Vanliga katter, katthemskatter och förvildade katter

Majvi

Trådstartare
En person vill ha en kull efter sin fina honkatt.Det blir 4 kattungar varav 3 honor,Sessan, Stina och Lisa.Det är fina goa kattungar med bra temperament. Det hittas bra hem till dem allihop och allt är frid och fröjd.
Stina bor hos sin matte och Husse i hela sitt liv.

Ett halvår efter att Sessan har flyttat hem till en ny husse och matte ska de flytta och tar naturligtvis med Sessan i bilen.De stannar och rastar och plötsligt har Sessan smitit ut och blir skrämd av en hund i närheten så hon springer iväg.
Matte och Husse annonserar och letar efter sin katt ett tag men förlorar sedan hoppet och skaffar en annan katt istället.
Sessan är inte kastrerad eller ID-märkt , några månader senare föder hon en kull kattungar ute. Hon har hittat ett ställe där hon kan hitta mat och bor i ett hål i en husgrund.Någon lägger märke till mamman med ungar och ringer till katthemmmet som tar in dom.Sessan är så glad och tacksam över att få komma in.Nu har hon blivit katthemskatt.

Lisa är innekatt men en dag står fönstret på glänt och hon är nyfiken och smiter ut. Matte och Husse letar efter henne men hittar henne inte. Lisa hittar en okastrerad hankatt och efter ett tag får hon kattungar.Sedan får hon en kull till och hennes kattungar blir könsmogna och får kattungar och sedan är det en koloni.Lisa har det tufft och ser tilltufsad ut.Öronen har förfrusit. En dag råkar matte och husse går förbi men de känner inte igen sin egen Lisa.Såna här katter kan aldrig bli tama säger husse, de borde skjutas.

Jag skrev detta för jag förstår inte snacket som om katthemskatter och förvildade katter skulle härstamma från en sämre ras.Det är olyckliga omständigheter som kan förvandla en katts underbara liv till misär. En kattkoloni börjar med en okastrerad honkatt som träffar en okastrerad hankatt.Många av katterna är tama från början men har rymt eller övergetts.
Om man ID-märker katten kan man få tillbaks sin kisse..
 
Senast ändrad:
Sv: Vanliga katter, katthemskatter och förvildade katter

Därför ska man göra allt man kan för att att undvika detta. Självklart kan det hända, det kan hända även mig som har fertil hankatt men jag elliminerar alla risker för att det ska hända, helt enkelt- Här lämnas inga fönster öppna.
En ganska god grundregel är att inte ha fertila katter ute "fritt".

Min fråga när jag läser din text är varför inte dessa fiktiva katter är kastrerade och IDmärkta? Rör det sig om raskatter som ska användas i avel är de IDmärkta, rör det sig om huskatter- Varför inte kastrera dessa och självklart i mina ögon är att IDmärka, vilken sorts katt det än gäller!

Det finns väl ingen som påstår att förvildade katter skulle härstamma från en "sämre ras"?
 
Sv: Vanliga katter, katthemskatter och förvildade katter

Varför vi inte kastrerar är väl rätt enkelt, vi vill ha kattungar.

Vildkatter är ett problem, feta och ostimulerade innekatter ett annat problem.

Fast det är inte så roligt att prata om?
 
Sv: Vanliga katter, katthemskatter och förvildade katter

Varför vi inte kastrerar är väl rätt enkelt, vi vill ha kattungar.

Vildkatter är ett problem, feta och ostimulerade innekatter ett annat problem.

Fast det är inte så roligt att prata om?

Varför skulle vi inte vilja prata om feta och ostimulerade innekatter? Katter blir inte feta och ostimulerade av att vara innekatter, det blir de för att deras ägare inte tar bra hand om katterna.

Förvildade katter får vi av i princip samma skäl. Visst är en del av de förvildade katterna bara vanliga förrymda katter där ägarna inte kan klandras, men jag gissar att de flesta förvildade katter härstammar från s k "sommarkatter" dom ju också skapats av ägare som inte tar bra hand om sina katter (tar inte hand om sina katter alls).

Vi kan ju diskutera feta utekatter också om du vill det för det finns sådana också. ;)

Och vi kan diskutera skabbiga, mask- och loppangripna stallkatter också men de här sakerna kan vi ta i en annan tråd eftersom TS har startat en tråd om någonting annat.
 
Sv: Vanliga katter, katthemskatter och förvildade katter

Sämre ursprung? Nej, absolut inte. Däremot sämre ägarförhållanden.

99% av katthemskatterna hade inte varit där om folk hade kastrerat och id-märkt sina katter, en absolut miniminivå i vettig katthållning.
 
Sv: Vanliga katter, katthemskatter och förvildade katter

Därför tycker jag att man ska ID-märka och registrera alla katter oavsett innekatter eller utekatter så minimerar man risken.
Tänk vad många kattägare som skulle få återse sina älsklingar om de upphittade katterna var ID-märkta och fanns i ett ägarregister. :)
Eller om de blir påkörda så kanske de som hittar den tar reda på vem som är ägare.
Och kastrera tycker jag man ska göra med katterna oavsett om dem går inne eller ute. Tror inte det är så kul för dem att löpa och inte få "något". :D

Pontevecchio: "Mina" stallkatter är mycket tjockare än de innekatter jag har haft/har och som min mamma har.
 
Sv: Vanliga katter, katthemskatter och förvildade katter

Okej, men då får ni hålla katterna inne då, om ni vill ha kattungar.

Jag pratar gladeligen om feta och ostimulerade katter, självklart är det ett problem men inget som är synonymnt med att vara innekatt.
 
Sv: Vanliga katter, katthemskatter och förvildade katter

Svarar er alla ihop.

Trots att det finns massor av problem inom kattvärlden som alla bottnar i en sak, dåliga ägare, diskuteras bara bondkatter och utekatter. Varför inte lyfta fram andra problem emellanåt??
 
Sv: Vanliga katter, katthemskatter och förvildade katter

Svarar er alla ihop.

Trots att det finns massor av problem inom kattvärlden som alla bottnar i en sak, dåliga ägare, diskuteras bara bondkatter och utekatter. Varför inte lyfta fram andra problem emellanåt??

Vilken sten har du gömt dig bakom? ;)
Jag kan minnas flertalet trådar bara här på bukes kattforum om andra problem än just det med kattens låga status/vildkatter/okastrerade utekatter/buskavel.

Jag kan länka dig till flera forum där problem i "kattvärlden" debattars dagligen.
Dock går det inte att skjuta under stol med att vildkattskolonier och hemlösa katter ÄR ett stort problem som engagerar alla.
 
Sv: Vanliga katter, katthemskatter och förvildade katter

Andra kattforum är jag inte intresserad av.

Visst finns det andra ämnen men inget av de som gör tex dig lika upprörd. Inte en gång i Cheesericas tråd tex såg jag dig ifrågasätta hennes avelskunskaper.
 
Sv: Vanliga katter, katthemskatter och förvildade katter

Jo då, det finns många ämnen jag brinner för. Avel och foder är två av dem- oavsett djurart. Jag blir lika upprörd av dålig djurhållning vad det än gäller för problem.

Att diskutera namngivna personer bryter mot forumreglerna men jag känner till Cheeserica, hennes avel och hennes katter så det är inget jag har någon anledning att ifrågasätta. Hon är en SVERAK ansluten uppfödare, som kämpar för sin ras goda hälsa.
Att föda upp friska djur är för mig av absolut högsta prioritet, och ska jag vara ärlig så nej, jag förstår inte alls de som inte anser det vara viktigt, det har jag ingen förståelse för.
 
Sv: Vanliga katter, katthemskatter och förvildade katter

I det här fiktiva fallet skulle både Sessan och Lisa kastreras och ID-märkas när de var könsmogna men de hann smita innan.
Man kan chipmärka kattungarna innan man säljer dom och man kan även kastrera dom tidigt.
Jag vet fönster med fönsterspärr där den fertila katten har fått upp spärren och kommit ut.Eller där man trott att den smala springan kommer ingen katt igenom- men det gjorde den.
 
Sv: Vanliga katter, katthemskatter och förvildade katter

I det här fiktiva fallet skulle både Sessan och Lisa kastreras och ID-märkas när de var könsmogna men de hann smita innan.
Man kan chipmärka kattungarna innan man säljer dom och man kan även kastrera dom tidigt.
Jag vet fönster med fönsterspärr där den fertila katten har fått upp spärren och kommit ut.Eller där man trott att den smala springan kommer ingen katt igenom- men det gjorde den.

Självklart händer detta, men är smitande katter den största orsaken till den växande stammen av förvildade katter? Troligen inte. Det rör sig om fertila katter som går ute utan kontroll.

Katter som säljs av registrerade uppfödare chipas alltid innan leverans- en parantes.
 
Sv: Vanliga katter, katthemskatter och förvildade katter

Katter som säljs av registrerade uppfödare chipas alltid innan leverans- en parantes.

Det gör de inte alls. Det finns fortfarande många som inte chippar kattungar innan de flyttar.
 
Sv: Vanliga katter, katthemskatter och förvildade katter

Jag håller med om rymlingarna är bara en liten del av de förvildade katterna. Folk får katt gratis eller billigt och överger dom sedan inte bara på sommaren utan året runt .En fertil tam hankatt som går ute kan bli pappa till väldigt många kattungar.

I mitt fall fanns dom bästa förutsättningarna, men ändå blev det så fel. Det kanske inte är så vanligt men det kan förekomma.
Jag kan ställa frågan om man tar en kull på sin huskatt kan man garantera att ingen av ättlingarna blir en sk katthemskatt eller förvildad?
Jag skulle inte vara säker på det.

Sedan tycker jag att alla som tar en kull på sin katt vare sig de är registrerade uppfödare eller ej ska chipmärka kattungarna.
 
Sv: Vanliga katter, katthemskatter och förvildade katter

Det gör de inte alls. Det finns fortfarande många som inte chippar kattungar innan de flyttar.

Okej, ett fel av mig :o
Jag har aldrig råkat på det, så jag trodde faktiskt att det var så..
 
Sv: Vanliga katter, katthemskatter och förvildade katter

Feta och ostimulerade innekatter drabbar endast katten och ägaren, vildkatter kan drabba ett helt grannskap.

Så hur man kan dra dom över samma kam fattar jag inte. Ett dåligt argument från nån som inte kan bättre.
Att dra in Cheesericas avel i detta var lågt. Hon har garanterat MYCKET mer kunskaper och framförallt med intresse i katten som djur än vad du har. Det gör mycket.

Hittade även detta. Läs och begrunda det som står längst ner i stycket om "Brott mot djurskyddslagen"

http://www.djurskyddsmyndigheten.se/steria/templates/Page.aspx?id=4071

Båda alternativen som tas upp i TS inlägg är dessutom pga slarv. Båda hade kunnat avhjälpas med lätta medel.
 
Senast ändrad:
Sv: Vanliga katter, katthemskatter och förvildade katter

Att dra in Cheesericas avel i detta var lågt. Hon har garanterat MYCKET mer kunskaper och framförallt med intresse i katten som djur än vad du har. Det gör mycket.
Hehe, tack MissFideli och Reykur! ;) Lite roligt att se mig själv bli diskuterad här men jag tar det som en komplimang att någon vill diskutera min avel. :D Nu finns ju dessutom det mesta att läsa på min hemsida också om man vill undersöka saken...

Det är ju självklart viktigt att kunna försäkra sig om att all avel sker seriöst, och om Pontevecchio tvekar på att jag avlar seriöst så får hon gärna fråga mig om det! :idea: Som ni redan sagt så är jag SVERAK-ansluten och avlar efter deras regler, men jag är även uppfödare i Ragdollklubben och vi har en uppfödarkodex som alla uppfödare måste skriva på och följa för att få vara medlemmar. Jag kan ju passa på att citera den texten här så kan Pontevecchio och andra undrande se vad JAG menar med att vara en seriös uppfödare! :) Och har någon frågor så svarar jag gärna. ;)


Som ragdolluppfödare och medlem i ragdollklubben intygar jag härmed att:

Ståndpunkter

- Jag verkar för att ragdollen ska vara en himalayamaskad och blåögd ras.
- Jag anser att vid uppfödning av ragdoll skall förutom dess exteriöra utseende, särskild stor vikt läggas vid god hälsa samt stabilt och pålitligt temperament.

Avelskunskap, hälsa och etik

- Jag sätter mig väl in i standarden och använder den som ett aktivt verktyg i mitt avelsarbete.
- Jag arbetar för att föra rasen framåt och genomför inte en parning som jag inte tror kan tillföra rasen något.
- Jag verkar för att bibehålla genetisk bredd inom ragdollrasen och jag vet att jag kan ta hjälp av stamtavlor och stamtavleprogram i detta arbete.
- Jag testar mina avelsdjur mot kända (och) ärftliga hälsoproblem inom rasen och jag följer gällande rekommendationer från Ragdollklubbens Hälsoprogram.
- Vid val av avelskatt så väljer jag endast katter vid god hälsa, fria från kända (och) ärftliga sjukdomar och defekter. Om jag upptäcker ärftliga problem hos mina avelskatter informerar jag tidigare köpare av avelskatter och om så behövs även tidigare köpare av sällskapskatter, samt om så behövs ägare av föräldradjur.
- Jag parar inte honor som inte är i kondition för dräktighet och som ej uppvisat nödvändig mogenhet, såväl fysiskt som psykiskt.
- Jag låter aldrig en hona ha mer än två kullar under tolv månader och inte mer än tre kullar under 24 månader.
- Jag låter mina avelshonor vila den tid de behöver mellan parningarna.
- Jag säljer bara katter som är registrerade och stambokförda hos en erkänd stambokförande organisation, och stamtavlan eller registreringsbevis lämnas alltid vid försäljningstillfället.
- Jag låter alltid mina katter komma under veterinärvård vid sjukdom eller skada som kräver detta.
- Jag håller aldrig mina katter i burar, utom vid transport eller annan liknande tillfällig omständighet.
- Vid försäljning av en kattunge så förvissar jag mig alltid om att köparen vet hur man tar hand om en kattunge på bästa sätt.
- Jag låter aldrig en kattunge åka till sitt nya hem före tolv veckors ålder och den ska väga minst ett kilo.
- Kattungar från min uppfödning är veterinärbesiktigade, grundvaccinerade och mig veterligen fria från smittsamma sjukdomar vid flytt till nya hemmet.
- Jag annonserar, skriftligt eller muntligt, korrekt och faktamässigt.
- Jag upprättar alltid skriftliga avtal och kvittenser vid alla överenskommelser och transaktioner, för att förebygga missförstånd och oenigheter.

Tänk på…

- Jag ser till att mina katter har gott om plats för daglig aktivitet och motion samt egenvård och vila.
- Jag håller rena utrymmen för katterna, med regelbunden rengöring av kattlådor och matskålar.
- Jag utfodrar mina katter med foder av god kvalitet, samt låter alltid mina katter ha tillgång till friskt vatten.
- Jag håller mina fertila katter som innekatter och låter dem enbart gå ute under uppsikt eller i inhägnade utrymmen där jag vet att de inte kan komma till skada.
- Jag finns alltid till hands för att ge råd och stöd till mina kattungeköpare.
- Jag är en god förlorare och en ödmjuk vinnare, som har i åtanke att nöjda, glada och friska katter är långt viktigare än rosetter och titlar.

Vid brott mot något av innehållet i detta uppfödarkodex, så kan åtgärder vidtagas enligt § 3.2 i Ragdollklubbens stadgar. Innehållet i detta uppfödarkodex kan justeras enligt § 8.2 i Ragdollklubbens stadgar. Jag som skriver under detta dokument ser till att hålla sig uppdaterad med gällande regler och stadgar.

Jag tycker det är kanon och önskar fler rasklubbar hade denna typ av uppfödarkodex. :bow:

/Erica
 
Sv: Vanliga katter, katthemskatter och förvildade katter

Kan uppfödaren ha någon koll på de kattungar som säljs som sällskapsdjur? Om uppfödaren har sagt att katten ska kastreras men de nya ägarna parar den med sin huskatt kan uppfödaren göra något då?
jag tycker att det är många annonser om blandraskattungar och det är väl inte det som man vill som uppfödare av en ras
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp