Bukefalos 28 år!

Vanligt med VV boende med småbarn?

eyz

Trådstartare
Ja, jag tycker det verkar rätt vanligt att barn under/runt två år bor med ena föräldern ena veckan och den andra föräldern andra veckan. Förr rekommenderades det väl att man väntade med sådan uppdelning tills dess att barnet blivit lite större? Eller är det bara i min bekantskapkrets som detta blivit vanligt? I ett fall byter barnet dessutom förskola varje vecka.


Jag tycker det är jättebra att barnen får lika stor tillgång till båda sina föräldrar men hoppas att det inte sker på bekostnad av barnets trygghet.
 
Sv: Vanligt med VV boende med småbarn?

Vad jag har läst är rekomendationen att inte byta varannan vecka så tidigt utan först när barnet är minst tre år. Sedan gör ju folk som de vill ändå.
 
Sv: Vanligt med VV boende med småbarn?

Min man har en son som gradvis gått upp från korta intervaller med mindre än halvtid totalt sett, till 7+7 nu som tvååring. Det verkar fungera rätt så bra faktiskt. De korta intervallerna hade ju den stora nackdelen att han aldrig hann "bo in sig" och komma till ro. Det gör han nu. Det känns som att han inte tycker vv boende är lika jobbigt (även om det fungerade bra även tidigare) efter att vi bytte till längre perioder, men det kan ju bero på flera saker, dels att både mamma och pappa tycker om det bättre (de avskydde "hattandet" fram och tillbaka), och är mer avslappnade, samt att han blivit äldre och mognat. Vi och sonens mamma har ju försökt se till hur han som individ verkar fungera, provat olika umgängesformer och försöka se vad alla verkar trivas med. Vi tycker nog alla att det här fungerar ganska bra, men det är inte lätt att veta vad som är rätt och fel.

Håller dock med om att vv 7+7 boende verkar vanligare även bland yngre barn. Kanske beror på att pappor är allt mer naturligt involverade och vägrar se mamman som den som ska vara den självklart trygga punkten, utan ser sig själv som en lika trygg punkt?
 
Sv: Vanligt med VV boende med småbarn?

Jag har aldrig haft mina barn vv.
De är nu 5 och 10 år och är fortfarande hos oss 2 dagar ena veckan och 5 dagar andra veckan.
Det började vi med när barnen varit 3 år. Innan dess bodde de hos mig mest, och sov kanske 1-2 dagar i veckan hos pappan.
Jag tycker att barn under 3 är för små för att hoppa fram- och tillbaka så.
 
Sv: Vanligt med VV boende med småbarn?

Kompisen har tre barn. Dom bor vv. Jag tror det skulle vara mer stressande för den lilla att skiljas från sins stora syskon. Flickan är 4 år och har bott vv ihop med sina syskon i två år.
 
Sv: Vanligt med VV boende med småbarn?

Vi har vv med Isak (3½ år)
I början hade vi så att pappa hade varannan helg, det blev kaos och Isak mådde inte alls bra. Så vi ändrade och det fungerar toppenbra.
Vi bor nära varandra och träffas ibland i veckorna också.
Ringer så Isak får prata med den andra föräldern osv, så han har tät kontakt med oss båda ändå.
Han har stenkoll på när han ska vara här och hos pappan.
 
Sv: Vanligt med VV boende med småbarn?

Jag tycker det där är jättesvårt. Hur gör man när det finns äldre syskon inblandade? För som åke skrev, det känns jättekonstigt att i så fall skilja på syskonen!

Min bild är att det är svårt med korta intervaller, barnen hinner inte varva ner och komma till ro innan det är dags att åka tlll den andra föräldern igen
 
Sv: Vanligt med VV boende med småbarn?

Mina har aldrig haft problem att komma till ro de dagar de är här 2 dagar i streck.
 
Sv: Vanligt med VV boende med småbarn?

Kl
Sedan funderar jag på frasen " det fungerar bra ". Även om själva bytet går smärtfritt osv så kan ju kanske stressen av VV ge sig uttryck på andra sätt. Vredesutbrott och vad man i vardaglig mun kallar trots. Oro kan också visa sig olika hos barn. Vissa barn kan prata om det medan andra blir utåt- alt inåtagerande exempelvis.

Svårt !
 
Sv: Vanligt med VV boende med småbarn?

Kl
Sedan funderar jag på frasen " det fungerar bra ". Även om själva bytet går smärtfritt osv så kan ju kanske stressen av VV ge sig uttryck på andra sätt. Vredesutbrott och vad man i vardaglig mun kallar trots. Oro kan också visa sig olika hos barn. Vissa barn kan prata om det medan andra blir utåt- alt inåtagerande exempelvis.

Svårt !

Delvis knapplån
Ja och sedan är det en sak hur föräldrana upplever varannan veckas boende och hur barnet upplever det. Tyvärr har jag bara dålig erfarenhet ifrån sådant boende ifrån barn som nu som vuxna uttalar sig om hur de kände.
Jag tycker självklart att det är bra att båda föräldrana vill vara närvarande i barnets liv men hur man ska lösa det för allas bästa är väldigt svårt att veta.
 
Sv: Vanligt med VV boende med småbarn?

Men om barnen verkar må bra och vara trygga och inte har några problem så kan man väl säga att det fungerar bra.
Min 10-åring har aldrig klagat på hur vi har löst det. Fast nu har vi bott grannar med hans pappa i ett år, så han har kommit och gått som han velat mellan oss.
 
Sv: Vanligt med VV boende med småbarn?

Mina har aldrig haft problem att komma till ro de dagar de är här 2 dagar i streck.

Good for you :)

Vi märker tydligt att de sover sämre första natten de är här. Kan inte tolka att det beror på att de inte kommer till ro och är uppstressade över miljöombyte. Samma sak när de kommer till sin mamma, de varvar upp och får svårt att sova.

Hur man sedan ska komma till rätta med det, om det är längre perioder eller tätare korta som lösningen, det vet jag inte. Vi får prova oss fram och se vad som fungerar bäst för barnen.
 
Sv: Vanligt med VV boende med småbarn?

Jag pratade om VV och vad jag kunde läsa så har ni inte den uppdelningen ? Eller missade jag något? :)
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 221
Senast: mars
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 642
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 420
Senast: jemeni
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 969
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp