Bukefalos 28 år!

bettysmatte

Trådstartare
Jag jobbar med små barn - ålder 1 och 2 år. Nu börjar det bli kallt, och eländet med vantar är i full gång. Vi har många små barn som inte vill ha vantar på sig, och ibland känns det som om vi knappt gör något annat än att sätta på vantar om och om igen. Vad ska man rekommendera för vantar till föräldrar som har "vantvägrande" barn ;) ?
 
Några med rejäla spännen runt handlederna som man kan dra åt tillräckligt för att de ska vara lite tröga att få över händerna?
 
Jag jobbar med små barn - ålder 1 och 2 år. Nu börjar det bli kallt, och eländet med vantar är i full gång. Vi har många små barn som inte vill ha vantar på sig, och ibland känns det som om vi knappt gör något annat än att sätta på vantar om och om igen. Vad ska man rekommendera för vantar till föräldrar som har "vantvägrande" barn ;) ?

Mina barn har accepterat stickade tumvantar. Om de är i ull så värmer de något iallafall, jag tycker det är bättre med en vante som barnen tycker är OK och får sitta kvar än ingen vante alls.

Det är så himla klumpigt med rejäla vintervantar redan nu.
Men det finns ok varianter, dragkedja på sidan är ett måste.

Vantar och barn är ett gissel..!
 
Än så länge är det väl inte hela världen om barnen inte har vantar på sig.

Jag hade låtit barnen gå utan om de velat.
 
Jag tycker att stickade tumvantar fungerade bäst. De är lätta att sätta på, sitter på bra och är tillräckligt smidiga för att barnen ska kunna leka.
Sådana där jättetjocka täckvantar avrådde de ifrån på sonens förskola, de är alldeles för klumpiga och då vill barnen inte ha dem.
 
Vantar som är lätta att dra på själv, som är bekväma och som man kan göra sandkakor med. Inga konstiga vantar som är formade som nallar eller igelkottar eller sådana som spänner eller är väldigt svettiga. Det verkar vara väldigt svårt för föräldrar det där...
 
En del föräldrar blir väldigt oroliga om deras barn inte har vantar på sig.

Vi är en av de föräldrarna :angel:

Men vi försöker också hitta vantar som yngste sonen (snart 2 år) accepterar, just nu gäller tumvantar i bomull. Han vill ha vantar som är lekvänliga och inte i vägen, för då åker de av direkt antingen själv eller så skriker han tills man tar av dem. Vi fasar för vintern :nailbiting:

Men jag vet också hur kalla deras händer blir, med min 11 åring så har vi fortfarande diskussioner om vantar :grin:. Han vill inga ha oavsett väder, har aldrig velat trots att hans händer blir nariga och svider till slut.
 
Fingervantar (helst i ull) :thumbsup: var jätteskeptisk till en början, men det var det enda som accepterats utan några som helst protester och dom får sitta på hela tiden ute också.
Mycket lättare att få på än jag någonsin vågat tro, nästan enklare än tumvantar där man får fiska efter tummen :p
 
Vi är en av de föräldrarna :angel:

Men vi försöker också hitta vantar som yngste sonen (snart 2 år) accepterar, just nu gäller tumvantar i bomull. Han vill ha vantar som är lekvänliga och inte i vägen, för då åker de av direkt antingen själv eller så skriker han tills man tar av dem. Vi fasar för vintern :nailbiting:

Men jag vet också hur kalla deras händer blir, med min 11 åring så har vi fortfarande diskussioner om vantar :grin:. Han vill inga ha oavsett väder, har aldrig velat trots att hans händer blir nariga och svider till slut.
Det finns vantar av ull som funkar på vintern, de kanske kan vara ett alternativ. Vi har köpt från Ekotextil, dottern säger att de inte kliar (som hennes fingervantar i ull från Stadium tydligen gör). Ull värmer ju även som blött till skillnad från bomull.
 
Det finns vantar av ull som funkar på vintern, de kanske kan vara ett alternativ. Vi har köpt från Ekotextil, dottern säger att de inte kliar (som hennes fingervantar i ull från Stadium tydligen gör). Ull värmer ju även som blött till skillnad från bomull.

Ska kika, vore ju toppen då det går rätt många bomullsvantar på en dag :crazy:
 
Jag jobbar med små barn - ålder 1 och 2 år. Nu börjar det bli kallt, och eländet med vantar är i full gång. Vi har många små barn som inte vill ha vantar på sig, och ibland känns det som om vi knappt gör något annat än att sätta på vantar om och om igen. Vad ska man rekommendera för vantar till föräldrar som har "vantvägrande" barn ;) ?

Långa modeller, typ polarn och pyret, såna som går nästan till armbågen. Sätter man på såna under jackan får barnen inte av sig dem själva.

Små stickade tumvantar etc har jag i princip slutat köpa, de försvinner omedelbart på förskolan, så det går åt ett par-tre par i veckan, det blir ohållbart dyrt och omständligt att köpa så mycket vantar. Så mitt bästa tips är långa vantar i så konstiga färger man bara kan hitta, och framförallt undvika svarta eller blå som ofelbart försvinner inom ett par veckor för att nån annan förälder tar med sig dem hem. Det är jättemånga som inte tittar så noga på kläderna utan tar med vilka svarta byxor och vantar som helst hem, och så ser man dem aldrig mer.
 
Senast ändrad:
Långa modeller, typ polarn och pyret, såna som går nästan till armbågen. Sätter man på såna under jackan får barnen inte av sig dem själva.

Små stickade tumvantar etc har jag i princip slutat köpa, de försvinner omedelbart på förskolan, så det går åt ett par-tre par i veckan, det blir ohållbart dyrt och omständligt att köpa så mycket vantar. Så mitt bästa tips är långa vantar i så konstiga färger man bara kan hitta, och framförallt undvika svarta eller blå som ofelbart försvinner inom ett par veckor för att nån annan förälder tar med sig dem hem. Det är jättemånga som inte tittar så noga på kläderna utan tar med vilka svarta byxor och vantar som helst hem, och så ser man dem aldrig mer.

Bra idé! Tack!
 
Jag jobbar inom barnomsorgen. Något som jag tycker är toppen är långa vantar som går upp en bra bit, nästan till armbågen, med en liten dragsko längst upp.
 
Ett litet tips!

Långa typ regnvantar som går långt upp. Och så tar man på dessa innan man tar på regnjacka eller overall så är det inte så lätt att dra av dem.
 
De första åren hade sonen i princip bara fingervantar i ull. Han totalvägrade tumvantar. Det var först förra vintern vi fick på honom rejäla vintervantar, då var han 3,5 år:angel:. Jag tillhör alltså inte den kategorin som skäller ut stackars dagispersonalen om barnet dragit av sig sina vantar. Jag hoppas han säger till om han fryser
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 490
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 208
Senast: __sofia__
·
Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
2 031
Småbarn Att små barn sover dåligt vet vi ju alla. Det går i perioder. Men nu har lillebror, 13 månader, sovit dåligt i sju månader. Minst ett...
Svar
7
· Visningar
603

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp