Var hittar ni era Nyheter?

Ok. Då är jag med och jag instämmer helt!

Mycket av vår inrikespolitik är så beroende av vad som händer i världen att det egentligen inte spelar så stor roll vad vi röstar på här.

Jag är inte så väldigt intresserad av partipolitik heller, men ser exempelvis fascination på hur decemberöverenskommelsen verkar bli en orsak till mindre av överenskommen politik trots allt.

Samtidigt händer det som händer i Grekland, i Syrien och nu senast på börsen i Asien.

Då blir DÖ ganska liten i sammanhanget.

Bara en liten reflektion.
Instämmer inte alls. Men så är jag sedan tonåren politiskt engagerad också.

för mig är det mesta politik. Hela idén med demokrati är politisk. Människor väljs med regelbundenhet, i förtroende, för att hantera samhällsfrågor och styrning.

För mig är den viktigaste politiken den som sker på lokal nivå, tätt följd av riksdito.

Vår vardag styrs visserligen av internationella händelser men den absolut största delen av det vi har närmast omkring oss är lokalt beslutat.

För den som har visioner och idéer om samhället är politiken - för mig - den självklara arenan. Jag skräms av det politikerförakt som blommar ut även här på buke. Det verkar OK att uttrycka sig nedlåtande och föraktfullt om politiker trots att de ju faktiskt är valda av folket. Förtroendevalda, valda i förtroende.
 
Mest radio faktiskt, P1 är den kanal jag lyssnar allra mest på.
I andra hand är det olika tidningar på nätet. De enda jag går in på dagligen är Aftonbladet och en lokaltidning, sedan beror det lite på om jag vill hitta information om något speciellt som har hänt eller så.

Men helt ärligt får jag alltså inte åt mig så jättemycket nyheter. Jag tycker det är ganska skönt, jag mår inte bra av för mycket information hela tiden så för mig är det skönt att nästan bara ha radio som ständig nyhetskälla. Jag pratar förstås även med vänner och bekanta, och en del nyheter snappar jag upp från facebook, bukefalos, bloggar etc. Jag är generellt en väldigt skeptisk person, så oavsett VAR jag får en nyhet ifrån (undantaget kanske P1 och lokaltidningen, ibland, beroende på vad det handlar om) så kollar jag alltid upp det själv innan jag liksom bildar mig en uppfattning.
 
För den som har visioner och idéer om samhället är politiken - för mig - den självklara arenan. Jag skräms av det politikerförakt som blommar ut även här på buke. Det verkar OK att uttrycka sig nedlåtande och föraktfullt om politiker trots att de ju faktiskt är valda av folket. Förtroendevalda, valda i förtroende.

Var har du hittat uttryck för politikerförakt i den här tråden? Kan du citera så att jag förstår?
 
Var har du hittat uttryck för politikerförakt i den här tråden? Kan du citera så att jag förstår?
Inte i just den här tråden.
Utan ofta både på buke och annorstädes på nätet.

Jag har gått i svaromål i ett antal trådar när man kallat politiker för den ena invektivet efter det andra.
 
Att reflektera över något är att sätta händelsen eller informationen i sitt sammanhang. Man funderar på varför det som skedde skedde, varför det blev som det blev, eller på vilket sätt den information man fått kanske ändrar ens bild eller uppfattning av en situation. Man tänker också på hur tiden framöver eller ens framtidsuppfattning kommer att påverkas av den information man tagit del av. Ju mer man reflekterar desto bättre blir man på att göra bra reflektioner.

Reflektionsförmåga har alltså mycket att göra med allmänbildning, för det är svårt att reflektera över något i ett kunskapsvakuum. Har man inte kännedom om bakgrunden blir reflektionerna förstås grunda och mindre relevanta.

Det här är så himla viktigt! :up:

Jag får ibland intrycket av att många tycker att det inte är så viktigt att lära sig fakta i skolan längre, för "allt finns ju på wikipedia/google". Men för att sätta ny information i sitt sammanhang så måste man ha stoppat in kunskaper tidigare, för att kunna reflektera och t ex delta i en diskussion. Visst är det bra att sen kunna fördjupa sig på nätet, men att söka fram all fakta momentant när den behövs funkar inte.

Till sist vill jag betona att det absolut går att öka kognitiva funktioner genom övning. Alla (utom de som redan skrivit 2.0) blir bättre på högskoleprovets logiska delar om de först läser ett år matematik på universitetet. Alla som haft förmånen att läsa en fonetikkurs börjar plötsligt höra saker som de varit döva för förut.

Jodå, det gäller oss också ;)
 
Instämmer inte alls. Men så är jag sedan tonåren politiskt engagerad också.

för mig är det mesta politik. Hela idén med demokrati är politisk. Människor väljs med regelbundenhet, i förtroende, för att hantera samhällsfrågor och styrning.

För mig är den viktigaste politiken den som sker på lokal nivå, tätt följd av riksdito.

Vår vardag styrs visserligen av internationella händelser men den absolut största delen av det vi har närmast omkring oss är lokalt beslutat.

För den som har visioner och idéer om samhället är politiken - för mig - den självklara arenan. Jag skräms av det politikerförakt som blommar ut även här på buke. Det verkar OK att uttrycka sig nedlåtande och föraktfullt om politiker trots att de ju faktiskt är valda av folket. Förtroendevalda, valda i förtroende.
Vilket brandtal! :)

Jag både förstår din synpunkt, men vänder mig emot den lite grand.

Till vardags arbetar jag i en politiskt styrd organisation. Till viss del, naturligtvis, så är styrningen av kommundelen färgad av den politiska maktens färg.

Men VÄLDIGT mycket styrs av vår lagstiftning (vilket iofs styrs av politiken också, men inte lokalt).

Min erfarenhet är att jag kommit väl överens med de politiska företrädarna, oavsett partitillhörighet. Det finns en gemensam vilja att skapa goda förutsättningar och även om de ibland är oeniga så finns ett gemensamt engagemang.

Jag hoppas att du inte kan referera till mig, gällande politikerförakt, för så är det absolut inte. Jag vet vilket viktigt arbete de utför och att det är svårt att vara politiker ibland. Hatten av för dem som engagerar sig!

Min poäng är att vi alla befinner oss i ett sammanhang och att mycket av de stora besluten handlar om förutsättningar i världen.

Men visst, i det lokala livet och beslut nära vardagen, så spelar politiken roll.
 
Vilket brandtal! :)

Jag både förstår din synpunkt, men vänder mig emot den lite grand.

Till vardags arbetar jag i en politiskt styrd organisation. Till viss del, naturligtvis, så är styrningen av färgad av den politiska maktens färg.

Men VÄLDIGT mycket styrs av vår lagstiftning (vilket iofs styrs av politiken också, men inte lokalt).

Min erfarenhet är att jag kommit väl överens med de politiska företrädarna, oavsett partitillhörighet. Det finns en gemensam vilja att skapa goda förutsättningar och även om de ibland är oeniga så finns ett gemensamt engagemang.

Jag hoppas att du inte kan referera till mig, gällande politikerförakt, för så är det absolut inte. Jag vet vilket viktigt arbete de utför och att det är svårt att vara politiker ibland. Hatten av för dem som engagerar sig!

Min poäng är att vi alla befinner oss i ett sammanhang och att mycket av de stora besluten handlar om förutsättningar i världen.

Men visst, i det lokala livet och beslut nära vardagen, så spelar politiken roll.
Tack. :)

Nej, du är inte en av dem jag kopplar till politikerföraktet. Som jag tycker är ett underligt fenomen.

I min välrd häner allt ihop och jag tror benhårt på möjighten att påverka.

Som en mycket god vän säger -jag är uppfostrad att göra skillnad. När jag åker iväg så ska det märkas att jag var där.

För min egen del så känner jag att om jag så bara flyttat ett kommatecken så det blev bättre - då har jag gjort skillnad. Det skulle varit annorlunda om jag inte varit med.

Det är för mig politik. Politikens själva idé.
..och nu blev jag högtravande igen. Men detta är hjärtefrågor för mig.
 
Tack. :)

Nej, du är inte en av dem jag kopplar till politikerföraktet. Som jag tycker är ett underligt fenomen.

I min välrd häner allt ihop och jag tror benhårt på möjighten att påverka.

Som en mycket god vän säger -jag är uppfostrad att göra skillnad. När jag åker iväg så ska det märkas att jag var där.

För min egen del så känner jag att om jag så bara flyttat ett kommatecken så det blev bättre - då har jag gjort skillnad. Det skulle varit annorlunda om jag inte varit med.

Det är för mig politik. Politikens själva idé.
..och nu blev jag högtravande igen. Men detta är hjärtefrågor för mig.

Ok. Då kan jag kontra med att jag gör skillnad - varje dag - i mitt yrke. Det är ett förtroendeuppdrag att arbeta med unga människor och se till att de får så goda förutsättningar som möjligt för en bra start i livet.

Jag har politiska värderingar och är intresserad av politik, men min roll är inte att bedriva politik, utan att genomföra det som politiken beslutat.

Däremot så är min ideologiska hemvist en drivkraft i arbetet. Mina politiska värderingar skiljer sig till en del från den politiska makten där jag arbetar, men i vardagen så ser jag ingen motsättning i det.

Hade den politiska makten, däremot, varit av sådan art och så avvikande det jag själv håller för viktigt, ja, då hade jag givetvis inte kunnat arbeta i en politiskt styrd organisation.

Den dag jag inte har ett arbete där jag i praktisk handling kan göra skillnad, så kommer jag att engagera mig politiskt istället. :)
 
Förlåt luddig titel, men jag kunde inte komma på någon bättre.

Frågan är, varifrån ert huvudsakliga nyhetsflöde kommer, och då tänker jag på samhällsnyheter, både nationella och internationella? Politik? Världsläget?

De gamla dagstidningarna typ Expressen och Aftonbladet har ju förfallit till snaskiga naken-chock-stuket, DN och SvD är mer ok. TV-nyheterna?

Med en man som är engelsman lyssnar jag väldigt mycket på BBC t.ex. , radion alltså, medan vi jobbar. Jag lyssnar på morgonprogrammen (som pågår hela förmiddagen) och eftermiddagsprogrammen, som nästan helt består av nyhetsinslag och debatter där lyssnare ringer in, från alla sidor och åsiktsgrupper. Där finns Prime Ministers Question Time varje onsdag (!), Any Questions, Any Answers, massor med program som helt består av aktuella samhällsfrågor och diskussioner och där vågorna går höga åt alla håll. Ingen musik spelas, ingen! Men det är otroligt intressant. Slår jag på svensk radio är där i stort sett bara Morgonzoo-liknande program med glättigt pladder och hitlåtar. Det finns intressanta program på radion också, men de är oftast mer ämnesinriktade och inte så för-dagen-allmänna.

Nu känner jag till min stora fasa och skam att jag kan mer om brittisk politik än om svensk. Vad lyssnar ni på? Vad läser ni?

DN och nyheterna på tv. I viss mån internet
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp