Vanlig kindkedja till hackamore?

Wysiwyg

Trådstartare
Kan man ta en vanlig kindkedja och kindkedjekrokar och sätta fast på ett hackamore? Tror ni det räcker runt?

Sv: Vanlig kindkedja till hackamore?

kinnkedja heter det.

Jag skulle inte göra det, hellre en curbstrap isf, finns med kedja.

Sorry :p

Åhå, hade inte nån aning om att såna fanns! Tack! :)

EDIT: Tror du de räcker till ett hack?

mät o kolla :)
det beror ju helt på hur hästen ser ut, min lilla smalnäsa skulle det helklart räcka på min storsnoken skulle jag behöva specialbeställa en rem till om jag vill ha hack.

Får göra det! Har jag tur kanske det går runt damens huvud ändå, även om hon är stor (x-full) är hon rätt smal runt näbben.

Tack igen! :D

Räcker det inte kan du ju använda två sporremmar att fästa med.

Om du inte är ute efter själva kedjan så går det använda den löstagbara läderremmen från en lädergrimma. Den som håller i ringen till grimskaftet.

Räcker det inte kan du ju använda två sporremmar att fästa med.

Om du inte är ute efter själva kedjan så går det använda den löstagbara läderremmen från en lädergrimma. Den som håller i ringen till grimskaftet.

Fast det är själva kedjan jag är ute efter.. Kusen går jättefint på ett hack med kedja medan man får HELA hästen i handen när det bara är läderremmen.

Om du läser mitt inlägg så rekommenderar jag inget annat? Jag skrev bara att om kedjan är för kort kan du ta sporremmar på varsin sida av kedjan för att förlänga den, då har du gjort en egen curbstrap.

Ahaa :idea: Tänkte att du menade att jag bara skulle ta sporremmar under hacket. Men då är jag med!

Bra tips!

Vet att jag letat upp en lite gammal tråd, men vad skulle det kunna vara för nackdel med vanlig kinnkedja till ett ponnyhack? Frågar, för jag har precis bytt ut "orginalcurbstrapen", (den blev så sliten) till just kinnkedja + krokar.

Tycker det funkar jättebra, kedjan ligger slätt istället för "kantigt" mot hakan, som det var i orginal, men måste ändå fråga här, då TS fick det svar h*n fick.

Men nog heter det väl kindkedja? :confused: Enda stället jag har sett ordet kinnkedja på är nog faktiskt här på Buke.

Har hört att man kan säga både kinn- o kindkedja. Kinn skulle väl vara nåt från tyskan, tror jag.

*kl*

Som svar på orginalfrågan så använder jag en snokrem på undersidan av hacket. Men handlar mest om att jag föredrar läder mot hästen än kedja.

Snokrem har jag provat o kedja funkar mycket bättre. Min fråga är vad det skulle kunna vara för nackdel att använda vanlig, platt kindkedja, istället för en curbstrap med icke platt kedja.

Nej det heter det inte.
Det är en försvenskning av ordet chin som betyder haka.
Du har ju inte kedjan under kinden på hästen. Där sitter käkremmen.

Jag skulle inte vilja ha det.
Vill inte ha kedja hela vägen eftersom det sitter såpass hårt o är svårt att passa in det bra. Krokar vill jag inte ha så högt upp.
Sen är det fult, men det är min åsikt :)
En curbmed ickeslät kedja skulle jag inte använda.

Senast ändrad:

Sån där oslät kedja sitter det på de hackamore jag tittat på i orginal. Tycker de rostar o ger skav.

Ja, inte blev det världssnyggt med kinnkedja + krokar, det kan jag väl hålla med om! Vred ut krokarna så att "änden" kom på utsidan iaf.
Det får sitta så ett tag, men nu vet jag iaf varför TS blev rek curbstrap istället.

Det tycker jag med.
Jag föredrar läderrem, prydligast o mest humant.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 294
Senast: sweep
·
R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
288
Senast: Raderad medlem 149524
·
Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 628
Senast: Badger
·
Utrustning Jag letar efter en grimma likt denna på bilden. (Obs! Prisklass lägre/slit och släng) Dvs vanlig nylon + ändarna som fäster i ringarna...
Svar
16
· Visningar
1 081
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka