var börjar man leta?

fiaskurken

Trådstartare
Har ett varmblod vars sadel sitter perfekt. Dock är sätet för litet för mig. Det är en wintec dressyr 16 tums med normal bom. Om man nu ska ut och leta i sadeldjungeln, och OM man inte åker till sadelutprovare,är det någon som kan tipsa om vad som skulle kunna passa istället? Vad ska man börja prova?Det hjälper väl inte att bara köpa wintec med större säte?? *trögvarning*

Sv: var börjar man leta?

För att få en sadel som sitter som den ska på hästen så BÖR man åka till auk.sadelutprovare, om man nu inte är jätte haj på sadlar.

Då får du hjälp att testa ut en sadel som passar både dig och hästen. En sadel som ligger bra är ju a och o för att hästen ska fungera i ridningen:) Så kosta på dig att låta sadelutprovare titta ut och prova en sadel till din häst!

jag skrev ju just det, om man INTE åker till en utprovare...har inte med pengar eller nåt att göra just nu.

ja tänk om det fungerade så bra
var för ett tag sedan med o kollade på en tjejs sadel, den var för stor för hästen, för lång för hästen och ca 1,5 str för stor för tjejen som dessutom borde ha en djup sadel i stället för en halvdjup.
jag var med upp till sadel provaren o ifråga satte. och då påstod hon att sadeln som rullade runt på hästen även med spänd sadelgjord att den passade bra.. på min åsikt om att ryttaren inte fick stöd inte kom ner i sadeln o att den var för stor, var svaret hon hade inte kunnat se så noga det är svårt när folk har täckjacka!
dessutom fanns det ingen möjlighet att byta in sadeln, utan den var speciellt anpassad så det så!

jojjo tjena vad jag litar på vissa sadelutprovare. visst finns de de som kan på sina fem fingrar, men många är bara ute efter att sälja sadlar. denna skulle jag inte skicka min värsta fiende att prova sadel hos, trots den fina hemsidan mm.

Jag tror man ska be sin tränare om man har den möjligheten vara med eller annan kunnig person, för vissa vill bara sälja en sadel, ryttaren spelar minde roll.

vet en lessen tjej som betalar ett lån på en sadel som passar varken ryttare eller häst.

till TS

trivs hästen med sadeln så kolla bara att du får samma bomvidd, och prova en stl större, just wintec brukar vara ganska lätta att forma sig efter häst anläggnings ytorna. be att få låna hem en stl större, lägg under ett vit scabrak eller en vit handduk så du ser anläggnings ytorna

vinkevink

TACK!

Håller även med ovan inlägg att sadelutprovare faktiskt inte alls kan sin sak.

TACK!

Håller även med ovan inlägg att sadelutprovare faktiskt inte alls kan sin sak.

Men det beror väl ändå på var man åker och till vem!! Endel är säkert skit dåliga medans andra faktiskt kan sin sak!! Så dra inte alla sadelprovare över samma kant!!:mad:

Liknande trådar

Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
536
Senast: warg
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
555
Senast: Honey07
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
974
Senast: Esmeralda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka