Var hitta information om pianomärke

macan

Trådstartare
Jag har ett gammalt piano jag tyvärr inte kan ha kvar längre pga försäljning av föräldrahem och jag måste ta beslut om vad som ska hända med mitt gamla piano. Jag vet att det knappast går att sälja pianon idag men det skulle kännas surt om skrotning vore enda alternativet. Jag har resultatlöst sökt information om mitt piano på nätet för jag vill veta mer om kvalitet, ålder etc. Min gamla pianostämmare frågade vid varje stämning om han fick köpa pianot för han tyckte så mycket om dess fina klang. Men det är längesedan nu som pianot stämdes och om det visar sig att märket är värt att satsas på skulle jag vilja låta någon bedöma om det går att stämma upp för att försöka få någon att vilja överta det.
Det jag efterlyser nu är tips på vart jag kan vända mig för att få mer information om mitt piano! Någon som kan tipsa?
 
Jag har ett gammalt piano jag tyvärr inte kan ha kvar längre pga försäljning av föräldrahem och jag måste ta beslut om vad som ska hända med mitt gamla piano. Jag vet att det knappast går att sälja pianon idag men det skulle kännas surt om skrotning vore enda alternativet. Jag har resultatlöst sökt information om mitt piano på nätet för jag vill veta mer om kvalitet, ålder etc. Min gamla pianostämmare frågade vid varje stämning om han fick köpa pianot för han tyckte så mycket om dess fina klang. Men det är längesedan nu som pianot stämdes och om det visar sig att märket är värt att satsas på skulle jag vilja låta någon bedöma om det går att stämma upp för att försöka få någon att vilja överta det.
Det jag efterlyser nu är tips på vart jag kan vända mig för att få mer information om mitt piano! Någon som kan tipsa?

Pianostämmaren som tyckte om pianot kanske kan vara någon att fråga? Jag vet inte om jag missförstår, men det verkar dumt att stämma pianot innan det ska flyttas, eftersom det ändå kommer att behöva stämmas om när det flyttat? Eller menar du för att någon ska kunna provspela och fastna för det den vägen? Kanske lättare då att annonsera om vad det är för märke och vad du vet om pianot.

Annars höra efter i en musikaffär? Mejla musikhögskolan med en bild?

//Comatose som googlar pianon att köpa just nu
 
Den gamle pianostämmaren var gammal redan då och om han ändå skulle leva så vet jag tyvärr inte vad han hette. Jag var barn/tonåring då och mamma, som inte finns kvar i livet längre, var den som hade kontakten med pianostämmaren.
Jag skrev möjligen lite rörigt men jag hade tänkt mig en "trestegsraket": först ta reda på om pianomärket/modellen håller tillräcklig kvalitet att ens bevaras eller om det är tippen som gäller, sedan en bedömning om det går att få tillbaka den fina tonen det hade när jag spelade, och sist kanske en första stämning innan flytt och en/ett par efter flytt. För det räcker nog inte med en enda stämning. Jag betalar hellre för bedömning och stämning och skänker bort pianot så att det kan få leva vidare om det visar sig vara värt art bevaras, än att bara kasta det för det får jag också betala för.
Jag har alltid tyckt om mitt vackra piano och skulle bli lycklig om jag slipper kasta det. Pianon är ju även en viktig del av vår kulturhistoria och beståndet minskar så även på så sätt skulle det kännas bra.
Vad är det för piano du letar efter?
 
Det jag efterlyser nu är tips på vart jag kan vända mig för att få mer information om mitt piano! Någon som kan tipsa?
Finns det någon musikbutik i närheten kan du ju gå dit. Eller om det finns någon musikskola med kunnig pianolärare? Är det någon märkning på pianot? Det är ju tyvärr dåligt andrahandsvärde i pianon men några kronor kan du kanske få för det.
 
Jag har ett gammalt piano jag tyvärr inte kan ha kvar längre pga försäljning av föräldrahem och jag måste ta beslut om vad som ska hända med mitt gamla piano. Jag vet att det knappast går att sälja pianon idag men det skulle kännas surt om skrotning vore enda alternativet. Jag har resultatlöst sökt information om mitt piano på nätet för jag vill veta mer om kvalitet, ålder etc. Min gamla pianostämmare frågade vid varje stämning om han fick köpa pianot för han tyckte så mycket om dess fina klang. Men det är längesedan nu som pianot stämdes och om det visar sig att märket är värt att satsas på skulle jag vilja låta någon bedöma om det går att stämma upp för att försöka få någon att vilja överta det.
Det jag efterlyser nu är tips på vart jag kan vända mig för att få mer information om mitt piano! Någon som kan tipsa?

Varför inte skriva ut märke och börja med att fråga Buke?
 
Varför inte skriva ut märke och börja med att fråga Buke?
Hoppas kunskapen finns här då :-) Det är ett M Janowsky (Hoflieferant), nr 22697. Ett piano från Berlin och som tillverkades från ca 1870-talet till ca 1920/1930-talet. Ja, jag vet det för jag lyckads hitta lite info om det på nätet för några år sedan men jag hittar den inte nu när jag behöver den. Och infon säger ju inget om kvalitet/rykte heller.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Finns det någon musikbutik i närheten kan du ju gå dit. Eller om det finns någon musikskola med kunnig pianolärare? Är det någon märkning på pianot? Det är ju tyvärr dåligt andrahandsvärde i pianon men några kronor kan du kanske få för det.
En pianohandlare skulle jag ju kunna leta upp och fråga ja! Efter lite letande hittade jag en pianotekniker/stämmare nära där pianot finns som jag nu mailat och frågat om bedömning. Håll tummarna att jag kan få hjälp där!
 
En pianohandlare skulle jag ju kunna leta upp och fråga ja! Efter lite letande hittade jag en pianotekniker/stämmare nära där pianot finns som jag nu mailat och frågat om bedömning. Håll tummarna att jag kan få hjälp där!

Hoppas du får bra svar. Annars skulle jag prova att höra med ett företag som säljer begagnade pianon och flyglar. Klipper inte in länk men sök på pianorgel
 
Jag har ett gammalt piano jag tyvärr inte kan ha kvar längre pga försäljning av föräldrahem och jag måste ta beslut om vad som ska hända med mitt gamla piano. Jag vet att det knappast går att sälja pianon idag men det skulle kännas surt om skrotning vore enda alternativet. Jag har resultatlöst sökt information om mitt piano på nätet för jag vill veta mer om kvalitet, ålder etc. Min gamla pianostämmare frågade vid varje stämning om han fick köpa pianot för han tyckte så mycket om dess fina klang. Men det är längesedan nu som pianot stämdes och om det visar sig att märket är värt att satsas på skulle jag vilja låta någon bedöma om det går att stämma upp för att försöka få någon att vilja överta det.
Det jag efterlyser nu är tips på vart jag kan vända mig för att få mer information om mitt piano! Någon som kan tipsa?
Som en pianoälskare så måste jag säga att jag tycker det är så sorgligt med pianon som slängs. Om ingen person vill köpa/ ha det så tycker jag du ska kolla om det finns någon ungdomsgård/ boende/ kyrka etc som vill ha det.
En vän skänkte musikinstrument till ett asylboende.
 
Hoflieferant borde väl betyda hovleverantör? Så då måste tillverkaren varit duktig på att bygga pianon.
 
Det är knepigt med gamla pianon. Jag har ett Steinway byggt 1909 som jag ärvt av min farmor som var koncertpianist. Frågade Steinway dels vad det skulle kosta att restaurera det så mycket som möjligt och om det var värt något. Hon sa då att självklart, sisådär 70.000 kr att renovera men det är inte säkert det blir helt bra, det skulle bli som att sätta in nya lungor och andra invärtes delar i en gammal kropp med gammalt skelett. Det håller stämningen på "mitten" så det funkar till dottern som är nybörjare. Spelar jag blir jag irriterad :-) men det är ett vackert piano och fyller sin funktion.
 
Man kan ju deponera (eller vad det heter) det hos någon teater/kultur/musikförening eller liknande. När jag jobbade på en konferensanläggning så hade de "deponerad" konst där som ägarna inte hade plats för hemma. Alltså de förvarade och visade konsten för allmänheten.
Om man inte vill sälja men inte kan/vill ha det hemma menar jag.

Förresten så hade de nog en deponerad flygel där också! :D Den fick stearinfläckar som vi hade besvär med.
 
Du kan kolla om någon folkhögskola som har t.ex. musikalutbildning, teater eller liknande är intresserade av det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp