Väntans tider

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 387
  • Visningar Visningar 110 593
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Väntans tider

Jag har fått tvillingar två gånger, en gång med ett föl som levde och ett var dött sedan länge. Mitt sto gick då 2 veckor över tiden och fölet var friskt.
Den andra gången(ett annat sto) var det två fullgångna små ston vi fick tyvärr avliva det ena fölet efter två dygn men det andra är nu två år och mycket frisk. Det fölet vi fick avliva fick syrebrist och kramper och gick inte att rädda.
Bägge stona var ultra ljudade och vi var väldigt chockade när vi upptäckte att det var tvillingar på väg ut.
Men stona har fått friska föl både före och efter. Ta en annan hingst så går det säkert bra.

Jag lider med dig Warmia!
Förlorade ocksá mitt föl förra áret i 7:e mánaden. Hade ocksá tankar pá att aldrig vága betäcka om, men har gjort det ändá. Nu är mitt sto en vecka frán "planerad" fölning och ännu sá länge....peppar, peppar!
Jag tycker ocksá att du ska välja en annan hingst och efter nágra veckor när allt lugnat sig lite, om stoet már bra, sá ska det nog gá bra att betäcka igen. Jag vágade av vidskeplighetsskäl inte välja samma hingst igen, men det finns säkert de som gör det ocksá....
Lycka till!

Förra året förlorade ett sto i stallet sitt föl i 7:e. Vi vet inte riktigt varför. Ägarna åkte upp till Skara med fölet och det skickades för obduktion. Det var hur som helst inte virusabort. Ägarna lånade ut stoet till grannarna. De orkade inte riktigt tänka på att betäcka om just då. Idag är stoet en mycket nöjd mor med ett friskt fint föl på ca två veckor. Hennes fjärde (tredje). Det första fölet var hon direkt elak mot, det andra något snällare. Denna gången är hon supermamma! Har en känsla av att det kan bero på att hon förlorade sitt föl förra säsongen.

Så ge ditt sto en ny chans. Men kanske ska du välja en annan hingst denna gång. Det behöver ju inte ha något med förlusten att göra, men psykologiskt för dej kanske det kan göra skillnad.

Själv är jag lite smånojig efter förra årets kastning. Men ganska snart är den oron över. Ber 25 maj. Hennes första så vi får väl se. Hoppas jag slipper hålla på som dej Hera. Men som någon annan här sa. Förr eller senare kommer de ut. Lycka till!

Hur har det gått inatt hera? trots du inte visste svaret ;)

Jag höll tummar och tår ändå *S*

Ja vi måste drilla Hera lite bättre...att det första hon gör SKA vara rapport här på Buke.....:D :D , Herreguuud, har hon ett liv eller :rofl:

Jag blev lite fundersam nu, varje morgon har hon varit inne och skrivit, men inte idag. Kan det vara så att hennes långa väntan äntligen är över? Hoppas på det.

Det blev inget inatt, trots att hon vankat runt med svansen rätt upp och lagt sig ner flera ggr. Trodde verkligen att hon skulle komma till skott i natt.....men som vanligt nej..... :smirk:

Aj då. Miss på en minut på våra svar. Önskade ju så innerligt att det skulle vara klart nu.

Nähä du Hera, nu får du allt säga till stoet att spotta ut bebisen :D Jag har följt dig i flera veckor nu och tycker det börjar bli tråkigt att vänta (kan bara i min vildaste fantasi tänka mig hur jobbigt det är för DIG)
Håller tummarna för en vecka-15-bebis (så har man garderat sig lite) ;)

Ja, Hera nu tror jag att jag följt dig och din häst sen vecka 9-10.
Stackars dig som har vakat så länge.
Men som några av de mer erfarna här har skrivit kan ju vissa ston gå längre än 11 mån.
Men jag förstår att du tycker det känns olustigt. Men om stoet verkar må bra så är det nog ingen fara.
Men om du är orolig så ring och prata med en veterinär eller hingststation så känns det nog bättre.
Men du ska nog se att det snart kommer en fölis. Vi hoppas på de närmsta dygnen för din skull.
Håller tummarna för er.

Är det nåt fel, dvs dött, lär det komma ut....
NU först börjar jag vaka på mitt sto, som "skulle" ha fölat 17 mars. I morse var mjölken vit, så nu håller jag mig hemma under dagen....

Warmia skrev:
Ja det stämmer att dom var efter Qalle. Han lämnade många tvillingar därför kollade jag extra noga för att vara säker på att det bara skulle vara en, men det hjälper tydligen inte.
En liten fundering: Är inte hästar som människor - att tvillingfödslar beror på modern? Två ägg eller att ägget delar sig! Spermien borde väl inte ha något med saken att göra. Om hingsten har del i det borde det ju vara stoets pappa som i så fall lämnar benägenhet till sin dotter att släppa två ägg??? :crazy:

Jag VET att jag började vaka för tidigt. Men de som har mer koll på fölningar än jag trodde att hon skulle föla inom ett par dagar då.

Mjölk kan jag inte kolla på min lilla :devil: bättre att ha lite för mkt koll, hon är ändå 21 år och har inte fölat på några år...

Men något är där i magen för idag så ser det ut som om en krokodil rullar ett byte där inne. :D :D

I dag åt hon frukost, rullade sig några ggr mkt ordentligt och sen ville hon in igen. Har precis släppt ut henne nu och hon verkar väldigt trött idag, det ser ut som om hon andas tungt.

Tur för fetisen att hennes matte bara jobbar lite extra ibland o att husse jobbar skift så att hon kan leva som en liten drottning.
-Jag vill in...NU
-Jag vill ut...NU
-Jag vill ha mat....NU

:rofl:

Lånar knapp...
Började vakningen i morse, kl 14.20 föddes fölet. Kalasbra.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
529
Senast: Freazer
·
Avel Är i startgroparna att leta hingst. Men när brukar de hingstar som kommer vara i avel ha kommit ut på Språngrulla ? Som det är nu så...
Svar
0
· Visningar
187
Senast: corzette
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu startar jag en dagbokstråd. För nu måste jag ha nånstans att skriva av mig, för att inte explodera av nervositet. Efter att ha...
Svar
17
· Visningar
2 415
Senast: saltakatten
·
Avel Har ett sto som gick in i månad 9 nu. Har känt sparkar sedan någon månad tillbaka och rörelsena blir bara fler och fler. I månad 6 va...
Svar
4
· Visningar
760
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka