Vâr 3,5 mânader valp

S

Sue-Ellen

Vi är nya hundägare till en jättefin labrador tik. Skulle vilja ha nâgra râd. Jag är 31 âr men är van vid hund. Mina föräldrar skaffade hund när jag var 13 âr och är uppvuxen med hund. Men pâ den tiden var det mamma som var var den stora ledaren och fostraren nu är det ju jag. Hunden jag växte upp men Nellie var en golden och en vâldigt lugn vovve, men vi har fâtt en liten buse som heter Sue.

Biter: hon biter ganska mycket och dâ speciellt när hon är busig, vi är lite oroliga ibland dâ min sambos bror har barn, brukar det försvinna när de blir äldre. Vi brukar fâ henne att tänka pâ annat genom att ge henne leksaker. Finns det nâgon bra metod. Möbler är härligt att bita pâ oxâ.

Bajs är gott: Hon är fullkomligt tokig i bajs, hittar hon bajs och vi ser henne och säger nej sâ försôker hon äta sâ fort som möjligt utan att tugga.

Rumsren: kämpar med att fâ henne rumsren, jag gâr ut ofta men hon kissar inne iallafall. Bajsa är bättre, mest pâ natten inomhus men det äts ju gärna.

Bilen: Vâr hund âker nu bil utan problem hon gillar det verkligen, men bästa sättet i bilen. Vâr hund sitter i baksätet just nu dâ vi inte har en kombi men vi ska skaffa en i vâr. ska de vara lösa i bak eller är det bra med bur?
 
Sv: Vâr 3,5 mânader valp

Vi är nya hundägare till en jättefin labrador tik. Skulle vilja ha nâgra râd. Jag är 31 âr men är van vid hund. Mina föräldrar skaffade hund när jag var 13 âr och är uppvuxen med hund. Men pâ den tiden var det mamma som var var den stora ledaren och fostraren nu är det ju jag. Hunden jag växte upp men Nellie var en golden och en vâldigt lugn vovve, men vi har fâtt en liten buse som heter Sue.Grattis! Vad härligt!

Biter: hon biter ganska mycket och dâ speciellt när hon är busig, vi är lite oroliga ibland dâ min sambos bror har barn, brukar det försvinna när de blir äldre. Vi brukar fâ henne att tänka pâ annat genom att ge henne leksaker. Finns det nâgon bra metod. Möbler är härligt att bita pâ oxâ. Ja, det går över. Jag förespråkar "den milda vägen", dvs att inte leka CM med hunden och trycka ner den i marken för att den har tandlossning/smakar på sin omgivning/visar tillgivenhet/busar/leker med munnen. Lär hunden "Nej", men var medvetna om att det tar lång tid för ett nej att generaliseras (naturligtvis individuellt hur lång tid) och gälla på långt avstånd, alltid, ovillkorligt. Se till att det alltid finns tuggpinnar i rätt dimension som ni kan sticka till hunden när möblerna är i farozonen. Annars försvinner sådant också så småningom (ofta. Andra förstör hela hus...) Om ni letar lite hittar ni flera trådar om bitglada valpar på detta forum. De har vuxit till sig, vad jag vet?

Bajs är gott: Hon är fullkomligt tokig i bajs, hittar hon bajs och vi ser henne och säger nej sâ försôker hon äta sâ fort som möjligt utan att tugga.

Rumsren: kämpar med att fâ henne rumsren, jag gâr ut ofta men hon kissar inne iallafall. Bajsa är bättre, mest pâ natten inomhus men det äts ju gärna. De enkla reglerna är ju, som ni skert känner till: ALDRIG bestraffa om den gör ifrån sig inne. Förekom hunden och gå ut efter mat, vatten, lek, sömn, bus och så några gånger däremellan! =)

Bilen: Vâr hund âker nu bil utan problem hon gillar det verkligen, men bästa sättet i bilen. Vâr hund sitter i baksätet just nu dâ vi inte har en kombi men vi ska skaffa en i vâr. ska de vara lösa i bak eller är det bra med bur? Bur för kombi, säkerhetsbälte (finns särskilda selar att köpa) för sedan. Tung last ska inte sitta/ligga fritt i bilen, onödigt livsfarligt både för djuret och övriga passagerare.

Ha det härligt! Njut av valptiden, lek mycket och ta kraven när hunden blir äldre! Just nu räcker det med att hon lär känna er, sin omgivning, "Nej" och grundläggande regler för ert hus.

/Syrsa
 
Sv: Vâr 3,5 mânader valp

Mina tips för nyblivna valpägare :grin:

Bitande: Alla valpar - och flertalet mänskliga små glin - testar omvärlden genom att smaka på den! Om valpen visar bäver-tendenser - dvs ger sej på möbler/inredning - så förespråkar jag en komposthage! Där placeras valpen när jag själv inte har tid/möjlighet att avstyra alla angrepp på fast egendom. Om vissa stolsben/dörkkarmar/lister är särskilt intressanta så brukar jag stryka på ättika där! Osmakligt men inte farligt!

Bitande i händer/kläder/byxben som sker under lek accepteras här så länge valpen leker "snällt". Biter valpen hårt säger vi bara högt "Aj" och kliver upp och lämnar valpen! Hårda bett = slut på leken! Är man super konsekvant med detta så lär sej valpen på en eller två dagar att hårda bett = ingen lek! (Om valpen är väldigt envis och hänger kvar i ex byxbenet så lyfter jag bara upp den och sätter ner den i hagen utan att säga eller göra något mer)

Galet bitande/tokrusande valp! ;) Ett fenomen som ofta dyker upp på kvällen när valpen egentligen är TRÖTT! Avbryts enklast genom att valpen placeras i sin hage med en lämplig leksak - pappersfylld strumpa eller liknande - så brukar rejsen snabbt avmattas!

Bajsätande är vanligt bland valpar... Ofta är detta bara en fas valpen går igenom! Att tillsätta lite annanas-juice i maten brukar göra att valpen i alla fall slutar äta sitt eget bajs då smaken inte blir så tilltalande längre.
Ute gäller det mest bara att ha koll och undvika att erbjuda valpen tillfällen då bajs ligger "serverat".
Många hundar älskar dock hela livet att äta kanin-, har-, rådjurs- och hästbajs!

Vad gäller rumsrenhet så säger jag bara: SLAPPNA AV!!!:)
En frisk och "normal" valp kommer bli rumsren så snart den fysikst kan kontrollera blåsa och tarm.
Självklart finns några enkla knep för att underlätta det hela ex. ingen sen kvällsmat som riskerar göra valpen bajsnödig på natten, låta valpen sova i sin hage nedanför/i närheten av sänge på natten så man lätt hör om den behöver gå ut och slipper att valpen vinglar iväg och pinkar lite överallt, alltid ta ut valpen efter sömn/lek/mat.
Precis som med barn gäller dock att det tar lite olika tid för olika individer!

Absolut säkrast för hunden i bilen är i en bra bur!
Har man inte en kombi - och inte behöver använda baksätet till vardags - kan man köpe en bur och placera den på baksätet och spänna fast den där.
Jag är själv INTE något fan av säkerhetsselar då jag INTE skulle vilja ha en stressad/skadad/rädd hund "lös" i bilen vid en eventuell olycka!

Framför allt... Försök och slappna av och njuta av er lilla prinsessa! ;) De växer så enormt fort och den relation man skapar när de är små kan man leva på hela livet om man gör ett bra jobb!

/Ulga
 

Liknande trådar

Z
Katthälsa Vi har just fâtt hem en katt som är 5 mânader ca. Vi bor i villa sâ han kan gâ ut när han vill. Saken är den att när han gâr ut, sâ det...
Svar
1
· Visningar
5 975
Senast: Elaine
·
F
Träning Om 2 fälttävanshästar som blivit sparkade, den ena sâ illa att den mâste avlivas(benet av). Detta skedde tydligen hemma i deras hage...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
4 596
Senast: Alazan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp