Vänja hund vid häst....

nyponros

Trådstartare
Det är meningen att min valp så småningom ska vara med mig i stallet dagligen, och vara med på ridturer flera gånger/vecka. Det är nödvändigt för att jag ska få ihop det med både häst och hund.

Så nu undrar jag vilka här som har med hunden i stallet regelbundet, både i stallmiljön och på ridturer? Fungerar det bra? Hur började ni "stallvänja", när kunde valpen gå lös bland hästar osv, hur fungerar det på turerna, går hunden lös på hela stallområdet?

Min tjej är snart 5 månader, och har varit med i stallet från att hon var kanske 9 veckor. Hon springer omkriong lös i stallet och på gården när inga hästar är i närhetetn, och har nosat på dem när jag hållt henne i famnen, samt varit med vid in/utsläpp antingen i koppel eller i famnen.

Saken är den att jag vet inte hur jags ka våga låta henne vara lös bland hästarna... Lös liten hund och stora hårda hovar är ingen rolig kombination för en nervös ägare:crazy:

Hur lär man hunden "hästvett"?
Min häst är inte dum på ngt vis om han inte blir skrämd, hon har varit med ute på pytteturer (avskrittning ute tex.) i koppel brevid, men då varit helt upphetsad och bara velat komma till mig (alltså också farligt nära hästen...)
Hur ska jag få henne att förstå att man bör hålla sig på lite avstånd och vara uppmärksam på hästen?:confused:

Sv: Vänja hund vid häst....

Man behöver ju inte göra det så svårt för sig.
Låt valpen vara med så fort den har vant sig tillräckligt vid dig.
Men ha abra med den när du vet att du kan vara med bara den i stallet hela tiden.

Jag vet min hund, hon tyckte hästarna var skit kul och visade dem ingen respekt för fem öre, vad jag än gjorde så var hon vid deras bakben. Jag kan lova att mitt hjärta satt i halsgropen.

Men det är ju så antingen får du ha sån pli på den så om du säger, nej, ska den gå därifån.
Annars så får hunden helt enkelt "lära sig av sina misstag"

MVH

Josefin

Då "lära sig av sina misstag" kan vara mycket plågsamt och dödligt, så tycker jag personligen att det är bättre att lära hunden att den inte får gå nära hästarna.

Min jycke vad ju fem nu i julas när jag fick honom så vet ej hur man ska tänka med liten valp!

Jag har sån tur att min häst gillar honom och aldrig blir arg på vovven! (skumt då hon hatar alla andra levande varelser typ...) Tyvver har han dålig respekt för henne och kan gå väldigt nära bakben när vi rider och så... Han har dock bra respekt för ponnyn som slår om han kommer nära och för vallacken som gärna ger ett tjyvnyp!

Viktigast är nog att ha sådan koll att du kan säga åt valpen att gå undan och kalla in den om det skulle va fara och färde...

Lite lär de nog ändå av hästarna! De har en viss kommunikation. Jag tror inte en hund som aldrig blir lite "tuktad" kommer ha respekt för hästarna. Men det kan nog gå bra ändå!

Min hund traskar omkring som han tycker i stallet och på stallplan. Får INTE gå in i hagarna och älskar att va med ut på ridturer!

Lyder stanna, hit och fot jättebra från hästryggen! Och gillar att det går fort! Kapplöpa i skogen e kanon!

Jag har haft min Schäfertik med i stallet sedan hon var fyra månader. Hon har redan från början fått sig tilldelad en speciell plats i stallet där hon ska vara när jag håller på med hästarna. En egen liten fredad plats där inga hästar är men där hon ändå har koll på vad jag gör.

Hon får inte springa omkring i stallet och får under inga omständigheter gå ut och vara ute utan att jag är med, även om dörren står öppen eller om jag hämtar nån häst i hagen och inte ber henne följa med (kräver lite lydnasdträning innan det sitter....).

Hon är heller ALDRIG välkommen in i hagen utan sätts/läggs vid grinden och får vänta på mig där.

När hon skulle vänjas med att vara med på ridtur så fick hon följa med när jag promenerade med hästarna i början. Jag har en regel att hon alltid måste hålla sig framför hästen/hästarna och började träna på det redan då, när jag gick till fots. Är det flera ekipage med i sällskapet som rider så är det ledarhästen som gäller för henne att hålla sig framför även om jag rider sist.
Självklart går hon vid sidan av min häst på kommando (när det kommer andra hästar/hundar/människor) men då håller man ju ett lägre tempo och vågar ha hunden nära. Vi stannar alltid när det kommer en bil och då kommer hon på inkallning (numera automatiskt utan att jag behöver ropa :bow: ) och sätter sig på min högra sida, en bit ner i diket. För henne är det SKILLNAD på vanlig inkallning (då hon kommer och sätter sig vid min vänstra sida) och inkallning vid möte med bil (då diket på högersidan är vad som gäller). Det har tagit några år att utveckla allt detta, nu går allt på rutin, hon vet vad hon ska göra i olika situationer men det krävs MYCKET träning innan allt sitter. Ett bra tips är att du lär din hund att gå åt det håll du pekar så att du verkligen kan styra den från hästryggen samt att du innan du sitter upp har kommandot "Gå på!" (eller vad du väljer) klart så att du vet att du kan hålla hunden framför dig.
Att inkallningen fungerar till 100% är ju en självklarhet, fungerar det inte när du står på marken kommer det inte heller att fungera när du sitter till häst och är du inte helt säker på att hon kommer så ska hon heller inte vara lös.... Är hunden lite rädd för hästen så kommer den inte heller att komma ända fram till dig om du sitter till häst så det gäller att träna på tilliten häst och hund emellan också innan man ger sig ut.

Jag har klara tydliga regler för min hund, annars fungerar det inte på ett säkert sätt att ha hund bland hästar. Blir alldeles förskräckt när jag ser människor som låter sina hundar vara i bakbenen på hästarna eller än värre valla dem i hagen :eek:

Det jag beskriver ovan är hur vi har det idag (efter fem års träning) i början får du nöja dig med de mest grundläggande grejorna, det som är viktigast ur säkerhetssynpunkt och sedan bygga på allteftersom.

Jag lade som sagt krutet på att kunna hålla hunden framför mig och hästen, att kunna kommendera "fot" vid behov samt att inkallningen skulle fungera till 100%, därefter har jag byggt på med praktiska detaljer och nu går allt på rutin, behöver sällan säga till om vad som ska hända- hon läser av omgivningen och gör det hon ska. Självklart håller jag koll så att jag säger till om hon tex missar att det kommer en bil el dylikt!

Lycka till med träningen!! Det är underbart att kunna kombinera häst och hund :bow:

Senast ändrad:

Stoppard skrev:
Då "lära sig av sina misstag" kan vara mycket plågsamt och dödligt, så tycker jag personligen att det är bättre att lära hunden att den inte får gå nära hästarna.

Jag sa knappast att jag menade att hunden skulle göra det! :mad:

Jag syftade på att om man inte lär hunden att den inte får gå nära, så kan det blir så att den "Får lräa sig av sina misstag".
Kan jag uttryxka det tydligare, du får det ju att låta som om jag vore djurplågare!

Ursäkta om jag trampade på en öm tå.
Jag bara klargjorde vad som kan hända om man inte har koll på hunden i stallet, sedan är det upp till var och en om man vill ta den risken.

Stoppard skrev:
Ursäkta om jag trampade på en öm tå.
Jag bara klargjorde vad som kan hända om man inte har koll på hunden i stallet, sedan är det upp till var och en om man vill ta den risken.

Trampade på en svag tå...
Du trampade på något ingen borde göra mot en hundägare.

Jo, de e klart.
Men jag menar alla är vi hundmänniskor då borde man sjölv förstå, eller hur?

Det ska man absolut inte räkna med ( att folk förstår fastän man är otydlig i sin text )

Det är bättre vara TYDLIG så blir det inga missförstånd!

Jaaa, jag har skaffat hund:) :bump: :bump:

Det blev en engelsk cocker tik, Lowa nu 4,5 månader:love:

hstar005.jpg

Mattes älskling:love:

Ja, jag tror också det är bra att hagarna är förbjudet område. Hon får sitta utanför och vänta även om jag har henne i koppel eller ingen häst är där, så att det inte blir några missförstånd.

Grattis till en lyhörd och lydig hund!
Efter att ha läst till inlägg kan jag väl säga att din hund är en förebild för hur jag vill att min ska bli;)

och jag tror att det kommer gå bra tillslut, det är bara jag som är så rädd att hon ska skada sig. Hon går bra lös redan, stannar på kommando och söker ögonkontakt för vidare uppmaningar, och håller sig nära mej hela tiden.

det jag är lite nervös för är att hon är så ouppmärksam ibland. När hon har koll på hästarna och tänker på att de är där vill hon inte gå för nära, men när hon är upptagen med något annat är det som att hon glömmer att de är där, och kan försöka springa farligt nära. Hon förstår nog inte hur hårda hovar är:crazy:

Jag inser ju att hon måste lära sig på något sätt, därför tänkte jag försöka få låna 28 åriga connemaran i stallet som är snäll som ett lamm:rofl: och låta Lowa
"öva" på henne.

Jag förstår att det är minst risk att hästen blir skrämd om hunden är framför hela tiden, men hur gör du i tex galopp?

Min springer fick vara med på engång i stallet. (Jobbade på ett stuteri) Han fick inte gå in i boxarna eller hagarna vare sej det var hästar där eller inte. När han blev lite större lekte häst och hund i ridhuset. Kanske inte så bra men bra rastning när det var för kallt att rida :)

Han har bitit i elstängslet och trasslat i sej i det samma. Han har blivit sparkad och biten. Han vet inte sitt eget bästa för är en häst dum mot honom så går han till "anfall" och har pga det blivit väldigt svår att ha med sej i stallet.

Men lycka till! Jag har tyckt att det varit jätte bra att kunna ha hunden med sej i stallet.

jag har ju 3 hundar (men räknar bort den äldsta och minsta nu)
så då återstår det en pekingese och en schäfer.
pekingesen är så pass liten att jag aldirg haft med henne på ridturer,men gott och väl i stallet..hon visar stor respekt för hästarna och håller sig borta från deras ben..
så det är ngt hon lärt sig själv..

Schäfern däremot har jag bara haft i 2 år (omplacerings hund,han fyller 8 i sommar) så när vi fick han visste jag INGET om hans bakgrund..men tog med han till stallet å han skällde lite,men sedan vande han sig vid hästarna då han fick vara med å ligga utanför boxen å så.

Han fick även följa med på ridturer,å det har gått skitbra! utan koppel såklart,han lyssnar så väl..han kan TILLOMED gå "fot" med hästen!
ibland kan han vara lite "klantig" å gå bakomhästens ben när vi typ travar/galopperar för han ska vara först och snabbast..då blir hästen lite skeptisk men gör inget,å hunden flyttar på sig så fort jag ropar till han,säger åt han att hålla sig borta etc...

när jag ska hämta häst från hagen,där han inte får vara,då säger jag åt han att stanna utanför och vänta,vilket han gör..
Han brukar alltid lyssna på vad jag säger åt han att göra,vilket är skönt då jag kan lita på att han lyder mina komandon..i de gamla stallen vi stog på fick han vara lös,men inte i det nya vi står i. här har han sin egna plats att ligga på,där han ligger snällt och väntar tills jag är klar...

så det funkar kanon bra men mina hundar och hästar..

Senast ändrad:

Vad fin den är......jättesöt.
Vi har skaffat oss en till också :D
Svårt att låta bli :D

Ja, det är ju så otroligt härligt att ha hund:love:

Hur går det med er lille då? Ska ni kursa ngt?
Vi påbörjade vår första kurs idag, väldigt spännande och nytt:)

Var det i Tomten?
Vi skulle också börjat idag men tyvärr fick säga upp den platsen då vi inte fick ihop tiden med våran sons fotbollsträning.
Lite synd men vi satsar på kurs till hösten i stället.

Vi kör lite själva här hemma (har matrial sedan tidigare kurs med annan valp och kommer ihåg mycket ändå) och hoppas på att det kan ge lite resultat i alla fall.

Hur gick det då? Bra? Vad fick ni göra?

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 242
Senast: __sofia__
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
2 110
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
6 663
Senast: fixi
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från... 2 3
Svar
56
· Visningar
8 902
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31