• Träning
  • Trådstartare Trådstartare szanna
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 493
S

szanna

hur anmäler man en f d helt okej hästkarl för vanvård?
han är idag nästan 85 år, och hans hästar får nästan aldrig mockat, för mycket mat, dålig hovvård osv. ska man ringa distriktsveterinären?

Ta kontakt med SHV och polisen, det gjorde i alla fall min kompis när hon anmälde vanvård.
Kanske finns andra man kan ringa oxå?!

Satsa på polisen och att ringa på kommunen och be att få prata med djurskyddsinspektören...

Va tråkigt att det blivit så för honom. För det låter som att du eendå gillar honom. Svårt, men anmäl anonymt det känns bättre. Det brukar inte löna sig att prata med äldre hästmänniskor om deras hästhållning, tyvär :crazy:
Mvh Eva

Har hans hästar alltid haft det så? Det kan kanske vara så att det successivt har smygit sig på med hans ålder. När man blir gammal kan man bli trött och inte orka med allt man gjort förut men det tar emot att be om hjälp och istället blundar man för problemet.

Vill du verkliegn hjälpa kanske du kan snällt och vänligt fråga om du får hjälpa honom.

att jag gillar honom kan man nog knappast inte påstå, jag och min kompis blev så jävla trötta på att få skit när vi försökte hjälpa honom!
hehe, nej jag vet vad du snackar om. försökte prata med honom. han blev så upprörd att vi trodde att han skulle få ett slaganfall!

nej, det är det som är problemet!
han har fött upp två godkända hingstar, haft hästar som blivit tävlade. vissa ridna av jan brink. han har också haft avel i rätt stor utsträckning.
han stretar på så gott han kan. men utan hjälp kommer hästarna aldrig ut, får motion eller ordentligt mockat!

När man är 85 år

är det kanske dags att inse att man ska sluta med hästar. Om han inte lyssnar på er, finns det kanske någon annan "respekterad" hästmännika som kan tala allvarsord med honom?
Prata med hans barn?
Annars är det nog bara att anmäla. Åldern talar mot att det blir någon förbättring, speciellt på lång sikt.

Vart finns stallet??
Jag tycker attd et påminner om ett stall som jag skött hästar i!
Bara nyfiken.
Många gånger hjälper det inte att anmäla sånna saker i alla fall inte enligt mina erfarenheter, men jag tycker att du ska sattsa och hoppas att det händer någonting. ;)

Men om så respekterade ryttare ridit hans hästar borde ju du be någon av dem kontakta honom och prata allvar med honom! Annars ring shv!

Instämmer med lenizen. Man måste nästan alltid tala med dem innan man får kontakt med någon annan som ex. SHV eller liknande.

Ring kommunens djurskyddsinspektör, står under miljö och hälsa i telefonkatalogen.

Vanvård av djur beror ofta på att ägaren hamnat i en tragisk situation där han/hon helt enkelt inte har ork att ta hand om djuren - ibland finns inte ens ork att ta hand om sig själv. Därför är det jättebra att personer i omgivningen reagerar på situationen. En anmälan kan hjälpa både hästarna och även ägaren som kanske behöver hjälp och avlastning utan att inse det själv.

Re: När man är 85 år

hehe, vill du veta det ironiska i det hela?
jo, det verkar som om barnen inte bryr sig. barnbarnen har varit där ibland när vi har varit där. de är vuxna och så. så de borde ju ha tjatat på honom att sluta... speciellt då han inte kundeta hand om hästarna ett tag. då fick barnbarnen hjälpa till...

Ring kommunen och fråga efter djurskyddsinspektören. Han eller hon gör en bedömning av situationen och beslutar vad som skall göras.
Har själv gjort det och blev väldigt vänligt bemött och inspektören tog det på fullaste allvar och lade ärendet som prioriterat. Hästen fick tas bort och det hade inte hänt än på länge utan denna anmälan.
Ring genast!

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har panik. Min vovva på 10 år har under några månader haft en mikroskopisk mörkt brun prick på huvudet som jag tänkt kommit...
Svar
6
· Visningar
787
Senast: Digbil
·
Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 339
Senast: Nota
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 093
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 784
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka