Bukefalos 28 år!

karamelldrottningen

Trådstartare
Vandring två nätter, tre dagar med två personer. Vad behöver man ha med och hur mycket kan man räkna med att packningen kommer att väga?

Jag har gjort en lista men tycker den blev så onödigt lång. Kanske klarar man sig på mindre?
 
Det beror på! :D
I vilket klimat/natur ska ni vandra? Ska ni sova i tält, hängmatta eller i stuga? Kan ni fylla på med vatten regelbundet längs vägen eller kommer ni behöva bära med er och i så fall hur mycket?

Nu är jag väldigt inne på att ha så lätt vikt som möjligt, men mitt tvåmannatält väger under 2kg, sovsäcken ca 600g om ens det, liggunderlaget för två pers är uppblåsbart och väger väl också 600g.. De sakerna tillsammans blir då max 4kg för två pers, samtidigt som jag vet att det finns enmanstält som ensamma väger lika mycket som allt mitt gör.

En till fördel med lätt utrustning är att det (oftast) tar liten plats, så då kan man välja en mindre och lättare ryggsäck också.
Man behöver sedan tänka på mat, vatten, kläder, första hjälpen, hygien och gärna en pannlampa att använda vid behov.
 
Det beror på! :D
I vilket klimat/natur ska ni vandra? Ska ni sova i tält, hängmatta eller i stuga? Kan ni fylla på med vatten regelbundet längs vägen eller kommer ni behöva bära med er och i så fall hur mycket?

Nu är jag väldigt inne på att ha så lätt vikt som möjligt, men mitt tvåmannatält väger under 2kg, sovsäcken ca 600g om ens det, liggunderlaget för två pers är uppblåsbart och väger väl också 600g.. De sakerna tillsammans blir då max 4kg för två pers, samtidigt som jag vet att det finns enmanstält som ensamma väger lika mycket som allt mitt gör.

En till fördel med lätt utrustning är att det (oftast) tar liten plats, så då kan man välja en mindre och lättare ryggsäck också.
Man behöver sedan tänka på mat, vatten, kläder, första hjälpen, hygien och gärna en pannlampa att använda vid behov.
Tält finns. Det ska tydligen vara väldigt bra att inte väga så mycket.
Upplandsleden är det! Tänkte att det är bra hålla sig hyfsat nära och kanske nästa gång om det går bra nu vandra lite längre bort. Fjällen kanske.
Men vatten måste nog ha med en hel del. Kanske går att fylla på nån stans längs vägen? Kan man kolla upp sånt i förväg?
 
Det beror som sagt på mängder av faktorer. Det finns lättpackare som räknar gram, sover under en tarp och har sågat av tandborsten och så finns det de som bär snortungt. Träffade nån snubbe som bar på drygt 36 kilo för ett par dagars tur
Jag hamnar nog i mitten och Jag har alltid, alltid alldeles för mycket mat med mig. Men jag vill vara varm, mätt och säker. Speciellt i fjällen och om jag går ensam. Och har inte riktigt lust med projektet att byta ut tält, sovsäck och annat till lättvikt. Fördelen där är dock att man slipper bära vatten.
 
Men är det första gången tänker jag att det kan vara bra att låna eller hyra hyfsat bra saker så att man får en trevlig upplevelse. Lätt att döda nöjet om det regnar in och man sover på nån tunn cellplast så att man får ryggskott. Eller att man springer ut och köper saker som man ändå behöver byta ut senare.
 
Tält finns. Det ska tydligen vara väldigt bra att inte väga så mycket.
Upplandsleden är det! Tänkte att det är bra hålla sig hyfsat nära och kanske nästa gång om det går bra nu vandra lite längre bort. Fjällen kanske.
Men vatten måste nog ha med en hel del. Kanske går att fylla på nån stans längs vägen? Kan man kolla upp sånt i förväg?
Här finns det info och FAQ om Upplandsleden: https://www.upplandsstiftelsen.se/upplandsleden/vanliga-fragorfaq__5813

Där står det tex att på Naturkartan kan man se vattenställen markerade. Har du inte den appen, ladda ner den! Den är långt ifrån komplett alla gånger, för det är upp till varje kommun (typ) att lägga in info där, men nu låter det ju som att åtminstone Upplandsstiftelsen håller det väluppdaterat där.
 
Här finns det info och FAQ om Upplandsleden: https://www.upplandsstiftelsen.se/upplandsleden/vanliga-fragorfaq__5813

Där står det tex att på Naturkartan kan man se vattenställen markerade. Har du inte den appen, ladda ner den! Den är långt ifrån komplett alla gånger, för det är upp till varje kommun (typ) att lägga in info där, men nu låter det ju som att åtminstone Upplandsstiftelsen håller det väluppdaterat där.
Men åh vad bra! Tack för bra tips 😃
 
Ett par-tre dagar klarar jag utan problem på ca 8-9 kg (ej medräknat vatten, jag har vattenfilter). Då har jag ändå "onödigt mycket" mat och snacks eftersom jag vill äta gott när jag är på semester, och sover dessutom ensam i ett tvåmannatält. Är man två som delar blir det ju lättare, eftersom man klarar sig med ett tält och ett kök, som ofta är de två tyngsta prylarna.

Sen finns det många som kan göra samma tur med 4-5 kg, och de som bär på 20 kg prylar. Det beror mycket på vilken utrustning man har från början.

Jag har tänkt på vikten på alla prylar jag skaffat de senaste åren, men har inte bytt ut sånt som jag haft länge och som fortfarande fungerar utmärkt. Att ha lätt tält, sovgrejer och kök gör stor skillnad. Sen gäller det att inte ta med sig massa grejer "bara för att". Det är väldigt stor skillnad för kroppen om man bär 10 eller 15 kg, men det är väldigt lätt att råka hamna på de där 15 om man inte tänker sig för med vad man faktiskt behöver.
 
@karamelldrottningen, om du vill så kan du ju lägga upp din packlista här så kan vi se hur den verkar i nuläget? Vad som också kan vara smart att göra är att sedan notera vad från listan du använde och vad som inte blev använt, samt om något saknades, så har du lite mer att använda dig av inför nästa vandring :)

Lägger till: och skriva upp vilka kläder som var lagom vid vilka temperaturer, så blir det lättare att packa "lagom för vädret" nästa gång.

En bra princip när det gäller kläder är att allt ska gå att använda i lager. Inga tröjor som måste tas av om man ska ha jackan, osv. Blir det kallt på fjälltur har jag 7-8 lager på överkroppen, men eftersom allt går att ha i lager så är det inget som är "extra".
 

Liknande trådar

Fritid Kommer landa på Gardermoen ett par dagar innan midsommar och är ledig till efter midsommar, så funderar på att stanna kvar i Norge 2-3...
Svar
11
· Visningar
462
Senast: Fideli
·
L
Relationer Jag skulle vilja fråga om tips om saker som jag och min pojkvän skulle kunna göra. Det är kanske lite mera speciella be hov för att jag...
Svar
9
· Visningar
842
Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 420
Senast: MiniLi
·
Samhälle Fråga till er som varit på evenemang med väskförbud. Hur tycker ni det fungerar både för egen del och hur meningsfullt det är.. Har det...
2
Svar
27
· Visningar
2 030

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp