Var köper man lädertråd?

Glimfeather

Trådstartare
Min kära häst har dragit sönder sin fina lädergrimma som jag köpte till henne... Så typiskt henne :p

Nån som vet var man köper lädertråd?

Sv: Var köper man lädertråd?

Tycker sådan lädertråd man kan köpa är alldeles för klen och ruttnar upp på ett ögonblick.
Gör min själv av mattvarp som jag vaxar- blir dunderstarkt!

aa, orkar inte vaxa :p lat ju! hehe. får köpa vanlig, det höll när jag hade praktik hos en sadelmakare så det borde nog hålla denna gången med ;)

Antingen köper du lintråd och vaxar själv med bivax (drar tråden genom en vaxklump) eller så köper du färdigvaxad lintråd. Denna är enligt mina erfarenheter inte lika dragfast.

Bäst för hästutrustning, med höga krav på hållbarhet, tycker jag är s.k tigergarn el. rörspunnen tråd. (syntet)
Den är dock lite knepigare att sy med då man inte bör klyva tråden med nålarna när man syr skomakarsöm. Då brister den lättare.

Samtliga av dessa trådar går att köpa av Slöjddetaljer (finns på nätet) eller Tjäderläder (www.tjaderlader.se)

Tigergarnet är dock svindyrt, så där rekommenderar jag att gå till en sadelmakare el. återförsäljare av läder och försöka köpa på meter.
Glöm inte att köpa lädernålar med trubbig spets.

Lycka till! :)

Liknande trådar

Utrustning Jag gillar montagehandskar men har aldrig riktigt hittat några favoriter. Jag gillar att ha ett ställe att köpa samma modell på hela...
Svar
13
· Visningar
760
Senast: jemeni
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
869
Senast: Lisen82
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 233
Senast: MiniLi
·
Fordon Jag sitter och slötittar annonser på bilar, ev. köpa min första bil. Kanske imorgon, nästa vecka eller kanske inte ens sker om flera... 2
Svar
21
· Visningar
977
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka