Vanliga katter, katthemskatter och förvildade katter

Sv: Vanliga katter, katthemskatter och förvildade katter

Kan uppfödaren ha någon koll på de kattungar som säljs som sällskapsdjur? Om uppfödaren har sagt att katten ska kastreras men de nya ägarna parar den med sin huskatt kan uppfödaren göra något då?
jag tycker att det är många annonser om blandraskattungar och det är väl inte det som man vill som uppfödare av en ras

Nej, ska man hårddra det hela så kan man väl inte det. :( Det är ju uppfödarens stora fasa! Det går inte att skriva ett sådant kontrakt heller så det blir juridiskt giltigt mellan en uppfödare och en privatperson. Det är väl en anledning till varför vissa uppfödare kastrerar dem redan som kattungar vid 12 veckors ålder. Det är inget jag kommer göra, men jag kan ändå förstå dem som gör det. Från den här kullen kommer jag förmodligen inte sälja någon kattunge till avel, och om jag gör det så har jag en spekulant som är ragdolluppfödare sedan tidigare. Sen så är det ju så, att det kan ju hända att den jag sparar (för det kommer jag troligtvis göra) blir jätteful, får någon defekt eller dylikt så den måste kastreras. Samtidigt kanske en kullsyster som jag sålt till sällskap blivit en riktig kanon-katt, och om jag då kastrerat alla andra kattungar innan jag sålt dem så går man ju miste om värdefullt avelsmaterial.

Man får helt enkelt göra sitt bästa när man väljer hem åt kattungen, och sortera bort de som man har minsta misstanke inte kommer kastrera när katten blir könsmogen. Men som sagt, det går aldrig att gardera sig till 100%. :(

/Erica
 
Sv: Vanliga katter, katthemskatter och förvildade katter

Kan uppfödaren ha någon koll på de kattungar som säljs som sällskapsdjur? Om uppfödaren har sagt att katten ska kastreras men de nya ägarna parar den med sin huskatt kan uppfödaren göra något då?
jag tycker att det är många annonser om blandraskattungar och det är väl inte det som man vill som uppfödare av en ras

Nej som uppfödare kan man inte göra något åt detta mer än vara selektiv vid sitt val av kattungeköpare, och se till att de är väl införstådda i detta.
 
Sv: Vanliga katter, katthemskatter och förvildade katter

Kan uppfödaren ha någon koll på de kattungar som säljs som sällskapsdjur? Om uppfödaren har sagt att katten ska kastreras men de nya ägarna parar den med sin huskatt kan uppfödaren göra något då?
jag tycker att det är många annonser om blandraskattungar och det är väl inte det som man vill som uppfödare av en ras

Tyvärr har det blivit allt mer populärt att föda upp blandraskatter och de som köper katter med avsikt att para med sin katt hemma som inte är av samma ras som den man tänkt köpa... de säger ingenting till uppfödaren eftersom de vet att de få blir nekade att köpa katt. Sedan finns det de som har alla intentioner att hålla vad han/hon lovat uppfödaren men som kommer på i efterhand att det vore kul med en kull... med grannens katt som inte alla gånger är av samma ras.

Det är ett skäl till varför allt fler väljer att kastrera sina kattungar innan de flyttar.
 
Sv: Vanliga katter, katthemskatter och förvildade katter

Mitt inlägg var inte en kritik mot Cheeserica och ber om ursäkt till henne om det uppfattades så.

Mitt inlägg var riktat mot Reykur som direkt kastar sig på någon som andas bondkattsavel men aldrig nånsin ifrågasätter en renrasuppfödare.
 
Sv: Vanliga katter, katthemskatter och förvildade katter

Nånstans i allt detta känner jag att jag skulle, av ren intrigritet, inte uppskatta en uppfödare som idiotförklarar mig till den grad att den anser att katten jag köper ska vara kastrerad.

Sen är min mardröm att OM jag får kattungar att någon av de blir instängda i en etta, övergödda och endast får gå ut i koppel.
De ägarna hade jag hellre köpt ett mjukisdjur åt eller en guldfisk.
 
Sv: Vanliga katter, katthemskatter och förvildade katter

Nånstans i allt detta känner jag att jag skulle, av ren intrigritet, inte uppskatta en uppfödare som idiotförklarar mig till den grad att den anser att katten jag köper ska vara kastrerad.


Tror du vi är tankeläsare eller? Det är vansinnigt svårt att bedöma köpare, och otroligt jobbigt att sälja av just den anledningen. Jag hade en köpare som verkligen var alla uppfödares "dröm" från början. Hon var påläst om rasen, hade redan en katt, anmälde sig långt innan parning för att stå i kö på just den lilla honan hon ville ha. Hon har här och hälsade på, skffade redan innan leverans de foder vi använder osv. Ett halvår senare är katten omplacerad till någon som "ev skulle ta kull" och nu är hon 1,5 år gammal, okastrerad och hos en människa som jag inte har någon kontakt med. Jag som uppfödare kan ju inte tvinga mig till folks telefonnummer...

Mina honkattungar kommer fömodligen leverareras kastrerade av den enkla anledningen att det är en hälsorisk för katten att gå fertil, och föda upp ska man bara göra om man är tillräckligt insatt för att kunna göra det på ett bra sätt. Hanungarna kastreras inte ifall de nya ägarna vill låna ut honom för en parning innan. Det är inte en hälsorisk för en hankatt att var fertil, bara jobbigt. Dessutom är det så jobbigt för ägarna att det stora problemet där är att hitta folk som vill hålla avelshanar.

Säljer man honorna kastrerade behöver man inte ens fundera på om köparen är seriös eller försöker bluffa. Alla dessa honor som används i BYB kommer ju någonstans ifrån...
 
Sv: Vanliga katter, katthemskatter och förvildade katter

Antar att BYB är nån förkortning för blandrasavel?
där går våra åsikter isär igen, jag ser inga nackdelar att få in nytt blod ibland.

Varför är det en sån hälsorisk för just katthonor att gå fertila?
 
Sv: Vanliga katter, katthemskatter och förvildade katter

Antar att BYB är nån förkortning för blandrasavel?
där går våra åsikter isär igen, jag ser inga nackdelar att få in nytt blod ibland.

Varför är det en sån hälsorisk för just katthonor att gå fertila?

Fast med BYB menas inte blandrasavel punkt, utan även renrasavel innefattas i det begreppet. Det handlar om oseriös avel där uppfödare inte tar hänsyn till hälsostatusen hos sina avelskatter, de vaccinerar inte, registrerar inte... de gör helt enkelt allting fel.

Att ta in nytt blod i en ras är absolut inte fel och det kommer jag själv göra i framtiden, men då är jag givetvis lika noga med att välja inparningsras och individ som jag är när jag väljer avelskatter inom rasen. BYB har dock ingenting med sådan avel att göra.

Varför är det en hälsorisk för katthonor att gå fertila? Juvertumörbildning och livmoderinflammation är sådant som gynnas av fertilitet. Ska en honkatt gå fertil ska hon, för att livmodern ska hållas frisk och sund, få kullar med jämna mellanrum. Hon ska inte gå på p-piller eller ha uppehåll på flera år mellan kullarna.

Du behöver inte köpa en kattunge av uppfödare som kastrerar dem innan de säljs. Ingen kränker dig på något sätt genom att kastrera SINA kattungar innan de säljs. Förutom de rent hälsomässiga fördelarna med att kastrera innan könsmogenhet så finns det en del människor som går genom eld för att få tag på katter till sin oseriösa avel och de är ofta förbannat bra på att ljuga.

Mina kattungar är just mina och jag bestämmer vad som är bäst för dem. Eventuella spekulanter har ingen rätt att känna sig kränkta för att jag väljer att göra vad jag anser vara bäst för mina kattungar. Jag kastrerar inte innan försäljning för att idiotförklara någon, jag har gjort det för katternas skull och för att jag helt enkelt inte ansåg att de skulle gå vidare i avel.
 
Sv: Vanliga katter, katthemskatter och förvildade katter

Då tycker vi helt enkelt olika men det har ju en lätt lösning, efterfrågan och tillgång.

Jag förstår att det känns jobbigt när en köpare säljer vidare sin katt men det kan faktiskt ske saker i livet man inte kunnat förutse som gör att man inte kan behålla katten sin.
 
Sv: Vanliga katter, katthemskatter och förvildade katter

Omplacera måste man göra ibland, men att omplacera en katt såld enbart till sällskap till vidare avel är direkt omoraliskt. I vårt kontrakt står att katten är till sällskap och utställning, inte till avel.

Jag har absolut inge emot nya uppfödare i rasen, tvärtom. Men vill man föda upp ska man skaffa en katt lämplig till det, och jag skickar jag hellre vidare till en annan uppfödare om jag inte har någon lämplig avelskatt att sälja (och det hade jag inte från den kullen, de två som skulle till avel var redan reserverade av andra uppfödare).

Kan tillägga att min vet förespråka och utför tidig kastrering pga de positiva hälsoeffekterna, så han backar upp mig i alla avseenden. Den enda som lider av att jag säljer ungarna kastrerade är min plånbok, eftersom jag får lägga den tusenlappen köparen normalt skulle ha betalat för det.
 
Sv: Vanliga katter, katthemskatter och förvildade katter

Katter kan ha ett bra liv i en liten lägenhet också .Det beror mycket på hur ägaren inreder lägenheten,man kan t.ex bygga klätterställningar på höjden och näta in balkongen .Har man mardrömmar att ens kommande kattungar ska hamna i en etta så kan man kastrera katten så slipper man det problemet. Det finns betydligt värre problem för huskattungar som föds idag än att få bo i en liten lägenhet med de som bryr sig om.Det finns andra som bor stort som har katt som hellre borde ha ett mjukisdjur.
 
Sv: Vanliga katter, katthemskatter och förvildade katter

Jag tror ingen blir sur över att en köpare omplacerar sin katt om det sker av bra skäl. Det jag tror många av oss blir ledsna över är att man tappar bort "sin" kisse. Jag har också tappat bort en, sade till hon som köpte henne av mig att lämna med mitt nummer så dom nya ägarna kunde kontakta mig. Men jag har inte hört nått. Alltså vet jag inte var hon är, vem hon bor hos, eller ens om hon lever. Det är jobbigt.
 
Sv: Vanliga katter, katthemskatter och förvildade katter

Då tycker vi helt enkelt olika men det har ju en lätt lösning, efterfrågan och tillgång.

Jag förstår att det känns jobbigt när en köpare säljer vidare sin katt men det kan faktiskt ske saker i livet man inte kunnat förutse som gör att man inte kan behålla katten sin.

Att en katt jag sålt säljs vidare är inget jag går i taket för, jag har sålt katter som behövts omplaceras (jag har själv behövt omplacera). Vad jag går i taket för är när folk lurar till sig katter under falska förspeglingar. Antingen genom att köpa avelskatter via bulvaner (vilket faktiskt sker i renrasaveln, i de fall en uppfödare vet/misstänker att h*n inte kommer få köpa katten) eller att en människa helt enkelt blåljuger. Lovar dyrt och heligt att katten kommer kastreras men så ser man efter 6 månader att katten är på smällen med deras grannes vad-det-nu-kan-vara.
 
Sv: Vanliga katter, katthemskatter och förvildade katter

Jag håller inte med dig. Jag anser att katter precis som andra djurarter behöver frisk luft och en möjlighet att sträääääcka ut i en lång rush över en gräsmatta.
 
Sv: Vanliga katter, katthemskatter och förvildade katter

Jag förstår att det är trist men det måste väl vara en risk man är medveten om?

Köpte jag en sällskapskatt vet jag inte riktigt vad jag skulle berätta för uppfödaren "nu är den vuxen och grå". Men jag är mer van vid hästvärlden, inte lika vanligt att känna sin hästs uppfödare.
 
Sv: Vanliga katter, katthemskatter och förvildade katter

Jag förstår att det är trist men det måste väl vara en risk man är medveten om?

Köpte jag en sällskapskatt vet jag inte riktigt vad jag skulle berätta för uppfödaren "nu är den vuxen och grå". Men jag är mer van vid hästvärlden, inte lika vanligt att känna sin hästs uppfödare.

Man behöver inte anstränga sig särskilt mycket alls. Mina kattungeköpare har skickat någon bild på katten, skrivit lite kort hur bra de trivs med katten och sådant... en kort uppdatering. Inget avancerat.

Det är ju helt klart intressant för en uppfödare att få se sina uppfödningar i vuxen ålder, det är ju inte förrän då man vet om man har lyckats (exteriört) med sin avel.
 
Sv: Vanliga katter, katthemskatter och förvildade katter

Håller med.. har själv en hittekatt.. som min syster hittade bland en hop med ungar som tänkte ha ihjäl den endast knappa 7 veckor gammal. I dag är hon världens vackraste och förmodligen har hon åtminstone 50% raskatt i sig! Har dessutom en hankatt som inte trivdes hos sin matte som bodde i en 1:a.. då han är en väldigt energifull katt som behöver få busa och leva om.. Båda dessa katter som idag är otroligt vackra skulle klassas som äckliga hittekatter om de såg ute bland kolonierna.

Problemet är lätt avhjälpt med kastrering, märkning och att helt enkelt hålla kolla på sina kisse!
 
Sv: Vanliga katter, katthemskatter och förvildade katter

Det finns många katter som har varit ute. Dag och natt, sommar och vinter, år efter år. Folk kanske har kastat sten eller annat på dom.
De katterna trivs bra inne.
Den friska luften kan avhjälpas med en innätad balkong eller fönster.
Visst kan det vara skönt för många att gå ute men det finns inte tillräckligt med hem för katter idag ,även om de får bo i lägenhet.
 
Sv: Vanliga katter, katthemskatter och förvildade katter

Det jobbas hårt för att hjälpa de hemlösa katterna, men hela tiden kommer det nya katter som blir hemlösa. DEt är fortfarande alltförmånga som inte kastrerar katten och ger bort kattungarna som sedan överges när de nya ägarna har ledsnat på dom.Alternativt dumpar de katterna, men de kan fortfarande ha gott samvete för de dödar ju inte katterna. Att katten dör instängd i lådan om ingen hittar den är en annan sak.
Det är många som tycker att det är för dyrt att kastrera katten men man har råd med mycket annat som egentligen inte är nödvändigt.
 
Sv: Vanliga katter, katthemskatter och förvildade katter

Ja, men det gör det väl inte mindre tråkigt? Om du säljer din häst så är det ju en risk du tar att den blir vanskött hos nästa ägare men det skulle väl kännas lika illa ändå?

Jag vill ha bilder på den, veta hur den är i sättet. Jämföra hur lik sina syskon den är osv. För en uppfödare är det oftast jätteroligt att ha kontakten med "sina" avkommor, i alla fall få lite information då och då.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Det här med klädsel
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp