Vandra/paddla i Skåne

Flixon

Trådstartare
Jag tänkte överraska sambon med ett par dagars vandring/paddling i sommar, och vänder mig förstås till Buke-oraklet för förslag!
Helst vill vi nog båda paddla, men hittar jag ingen hundvakt så får det bli vandring istället. Jag tänker mig att vi ska sova ute i 2 nätter och det är en stor fördel om vi kan gå in en cirkel så vi inte behöver ordna med skjuts.
Om det blir vandring så föredrar vi nog leder som inte är så trafikerade utan där vi är lite ifred! Gärna i närheten av vattendrag där man får fiska :laugh:

Var i Skåne är inte så viktigt, vi utgår från Lund men har bil. Vi lär dock inte ha tid att åka så mycket längre bort än norra Skåne tyvärr.

Alla förslag mottages med största tacksamhet! :bow:
 
Sv: Vandra/paddla i Skåne

Om du inte har gjort det redan kan du kolla Skåneleden. Det finns många olika rundor att välja på utifrån vad man vill och hur långt det ska vara. Vindskydd finns t ex för att övernatta.
 
Sv: Vandra/paddla i Skåne

Om du inte har gjort det redan kan du kolla Skåneleden. Det finns många olika rundor att välja på utifrån vad man vill och hur långt det ska vara. Vindskydd finns t ex för att övernatta.

Åh, det har jag inte ens tänkt på, tack för tipset! :)
 
Sv: Vandra/paddla i Skåne

Jag har paddlat i Immeln, där är tokfint däruppe. Ett tips om ni vill paddla annars är att utgå från Kristianstad och paddla i Vattenriket.
 
Sv: Vandra/paddla i Skåne

Jag paddlade i Rönne å när jag gick i mellanstadiet men det är ungefär 30 år sedan så detaljminnet har förbleknat något. Det var i alla fall fint, så mycket kommer jag ihåg! Och så kom det någon spännande fors ibland men de var nog inte så dramatiska eftersom vi redde ut det med livet i behåll... Sträckan vi paddlade var mellan Stockamöllan och Forsmöllan, tror att den hör till de mer populära delarna. Skulle gärna pröva på den sträckan igen faktiskt.
 
Sv: Vandra/paddla i Skåne

Och vill ni vandra runt så finns det bra leder på Österlen. Jag har själv vandrat runt Drakamöllan, Vantalängan, Haväng ett par gånger, där är ju också väldigt fint.
 
Sv: Vandra/paddla i Skåne

Stockamöllan, det är väl den där fantastiskt fina kvarnen eller vad det nu är, som ligger nära väg 13? Det ser himla fint ut där!

Lady_vip - Drakamöllan och Vantalängan såg superfint ut, jag gillar när det är åtminstone lite skog :angel: Skyller på min uppväxt i Jämtland ;)
 
Sv: Vandra/paddla i Skåne

Rekomenderar också Skåneleden. De delar jag har gått är ungefär Agusa-Simrishamn, då får du se en massa fina bokskogar och strand och hav bland annat, är i alla fall högt på min lista.

På flera ställen går det nog bra att åka buss till start och slutplats, för jag gissar att ingen del av Skåneleden går i en cirkel.
 
Sv: Vandra/paddla i Skåne

Jag har paddlat i Immeln. Vi tältade på en ö och gjorde dagsturer med kanoten. Det funkar kanske med hunden?
 
Sv: Vandra/paddla i Skåne

Rekomenderar också Skåneleden. De delar jag har gått är ungefär Agusa-Simrishamn, då får du se en massa fina bokskogar och strand och hav bland annat, är i alla fall högt på min lista.

På flera ställen går det nog bra att åka buss till start och slutplats, för jag gissar att ingen del av Skåneleden går i en cirkel.

Enligt Skåneledens hemsida har de några turer som går i cirkel faktiskt, till och med listade under en egen rubrik. Gör det ju himla mycket enklare, onekligen!
Agusa är i närheten av Brösarp va?

Jag har paddlat i Immeln. Vi tältade på en ö och gjorde dagsturer med kanoten. Det funkar kanske med hunden?

Hunden är en drygt 40 kg tung buse som inte förstår det här med att sitta still, särskilt inte kring vatten. :p Ingen man vill ha i en smal och rätt ostadig båt med andra ord... Annars låter det som en smidig grej att ha "fast" lägerplats på en ö, får jag tag på hundvakt är det absolut ett alternativ!
 
Sv: Vandra/paddla i Skåne

Ah, där ser man! Jag började drömma med hjälp av bilderna istället för att läsa texten på hemsidan ;) Ja, Agusa ligger ca en mil från Brösarp.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • bandage på katt
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp