov från början på sin bädd bredvid dotterns sängen. Första dygnen sov jag där, sen dottern. Efter några veckor insåg vi att han kom bättre till ro i hallen utanför dotterns rum och där sover han numera. Under natten byter han plats ibland. Han har en bädd utanför dörren, en bur längre in i hallen och en korg i köket. Ibland ligger han bara rakt utslagen på golvet. :)
 
Tycker du fått bra tips, tänker mer om du ska hund i sovrummet överhuvudtaget om du har lite allergi?
Kanske bättre att den lär sig att sova utanför på en gång?
 
Tycker du fått bra tips, tänker mer om du ska hund i sovrummet överhuvudtaget om du har lite allergi?
Kanske bättre att den lär sig att sova utanför på en gång?
Nä tänkte att den får vara nere i en bädd i sovrummet :) Vi har rätt hög säng också. Det är nog mer att ha pälsbollen i ansiktet och att lakanen som kanske är fulla med "hund" som är mot min kropp i flera timmar som kanske ska undvikas.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 057
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 516
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 356
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
15 289
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp