Vantrivs på mitt jobb

Smurfoff

Trådstartare
Jag har jobbat här sen januari och i början var allt väldigt spännande och något helt nytt från vad jag gjort innan. Fick dock knappt någon utbildning utan blev inslängd och fick lära mig i princip på egen hand. Kollegorna var inte alls villiga till att lära upp utan tyckte mest man var jobbig när man ställde frågor. De har ju gått bra endå för jag är väldigt duktig på mitt jobb och omtyckt av chefen. men jag tycker kollegorna är en pest. speciellt han som sitter bredvid mig som bara gnäller på allt och aldrig vill hjälpa till. har tagit upp detta med chefen som mest rycker på axlarna och tycker vi ska lösa detta själv. att det är så han är osv. jag ha rnu varit på intervju på ett annat jobb, exakt samma typ av jobb mitt över gatan. får jag de jobbet kommer jag att säga upp mig men jag har mycket mer förmånader på mitt nuvarande jobb. Men hur länge till ska man orka? mår dåligt varje dag jag kommer hit och sitter i en bubbla. Har en underbar kollega som tycker precis som jag hon säger hon kommer gå under om jag slutar men hon är för feg för att söka annat. Har ni varit med om liknande? jag var ärlig på intervjun för nya jobbet och sa som de var.
 
Tycker att du gör helt rätt som byter! Du ska absolut inte gå och må dåligt, speciellt inte på ett nytt jobb. Livet är för kort för det. Jag anser att alla har rätt att få introduktion och relevant utbildning när man börjar ett nytt jobb. Ärligt, har man tid att anställa, då bör man ha tid att ta hand om sina anställda också.

Jag var i liknande situation för några år sedan. Fick ingen introduktion alls i stort sätt och ingen utbildning, utan förväntades lära mig allt på egen hand. Fick ingen större hjälp av kollegor heller, de hade fullt upp med sitt. När jag sedan skulle börja prestera några månader senare (skulle utbilda) kände jag att detta kommer inte att fungera överhuvudtaget. Pratade med chefen som menade på att de hade nämnt att det inte skulle finnas mycket tid för introduktion/utbildning, men jag fick verkligen ingen alls! Så jag tackade för mig och valde att sluta utan annat jobb att gå till.

Jag tyckte då att det var väldigt jobbigt, som ett stort misslyckande för mig. Tvekade länge om jag skulle vara kvar tills jag hittat nytt jobb, men kände att jag mådde för dåligt för att vänta. Fick dock strax därefter ett nytt jobb, där jag trivdes bra och fick den introduktion/utbildning jag behövde och nu, flera år senare, känns beslutet jag tog då som helt rätt.

Det kom även upp en del andra saker. T.ex. att heltid inte innebar heltid utan snarare ofta 10-15/timmar per dag, vilket jag inte fått någon information om alls och absolut inte var intresserad av heller. Flera kollegor var sjukskrivna och en kollega hade redan fyllt upp sin kvot av max antal timmar man får jobba övertid/år, trots att hon bara jobbat några månader längre än mig.

Sedan när det gäller kollegor. Det handlar om personkemi och den måste funka. De är mycket tid man spenderar ihop, åtminstone de man jobbar närmast med. Min pappa, numera pensionär, sa alltid att det viktigaste på ett jobb är att ha arbetskamrater man trivs med. Funkar inte den biten, är det absolut ett skäl att byta, man orkar inte i längden.
 
Byt jobb så fort du kan! Man spenderar (i de flesta fall) så många timmar i veckan på sin arbetsplats att det inte är hållbart att vara på ett ställe där man inte trivs. Mår du dåligt redan efter att ha varit där en kort period så lär det inte bli bättre med tiden, snarare riskerar det bli en ännu större källa till stress.
 
Får svar i veckan om ja får de nya jobbet. Men börjar känna var de så smart att ta upp de på intervjun om varför ja ville byta. Sa som det var att jag inte trivdes då det inte var någon bra stämning i gruppen osv. Men sa också det är lika bra jag är ärlig för de kommer ju ändå undra varför jag söker nytt jobb efter så kort tid. Får jag inte jobbet vet jag inte vad jag gör. Blir galen att vara här. Är som att sitta isolerad hela dagen och inte prata med någon. Jag är normalt sätt en social människa men detta jobbet har gjort mig osocial.
 
Får svar i veckan om ja får de nya jobbet. Men börjar känna var de så smart att ta upp de på intervjun om varför ja ville byta. Sa som det var att jag inte trivdes då det inte var någon bra stämning i gruppen osv. Men sa också det är lika bra jag är ärlig för de kommer ju ändå undra varför jag söker nytt jobb efter så kort tid. Får jag inte jobbet vet jag inte vad jag gör. Blir galen att vara här. Är som att sitta isolerad hela dagen och inte prata med någon. Jag är normalt sätt en social människa men detta jobbet har gjort mig osocial.

Hoppas att du får jobbet! Om du inte får det hade jag legat lite lågt på kommande arbetsintervjuer med att berätta för mycket detaljer/orsaker kring att du inget trivs
 
Hoppas att du får jobbet! Om du inte får det hade jag legat lite lågt på kommande arbetsintervjuer med att berätta för mycket detaljer/orsaker kring att du inget trivs
Håller med här.

Många arbetsgivare vill att man söker sig TILL dem, inte från något annat. Så försök hitta anledningar till att det jobb du söker verkar intressant. Behöver inte vara stora grejer.
 
Vet inte egentligen vad jag annars skulle sagt, då de hade endå frågat varför jag vill byta företag efter så kort tid,
 
Vet inte egentligen vad jag annars skulle sagt, då de hade endå frågat varför jag vill byta företag efter så kort tid,
Det är en svår fråga att svara på det håller jag helt med om och jag tror absolut inte att ditt svar på den frågan behöver vara det avgörande.
Det är ju skitjobbigt att gå på intervju och man ska ju absolut inte ljuga!

Jag har svarat saker som "Jag tror att jag skulle trivas bättre i en större/mindre organisation", "Jag har hört att ni jobbar med metodik X som jag skulle vilja prova", "Jag tycker att er kundgrupp verkar intressant". Men det beror ju helt på vad det är för jobb :)

Hoppas du får jobbet för det är inte kul att inte trivas!
 
Det är en svår fråga att svara på det håller jag helt med om och jag tror absolut inte att ditt svar på den frågan behöver vara det avgörande.
Det är ju skitjobbigt att gå på intervju och man ska ju absolut inte ljuga!

Jag har svarat saker som "Jag tror att jag skulle trivas bättre i en större/mindre organisation", "Jag har hört att ni jobbar med metodik X som jag skulle vilja prova", "Jag tycker att er kundgrupp verkar intressant". Men det beror ju helt på vad det är för jobb :)

Hoppas du får jobbet för det är inte kul att inte trivas!

Jag berättade att jag hade en vän som kände en som jobbade där och att hon trivdes jättebra. Att de verkar ha mycket att göra, fart och fläkt vilken jag gillar. Sen sa jag också att jag vill vara på ett företag man kan utvecklas på då jag vill hålla utbildningar i framtiden och utbilda nyanställda.
 
Jag hoppas inte jag skrämde företaget, men sa också att jag aldrig varit med om något liknande innan. Då jag är van vid att arbeta med människor i både små och stora grupper och man måste kunna sammarbeta med alla typer av människor. Sen har jag väldigt bra referenser som jag hoppas att de kommer ringa :)
 
Det är en svår balansgång, att vilja vara ärlig samtidigt som man inte vill skrämma bort en potentiell arbetsgivare. I din situation hade jag nog sagt något i stil med att arbetsplatsen inte var organiserad som jag trodde, och eftersom jag har en vän som jobbat på företaget där jag söker jobb vet jag att de är organiserade annorlunda.
 
Ja ångrar mig lite nu i efterhand, då jag inte riktigt visste vad man skulle säga då jag inte varit med om något likande tidigare. De har inte ringt mina referenser och jag skulle få svar denna veckan. Så tror inte de blir något :(
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 639
Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 372
Senast: Mois
·
Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 167
Senast: Soapbubble
·
Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 488
Senast: Bortglömd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp