Aliide

Trådstartare
Ihh.. snart (ibörjan på Januari) ska jag lämna över handpenningen på vår valp. Jag går omkring som en gravid kvinna i väntan på bebisen :love: Gjorde mitt första "hundköp" i dag. Det började med ett fodrat halsband, leksaker samt en klotång. Nästa vecka så ska vi handla lite saker till :D Oooh jag är så lycklig! Det sista vi köper är mat och sovplats.. sovplatsen skall placeras bredvid sängen så att jag kan sticka ner handen ibland och känner lite :D

Nåja, lite frågor.
Vilken försäkring bör man eg. ha? Jag vill gärna att valpen är försäkrad samma dag som vi hämtar, man vet inte om det kan ske en olycka på vägen.

Första veckan kommer sambon att vara ute ur lägenheten, just för att han vill att jag och vovven skall binda band. Sen andra veckan ska vi också vara hemma.. Men när kan vi börja miljöträna hunden? (Alltså inte bara korta promenader för kisseri).

När bör man efter leverans avmaska valpen och med vilket avmaskningsmedel?

Tack o hej :cool:
 
Vi har våra två försäkrade hos SveLand,men kolla lite på dom olika bolagen & se vilket som är prisvärdast.
 
Oftast har valpen redan en vilande försäkring som man kan fortsätta betala på från dag 1. Jag försäkrar alltid mina vappar i Sveland och köparna har därefter fortsatt med detta bolag :)
 
Vi har våra valpar försäkrade från den dagen då vi vet att tiken är dräktig. Sen när vi bestämt valpköpare etc så ber vi dom att antingen prata med sitt försäkringsbolag dom redan har, eller om dom ska fortsätta med vårat så att vi helt enkelt skriver över försäkringen på dom, samma dag som valpen åker. Vi vill också just att dom inte ska vara oförsäkrade en minut, för det är oftast då saker sker, bara för att ungefär.. :crazy:
Vi har våra försäkrade i Folksam, för det är dom vi haft bäst erfarenhet av. Dom betalar ut snabbt, har bra service och bra "val" så att säga.
X är försäkrad för 10.000 kr Liv och 30.000 kr Vet. :) Jag tycker att man alltid ska ha Livförsäkringen för hundesn köpesumma för att kunna köpa en ny, likvärdig om något händer hunden 8Inte ålderdom då alltså.) Hög Vet har vi för att det kostar jävligt mycket om det händer något. En uppfödare jag känner fick nyss åka in med sin ena valp för att den svalt något och det kostade 26.000 kr :smirk:

Sovplatsen:
Tänk på att köpa en stor, men inte för stor hundsäng. Först så måste ju valpen kunna växa i den lite, men inte för stor för då brukar dom känna sig lite ensammare har jag märkt. Du vet ju själv hur X fortfarande klämmer sig ner i sängen för hundar 15 kg och neråt :crazy:

Vi börjar miljöträna våra valpar försiktigt vid 6 veckors ålder. Då är dom vana vid det vanligaste innan dom åker.

Om jag köper en hund och får hem den vid 8-9 veckors ålder börjar jag miljöträna efter första veckan ihop. Den veckan tycker jag att valpen minst ska ha på sig för att vänja sig vid sin nya människa, sina nya omgivningar etc.
Sen börjar jag åka tunnelbana, gå ner till torget för att den ska få höra och se många människor på en gång. Tar med den på lite längre promenader (Oftast så bärs den på väg dit liksom) för att den ska få se främmande omgivningar och så.
När den blir runt 4 månader börjar jag med läskiga omgivningar. Typ mörka områden, "farliga" saker, att gå på olika saker, att klämma sig mellan, gå under, höra konstiga ljud och liknande.
Framåt 9 månadersåldern när hunden mognat på sig mycket så tar jag dom farligaste sakerna. Nu ska inte X gå igenom det här, för hon är ingen blivande tjänstehund.
Då ska det gås i gallertrappor (Det ska X få vänja sig vid för att hon ska vara van vid det om något händer och man måste utrymmas genom en brandtrappa exempelvis!) åka rulltrappa, lära sig gå av/på en rulltrappa.

Socialträningen brukar jag börja med direkt när jag får hem den. Hälsa på främmande människor (Som är villiga att hälsa på mina villkor), hundar (Som jag vet är säkra).. Jag låter gärna människor jag känner få leka lite med hunden så att den lär sig att andra människor är roliga och snälla. Det görs med fördel på hundklubben!

Avmaskningen ska först ske hos uppfödaren, och sen mellan första vaccinationen och 12 veckors-vaccinationen.
Sen ska man inte avmaska i onödan för då brukar många bli resistena mot medlet. Jag avmaskar enbart vid misstanke eller om jag vet att hunden har mask.
Vi använder Banminth eller Axilur :)

Hoppas jag kunde svara på lite av dina funderingar! Du vet att det är bara är att lyfta luren om du undrar något :p
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 675
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp