Bukefalos 28 år!

Var hittar ni motivation?

Kaki

Trådstartare
Känner mig väldigt omotiverad just nu. Ridningen känns jobbig... Fast hoppträningarna går bättre än någonsin med min nya häst (haft honom snart 1 år och vi börjar nu samarbeta riktigt bra) och till helgen så är första tävlingen för säsongen. Men hoppnignen är inte det som känns jobbigast, den ser jag fram emot. Dock så känns allt runtikring jobbigt, att rida ut (är mest bara skitväder här just nu och dåliga vägar och har ingen att rida med), att åka dit, att träna dressyr. Jag vill inte ta en paus från ridningen eller något sådant, jag behöver bara ny motivation!

Så alla bukare, vars hittar ni er motivation? :)
 
Sv: Var hittar ni motivation?

Jag har noll motivation just nu. Tycker det är roligt att gå till stallet och umgås med hästen, rykta o så, men rider mest för hästens skull. Vi har haft isigt underlag i tja, det känns som tusen år, och man skrittar samma sträckor fram o tillbaka på en häst som bara spänner sig.

Lääääängtar till våren :bump:
 
Sv: Var hittar ni motivation?

Ja då är jag inte ensam.........Jag har tappat sugen totalt,det känns som ett nödvändigt ont att gå ut i stallet och mocka.
Har all tid ivärlden att ägna mig åt hästarna,sitter här och skriver på Bukefalos i stället.

Ja :devil:i det va knäppt
 
Sv: Var hittar ni motivation?

Jag längtar bara till sommaren med torra fina vägar att rida på. Men motivationen får nog ja från hästen. Kan vara seg att ta sig till stallet men när hästen kommer springades mot en i hagen och det ser ut som den är glad att se en så blir jag glad. Man är fortfarande inte så motiverad att ge sej ut på hala vägar men vi brukar hitta på andra saker på åkrar å så som det inte är så mycket snö is på just nu.
 
Sv: Var hittar ni motivation?

Jag känner såhär:
Som tur är har jag haft tillgång till ridhus hela vintern och haft lektioner + att jag har hållt på i 6 månader typ att lära mig rida "ordentligt" så för mig har motivationen varit på topp hela den mörkaste tråkigaste perioden.

Men nu när det börjar bli ljust börjar jag längta till att kunna vara i paddocken och göra lite andra grejor utomhus. Då känns det som att man vill ta ett break nu och bara vänta in ljuset och våren.

Uteritter har det blivit kanske 2 st för min del på hela hösten, vintern. Men det är lite för att jag bara har velat träna och vädret har varit piss. Jag har inte känt behov av att rida ut eftersom jag har kunnat vara inne och rida. Men nackdelen är ju att nu kan jag vara lite skakig för att rida ut då. Sist fick hästarna stora skälvan och då kom gammal rädsla i kapp. Men när man har varit ute regelbundet sen och det gått bra så löser ju det sig med!

KRaam!:)
 
Sv: Var hittar ni motivation?

jag har känt precis som du hela hösten och våren. Har dock beslutat mig för att ta steget och ta en paus. hästen ska ut på foder över sommaren och sen får vi se hur det blir.

För din del kan jag bara säga lycka till och hopas att motivbationen kommer tillbaka med sommaren!
 
Sv: Var hittar ni motivation?

*KL*
Jag känner att jag har motivationen, har tre mycket fina hästar som man bara vill göra grejor med + att här i skåne har vi haft bra väder, lite mycket regn men man har kunnat rida ute nästan hela vintern om det inte varit för mörkret. Men mitt problem är att jag blivit ovänner med några andra i stallet som ska flytta snart men när man ser att deras bilar är där vill man knappt gå ut. (de är där nästan alltid samma tider som mig). Det andra är att jag behöver hjälp att rida in min ena treåring och har ingen som kan hjälpa mig mer än en dag i veckan max och han skulle nog behöva att man satt upp på honom nästan varje dag så han vande sig. Allting känns "hopplöst" just nu men det vänder förhoppningsvis när de andra flyttar...
 
Sv: Var hittar ni motivation?

Jag har haft en lång paus från hästeriet och är superpeppad! :D

Men visst, det är lite segt att rida igång en häst och att sitta på jobbet hela dagarna och se tiden flyga iväg. Tid då jag kunde ha ridit :p

Men det som motiverar mig just nu är att denna igångsättning kommer betala sig i framtiden. Tanken på ljuva vårturer när luften känns frisk, solen skiner och fåglarna kvittrar håller mig igång :love: Och att faktiskt skynda mig så jag hinner rida på vardagkvällarna. Det är ju värt det även om det känns drygt att sadla när det redan börjat skymma! Men så ser man den här krabaten ute i hagen och så fylls man av energi:
080215helbild.jpg
 
Sv: Var hittar ni motivation?

Skriver till alla.

Verkar som att jag inte är ensam om att ha svårt med motivation... Till er som har motivationen, ta vara på den och grattis! :) Just nu behöver jag verkligen någon som drar ut mig på ridturer, som idag, en stallkompis sa att hon kunde hjälpa mig rida dressyr i djupsnön på utebanan och då blir det som roligt igen. Och är jag glad så går ridningen bra. Men det är ändå svårt att vara glad och positiv just nu, och då går ridningen dåligt och jag blir ännu mer less.

Jag har tillgång till ridhus men gillar inte att rida där när jag inte tränar för någon... Så där är jag sällan själv. Men visst, när pållen är glad så blir man ju gladare. Och förhoppningsvis torkar det upp relativt snabbt. Just nu har vi snöslask med is under och det pendlar ständigt mellan plus och minus och regn/dimma/snöregn. Det är nog mycket tanken på sommaren som gör att jag orkar! Tack för alla svaren!
 
Sv: Var hittar ni motivation?

Nu har jag inte läst hela tråden, men har du provat att borra? :bump:
 
Sv: Var hittar ni motivation?

Jag är supermotiverad just nu! Vi har två unghästar under inridning och det är ständiga framsteg = så kul att se! Stoet som brukar vara en rikig bråkstake vad gäller det mesta uppför sig jätteväl. Nu har jag börjat tömköra henne mkt och jag upplever det vara mkt motiverande eftersom jag får se hur hon rör sig och hur vacker hon är :love:

Valacken är ju fyra men var ohanterad när han kom till oss för snart ett år sedan och har dessutom opererats i båda haserna men honom kan vi skritta och trava på runt fyrkanten och på volter, vända snett igenom osv. Där kan man snacka om framsteg! I Maj ngnting förra året gick det inte att fånga honom i hagen :eek:

Så just nu hittar jag motivation i att de utvecklas så mkt. Sen har jag en superbussig pojkvän som sällskapar mig i stallet när inte mamma är med, det underlättar ju att ha ngn att prata med.

Löshoppningen är också motiverande. Stoet är superduktigt och när valacken kommer in har man åtminstone ngt att skratta åt :o

Annars kan man alltid läsa en bok (om ridning) eller kika på filmer (alternativt irl) på sina förebilder inom respektive gren och önska att man vore lika duktig och att ens hästar vore lika bra. Åk och rid för en ny tränare eller på en clinic en gång. Kan vara superkul att få höra ngn annans åsikter om en häst och ridning och se lite nya miljöer. Annars är det nog bara att hålla ut;) Våren är här inom ngn månad :banana:
 
Sv: Var hittar ni motivation?

Känner mig väldigt omotiverad just nu. Ridningen känns jobbig... Fast hoppträningarna går bättre än någonsin med min nya häst (haft honom snart 1 år och vi börjar nu samarbeta riktigt bra) och till helgen så är första tävlingen för säsongen. Men hoppnignen är inte det som känns jobbigast, den ser jag fram emot. Dock så känns allt runtikring jobbigt, att rida ut (är mest bara skitväder här just nu och dåliga vägar och har ingen att rida med), att åka dit, att träna dressyr. Jag vill inte ta en paus från ridningen eller något sådant, jag behöver bara ny motivation!

Så alla bukare, vars hittar ni er motivation? :)
Jag har också haft skitväder och mörkt när jag har kunnat rida. Jag har försökt få lite inspiration genom att åka och titta på när andra rider, och det har hjälpt mig en del. Sedan får man bita ihop bara, för när man väl kommer till stallet så brukar det kännas bättre. Om du mockar själv, se till att göra det vid ett annat tillfälle på dagen eller efter ridningen (beror hur du har din häst uppstallad förstås). Det blir så lätt att man mockar först och sedan tappar man orken för att rida. Jag mockar alltid på morgonen numera efter utsläpp. Då blir det inte så mycket annat jobb på kvällen och jag får mindre skäl att inte "hinna" rida. Det känns ju väldigt bra när man väl är uppe på hästen också. Angående dressyrträningen försöker jag (förutom genom inspiration från andra) lägga upp ett ordentligt schema för vad jag ska träna just den dagen. Inte bara "träna galoppfattningar" utan mer djupgående. Just de övningarna ska jag köra idag (typ, volter där och där, snygga hörn, ökningar där osv.) och också när jag ska vara nöjd med den övningen (t ex. lyckas jag få hästen att arbeta bra genom x antal hörn). Det hjälper mig i alla fall. Då blir det inte bara att harva runt runt som man ofta gör annars. Lycka till
 
Sv: Var hittar ni motivation?

jag har ju inte egen häst, så jag är superglad när det är torsdag, för då får jag åka till stallet och rida :rofl: sen har jag jutur, så jag får rida hos en kompis också så fort jag har tid *tack snälla:bow:*

nu börjar det bli ljusare :D:D då kan man rida längre, och nu är våren verkligen på gång. tänk framåt, mot den varma sommaren, då du kan rida ut i solen.. :D
 
Sv: Var hittar ni motivation?

Jag har också såna perioder... Med noll motivation... Men jag brukar pina mig igenom dem :crazy: Till hjälp har jag mina "inspirationsfilmer". Det är lite blandade inspelningar delvis från stora dressyrtävlingar (eftersom jag är dressyrryttare ;)), delvis från träningar o tävlingar jag varit med på. Det brukar iaf hjälpa mig att få tillbaka känslan o ridsuget :)
 
Sv: Var hittar ni motivation?

För mig fungerar det jättebra att kolla på när andra rider! Spelar egentligen ingen roll på vilken nivå dom rider-är dom dåliga känner jag bara för att göra det bättre och om de är riktigt bra vill jag bara träna så att jag blir lika duktig!

Nu har ju min häst vilat länge och håller fortfarande på att byggas upp långsam takt. Mycket arbete med tömkörning och longering-detta är inget kul arbete men man får tvingas sig själv ut. Nu börjar dock allt detta tråkiga ge resultat och jag kan börja rida mer och mer! Härligt nu också när våren börja komma igång här i söder! Nästa projekt med hästen är galoppträning och det ska bli lite kul...
 
Sv: Var hittar ni motivation?

Titta på filmer låter som en bra grej :) Men vi har ingen videokamera så jag har inga filmer att se på. Måste skaffa det i framtiden!! Eller jag har filmsnuttar från när jag provred hästar förra våren men dom vill jag inte se, haha, jag red förj*vligt! :o :D Men nu har jag börjat packa till helgens tävling och ser fram emot den. Förhoppningsvis får tävlingsstämningen igång min motivation igen :) Tack för alla bra tips! Jag ska söka efter bra böcker jag kan läsa och kanske om jag hittar en film om hoppning eller ngt :)
 
Sv: Var hittar ni motivation?

.
Har all tid ivärlden att ägna mig åt hästarna,sitter här och skriver på Bukefalos i stället.

Ja :devil:i det va knäppt

:rofl: guuud vad jag känner igen mig med det där.
Jag har varit superomotiverad till att ens orka gå upp på morgnarna
men sedan för några veckor sedan. Då jag vaknade på morgonen så hade min älskade sambo gett hästen frukost och släppt ut hästen i hagen. Och då jag släpade mig ut upp och ut genom ytterdörren för att ge min häst frukost. Så hörde jag min häst gnägga ett litet gulligt gnägg och stå och stirra på mig...och då kom jag på mig själv och tänka.
Men herregud...där står min älskade häst i sin hage och väntar på
att matte ska komma ut...:cry::)av lycka...där kom min
motivation...tex idag var jag och min häst ute och red i spöregn...men vi var lika lyckliga för det. :):D:banana::bump:
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 820
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Mitt liv är så jobbigt. Jag arbetar som timanställd på deltid. Alltså många dagar utan jobb. Jag har knappt några rutiner alls i min...
Svar
6
· Visningar
1 092
Senast: Red_Chili
·
Hästmänniskan Hej! Måste få ventilera mig lite och hoppas på att få lite kloka ord. De senaste åren har varit kaos för mig både jobb och hästar. Har...
Svar
18
· Visningar
2 552
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 371
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp