Var hitta den perfekta lilla "ridskolan"?

M

Memma

Jag har tyvärr inte tid att vara medryttare längre, men vill ju absolut fortsätta med hästarna. Jag har kollat runt lite på ridskolorna här i Uppsala, men det känns inte det minsta lockande.

Jag skulle vilja hitta ett lite mindre stall där man bedriver undervisning i små grupper. Gärna där man får möjlighet att hjälpa till med både det ena och det andra i verksamheten och kan lära sig ännu mer om det rent praktiska. Finns det såna ställen?

När jag gick på gymnasiet tog jag lektioner på ett fantastiskt ställe, där vi fick lära oss allt! Handskas med unghästar, klippning, utfodring osv... Jag vill göra det igen! Jag har missat en massa när jag varit medryttare. Jag behöver lära mig igen. Tyvärr är det länge sen jag gick på gymnasiet och detta underbara ställe finns inte kvar. Hur ska man hitta ett nytt? Dom vanliga ridskolorna känns alltså inte ett dugg lockand. Ska man annonsera? Eller var ska jag leta?

Sv: Var hitta den perfekta lilla "ridskolan"?

Jag funderar på att starta en sådan verksamhet i den anda du beskriver, så jag passar på att fråga: hur mycket är du beredd att betala för dina lektioner och kurser?

Tja, svår fråga. Jag vet inte riktigt. Det är klart att det borde vara dyrare än en "vanlig" ridskola med tanke på färre elever osv. Så det rimliga borde ju vara typ 200 kr per lektion. Men en förutsättning för det är att det är välutbildade hästar och utbildad och duktig instruktör! Om det inte är det vill jag inte alls betala så mycket pengar.

Fast helst vill jag ju att det ska vara skapligt billigt, kanske i utbyte mot tjänster. Så var det i stallet där jag red i gymnasiet. Inte alls dyrt, men i gengäld fick vi som red ta in- och utsläpp och fodringar. Det funkade superbra!

Dessutom tycker jag det skulle vara superbra om det fanns möjlighet till medrytteri i liten skala. Att man kan hyra häst en gång i veckan eller oftare (eller bara enstaka gånger!) för att rida ut själv.

Lycka till med dina planer!

Kolla med någon privatperson (testa annonsera) där du mot stallhjälp
kan få gratis ridhjälp i stället. Annars kanske du kan fråga runt i lite mindre privat stall i närheten, du kanske t.ex. kan hjälpa till med mockning, fodringar, in och utsläpp etc. under någon fast dag i veckan i gengäld mot att du då rider en häst någon gång i veckan gratis som är utb. och att du antingen kan få hjälp av hästägaren att utveckla din ridning, annars att du kanske kan rida för instruktör på plats där hästen finns eller åka i väg med hästen och få hjälp på annat håll ?

Jag har aldrig varit betalande medryttare utan endast hjälpt till för att få rida. Har varit alla möjliga sorters hästar, på olika ställen.
Dels en ridskola, dels hos privatpersoner.

Kan jag börja där då ;)

Hehe, problemet blir nog att få ekonomi i det. ;)

De flesta vill ju liksom trådskaparen rida på ett sådant här ställe, men de är sällan beredda att betala för merkostnaden som självklart uppstår då det inte går att dra nytta av stordriftens ekonomiska fördelar :)

Min häst står inackorderad där det även drivs ridskola i litet format, stallet ligger mellan Sigtuna och Uppsala, om det är av intresse, skicka mig gärna ett mail så ska jag berätta mer. Får ju inte göra reklam här.

Men för rätt person finns där möjlighet att få vara med vid inridning, löshoppning, allmän stalltjänst, tävlingar, allt möjligt helt enkelt. Vi är även många som ibland behöver hjälp med att få hästar ridna. Men som sagt, allt beror på person och kunskaper/viljan att lära.

Men då har du missat Lagga om du inte hittat någon bra ridskola runt Uppsala. Lagga Ridskola är enligt mig ett toppenställe med mysig stämning och underbara hästar (många av egen uppfödning).

Så om du inte redan kollat där så gör det tycker jag!

Jag har gått på Lagga ett par år och jag fick inte lära mig något som Memma efterlyser.
Visst är det en mysig stämmning med bra hästar men man måste nog "komma upp sig" för att få hålla på med annat t.ex. fodring och unghästar. Lagga är mer en ren RIDskola.

Jag håller med Mia78, visserligen har jag själv inte ridit på just Laggas ridskola men var där på ridläger sista sommaren precis innan de la av med lägerverksamheten. Visserligen fint ridhus, bra hästar, ok ridlärare (svårt och utvecklas på en lägervecka :smirk: ) och innehållsrika teorilektioner men jag tror ändå inte riktigt det är det som trådskaparen dvs. Memma efterlyser.

Lagga verkar vara en mer ren ridskola och du åker dit och rider din lektion en gång i veckan liksom, betalar liksom alla andra. Och hästarna går ju i första hand med i verksamheten. Visserligen kanske det finns aktiviteter vid sidan om men jag tror inte riktigt det är det som trådskaparen efterlyser..

Annars verkar Lagga dock vara en bra ridskola, med bra gemenskap osv!

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
945
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 955
Senast: lilsan
·
  • Låst
Anläggning https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/pPv7B6/skracklarm-fran-djursholms-ridskola-hastar-plagas Halta hästar som tvingas gå lektioner... 19 20 21
Svar
409
· Visningar
22 717
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 964
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Klippmaskin till tjock päls
  • Guldfasanerna