Var kommer allt damm ifrån??

hier

Trådstartare
Ni som känner mig vet att jag städar typ.. aldrig. Well, nu har jag skrubbat och storstädat och röjt undan i tre dagar i sträck, och är så stolt över att min lägenhet är fin och ren igen :love:

Vill ju nu gärna hålla det så, så att man slipper komma till den där punkten igen när man kommer hem, hemmet ser ut som en krigszon och man bara suckar och försöker ignorera skiten för man vet inte var man ska börja.

Jag vill ha tips på bra städrutiner för oss lata så att det inte behöver bli så igen! :p

Något jag har märkt är att det bara sedan igår redan har blivit dammigt igen på torktumlaren och tvättmaskinen. Och på badrumsgolvet. Damm, damm överallt, även på det nyskrubbade och nymoppade golvet. När solen skiner in ser jag damm.

Vad gör jag för fel? Jag pallar inte att dammsuga och moppa varjenda jävla dag, eller är det så normala människor gör för att hålla ordning hemma?

/hier, erkänd slusk som nu känner sig pedant istället
 
Sv: Var kommer allt damm ifrån??

Jag har inbillat mig att skit föder skit.
Har jag skitigt hemma (dammigt) så blir det ännu mera dammigt för att det förökar sig typ..
Vetenskapligt är det ju säkert inte så men det känns som en helt realistisk tanke för min del.. :D
För den saken skull så städar jag ju inte direkt ihjäl mig. Hatar också att städa!
Men minst en gång i veckan så plockar jag undan allt som ligger framme.
Nu är jag sådan sm är helt allergisk mot att ha saker liggandes på bänkar, stolar, bord och dyl.
Jag får krupp när jag kommer hem till människor som har 1 år gamla tidningar liggandes på en köksstol tex.. Eller pantflaskepåsar som trillar över en när man öppnar en garderob..Hua!! :nailbiting:

När jag inte orkar sortera alla saker som ska plockas undan så brukar jag samla dem i en korg. Oftast är det ju papper som blir liggandes.
Efter att allt är undan plockat så är det super snabbt gjort att köra ett varv med dammsugaren.


Kanske vore det en idé för dig att skaffa en sådan där självgående variant??
Jag har en sådan som jag startar igång någon gång i veckan.
Det känns som att den iaf tar det värsta av skiten..
 
Sv: Var kommer allt damm ifrån??

Ja, en självgående dammsugare vore kanske något :) Men jag får väl ta mig i kragen och dammsuga åtminstone ett par gånger i månaden och att alltid ställa smutsig disk i diskmaskinen. Och min sambo dricker kopiösa mängder med cola så det blir ett berg med colaflaskor under hans skrivbord, gah! Vet att jag borde panta men blir tillslut så less att jag bara hivar ner alla tidningar/reklam/colaflaskor i en sopsäck och slänger.

Ska till Ikea i helgen och försöka hitta bättre förvaringslösningar för t ex kläder och skit, för vi har en liten lägenhet och inget förråd :( Vill liksom ha mer golvyta! Hyllor kanske borde vara något?
 
Sv: Var kommer allt damm ifrån??

Alltså, jag äääälskar att hitta på förvaringslösningar.
Har typ svart bälte i det.
Jag fick nästan utslag nu när vi byggde igen utrymmet mellan köksskåpen och taket. Gaahhh.. Där är ju hela 10 cm som man kan nyttja till något! :D
Fast fasiken så mycket snyggare det blev när det var igenbyggt! :d


Den här sängstommen gillar jag!
Här kan man ju tex förvar både julsaker samt även sängkläder..
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50249871/
Det kommer dessutom inte in något damm under den!! :idea: Inte något som stör förrens du flyttar på den iaf..

Ett sängbord där hela volymen består av förvaringsutrymmen. Bättre än de som bara står på ben.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00103343/#/80214549

Har man begränsat med garderober så gillar jag detta systemet bättre.
Där blir liksom inga väggar som stjäl förvaringutrymme. Sedan kan man ju då med fördel hänga ett draperi framför så man slipper titta rakt in i garderoben jämnt..
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S59002196/

Vägghyllor är också en bra uppfinning!
Om man tittar sig runt i bostaden så kan man säkert hitta hundra ställen där det skulle gå att sätta upp hyllor eller ännu bättre - skåp, med dörrar. Då slipper man se det som förvaras där samt att man har golvytan fri för dammsugaren.

Ps. Det finns numera även en självgående golvskurmaskin! Ds. :D
 
Sv: Var kommer allt damm ifrån??

Dammtorkar du ytor eller dammsuger du tex tv, bänkar osv?

Om man dammsuger istället för dammtorka så blir det renare.
En fuktig trasa får man med sig en del damm, men samtidigt trycker man ner dammet i fibrerna i materialet så när det torkar liksom ploppar dem upp igen.
Dammsuger man istället med en borste på munstycket får du bort mera damm :)
Se även till att ha bra dammsugarpåsar så att återdammningen från dammsugaren blir så liten som möjligt.

Annars är det väl det gamla vanliga, håll efter hela tiden.
Smutsiga kläder direkt i tvättkorgen istället för golvet/stolen eller vart dem nu hamnar.
Smutsig disk direkt in i diskmaskinen eller diska det direkt för hand.
Vi har 4 "tvättkorgar" i garderoben som är färgkodade och när en korg är full motsvarar det en full tvättmaskin.
Tycker det är smidigt då man slipper stå och färgsortera tvätten innan man ska tvätta.
Kasta/sälj allt onödigt.
 
Sv: Var kommer allt damm ifrån??

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10255897/#/70255899

Sådana här använder jag till bl.a pappersåtervinning. När den är full så tar jag bara med mig hela tunnan och åker till återvinningsstationen.
Till pantburkar har jag en gammal Ikea tingest, Fibbe hette den. Det är som en tvättkorg med lock fast i hårdplast. Jag sätter i en sopsäck (mindre modell) och sedan är det bara att kasta i panten. När den är full så är det bara att ta sopsäcken och åka och panta..
 
Sv: Var kommer allt damm ifrån??

flylady.com ! Ganska fånigt amerikanskt men många bra tips tycker jag. Funkar för mig, mer eller mindre :)
 
Sv: Var kommer allt damm ifrån??

Nu är jag förvisso ingen latmajja när det gäller att städa, men det enda tipset jag har att ge är att småstäda lite varje dag ( 5 min har alla tid och ork till).

Hemmet gror aldrig igen och det blir inte så jobbigt att hålla efter allt.

Småtips:

Diska alltid direkt efter maten, då slipper du ingrodda matrester som är svårare att få bort= tar längre tid att få rent.

Dammsug lite slarvigt ett par gånger i veckan ( det tar max ett par minuter om man inte bor så stort), så slipper du att allt grus och damm virvlar runt överallt. Jag behöver sällan städa sovrummet, för skiten kommer upp i dammsugaren innan den kommer in i rummet.

Ha för vana att plockar man fram en sak, så ställer man tillbaka den där den ska vara sen. Läser jag en tidning i storarummet så tar jag med den därifrån till papperskorg/hänvisad plats för tidningar efter att jag läst färdigt. Äter jag en tallrik mat i samma rum så plockas den ut i köket när jag reser mig upp och går därifrån. Använder jag en filt på kvällen i soffan, så viks den ihop när man ska gå ifrån. Tar bara några sekunder, men underlättar allt städarbete och att man slipper gå och plocka "skit" sen.

Går du förbi en bänk, diskmaskin, torktummlare och du ser damm, bara dra handen på den och du får upp det mesta på 1 sekund och kan bara spola av handen i handfatet/diskhon:p..

Är det inte så skitigt omkring en, så är det faktiskt roligare att sätta igång och städa och tar inte så lång tid:)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp