Bukefalos 28 år!

Valphalsband tips önskas

SaraMara

Trådstartare
Vi har tingat oss en liten gordon setter-tik för avhämtning här i sommar och eftersom jag nu sitter och roar mig med onlineshopping så slog det mig att det säkert finns roligare halsband att köpa online än i butik irl. Men, det var tio år sedan vi hade en settervalp senast och det halsbandet åts upp ( :o ) av vassa valptänder och finns inte kvar för mätning - och jag minns inte storlek.

Vad kan ni rekommendera för storlek och typ av halsband? Jag är inte så förtjust i textil, tycker de blir skaviga och gör pälsen ful så vill helst ha läder, men ge mig gärna argument både för och emot. Antar att lättast möjliga typ av koppel är ungefär rätt väg att gå fortfarande? Så var rådet när vi köpte valp senast - men som sagt var, tio år sedan... :)

Alla tips mottages tacksamt!
 
Sv: Valphalsband tips önskas

Förmodligen för att en valp flänger och far och en sele kan undvika onödiga ryck och obehag i halsen som uppkommer om du har halsband på valpen.
 
Sv: Valphalsband tips önskas

Använder ett vanligt läderhalsband till lillknatten på 12 veckor. Har använt det sen han kom. Han har hittills varit otroligt duktig på att gå i koppel, så vi tränar mer på att gå lös än gå i koppel :).
 
Sv: Valphalsband tips önskas

Dessutom skulle jag vänta med att köpa roligare halsband tills valpis vuxit klart, så man kan använda dem i flera år.
 
Sv: Valphalsband tips önskas

Pratade med "vår" uppfödare om saken igår, vi hämtar hem vår valp om 3 veckor. Hon rekommenderade ett enklare ställbart halsband, alltså ett man kan justera storleken på successivt.
När valpen sedan växt klart i stort sätt, så kan man satsa på det halsbandet man vill ha när hunden är vuxen sedan.
När det gäller koppel så rekommenderade hon ett enklare koppel, som det inte gör något ifall valpen tuggar på. Kopplet bör vara långt, så man inte råkar dra i valpen i onödan.
 
Sv: Valphalsband tips önskas

Okej, vad klokt egentligen, för mig var det en helt ny tanke. :D :o

Låter ju väldigt klokt, jag är bara så inkörd i "gamla" hjulspår att det inte ens slog mig in. När övergår man till "vanligt" halsband sedan?
 
Sv: Valphalsband tips önskas

Ja, just det långa kopplet kommer jag ihåg från "förr", liksom att det i alla fall då skulle vara lätt för att inte ge obehag i början. :) Hmm. Mycket att tänka på blir det, men åh så härlig väntan det är ändå! :)
 
Sv: Valphalsband tips önskas

Svarar dig också - jag hade aldrig ens tänkt den tanken. För mig har sele varit förknippat med någon form av "utökat tvångsmedel" - typ som att leda med kedja på en häst. :o Jag inser ju att det är fel, men passar på att fråga även dig: när går man sedan över till halsband och "vanligt" koppel?
 
Sv: Valphalsband tips önskas

Okej, vad klokt egentligen, för mig var det en helt ny tanke. :D :o

Låter ju väldigt klokt, jag är bara så inkörd i "gamla" hjulspår att det inte ens slog mig in. När övergår man till "vanligt" halsband sedan?

Jag går över till halsband när hunden liksom följer med av sig själv, och kan gå i koppel utan att skutta runt, eller sätta sig på bakdelen. Så det blir ju lite individuellt. :)
 
Sv: Valphalsband tips önskas

Okej. Herregud, "inte skuttar runt" - märker att vi missade en del med den gamle... :rofl:
 
Sv: Valphalsband tips önskas

Sele är snarare tvärtom, det är typ som en vanlig grimma... jag har haft halsband på min valp och det gick finfint, men det beror på hurdan valp man har. Är den sjövild känns en sele som ett bra alternativ och om den istället är väldigt följsam kan halsband fungera från början.
 
Sv: Valphalsband tips önskas

kl

Jag lägger in en fråga jag med. Vilken storlek uppskattar man att en valp ( mellanstor ) har på halsband? 30 cm, är det rimligt?
 
Sv: Valphalsband tips önskas

Gud vad bra, då blir det nog kanon såsmåningom! Jag har ett redan nämligen, därför jag undrar över just den längden.
 
Sv: Valphalsband tips önskas

KL
Vill tipsa om selar som finns att köpa på ICA maxi. Billiga; 99:- för medium (och det har funnits rabattkuponger på 20 ;-), ställbara och smidiga - har fungerat ypperligt på våra tossingar som för det mesta går lösa. Vi har halsband på dom ibland och tack vare selträningen har det gått galant. I en sele kan man ju låt dom streta lite i situationer när dom i ett halsband får mycket mer "panik".
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Kattsnack 10
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp