• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare endora
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 603
E

endora

Jag undrar vart man egentligen vänder sig om man känner till ett fall med en misskött häst? SVHs jour telefon verkar inte existera längre.

Sv: VanvÅrd

Om hästen verkligen är VANSKÖTT ring till miljö och hälsovårds myndigheten i din komun dom är skyldiga att kolla upp fallet. Svenska hästars värn har inga befogenheter att gå in i stall och dyligt. Det är inga problem att göra en anonym anmälan.

Sv: VanvÅrd

Det finns många andra trådar på bukefalos som rör vanvård och vad som inräknas och vart man kan vända sej .. och vad som (inte) händer.
SHV skulle jag lägga ned om jag var du, de har inga befogenheter på så vis utan köper in de hästar de själv anser vara värda att satsa på och lämnar ut dem på foder.. och efter vissa artiklar som jag läst på senare tid har SHV inte precis gjort ett bra intryck på mig..

Tyvärr är det så att det jag anser vara vanvård, att aldrig låta hästen gå i riktig hage exempelvis, räknas inte som vanvård eftersom att det bara är reglerat hur lång en utevistelse får vara och inte hur länge hästen kan stå inne... enligt lagar och förordningar kan du i teorin stalla upp en häst i ett par/tre år i stöten om du vill.

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
553
Senast: Mearas
·
Hästvård Hej! Tänkte höra om någon hade liknande erfarenheter. Mitt kallblod har återkommande problematik med magsår just vintertid av någon...
Svar
16
· Visningar
1 402
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som... 2
Svar
24
· Visningar
1 390
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Min häst har varit svullen hasen vid spetsen i ca en vecka. Hon går själv i hagen, finns inga stenare eller träd i hagen, inte...
Svar
3
· Visningar
406
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka