Var lärde ni er köra?

Andromedae

Trådstartare
Ja, ni får ursäkta om jag låter totalkorkad, men jag undrar helt enkelt var alla ni som kan det där med körning lärde er det? :D

Tanken på att någon lämna ridhästvärlden lite bakom sig och istället testa körning har lockat ett tag, och nu när jag hörde maken yttra hur skoj han tyckte det lät att köra fick ju den där tanken ganska mycket bränsle, om vi säger så :devil:

"Måste" man gå via travet? Jag vet ju att Åby har haft något här förut, men det verkar som de har flyttat sin verksamhet till kungsbacka (som ju i och för sig inte ligger på andra sidan världen det heller...). När jag red på ridskola för hundra år sedan (läs: typ tio) vet jag att de hade en körgrupp ett tag, men det lades ner ganska snabbt för att intresset var så svagt.

Så, eh, ja, hur gjorde ni som kan?
I dagsläget finns ju ingen egen häst, och jag ser nog gärna till att lära mig åtminstone grunderna innan jag tar och skaffar mig körhäst :D
 
Sv: Var lärde ni er köra?

Jag lärde mig på ett helt livsfarligt sätt. Min kompis hade en b-ponny som var "inkörd" och denne ponny fick gasa runt på oss med släde på vintrarna (vi var väl 10-12 år). Så började jag i alla fall. Sen så fick jag köra en annan kompis häst en hel del och senare blev jag även medkusk på en shettis. Sen har jag även tagit en hel del lektioner i tömkörning.
Kusksällskapet anordnade även nybörjarkurser där man fick åka runt till olika kuskar och köra deras hästar. Det tycker jag verkligen var jätteroligt och väldigt lärorikt.

Jag är inte speciellt duktig alls på körning eftersom jag mer satsat på ridningen men körningen ligger väldigt varmt om hjärtat. Snart har jag också en egen körhäst och då blir det nog körning för hela slanten :)
 
Sv: Var lärde ni er köra?

Jag lärde mig själv ;) Det är "bara" att överföra din ridning till vagnen. Jag körde in min ponny själv utan att ha någon förkunskap. Har man ridit in hästar och har vanligt hästvett så kan man utan problem köra in en häst som är trygg och stabil i psyket. Skulle aldrig ta på mig att köra in en nervig häst, men bara min egen lugna som jag känner utan och innan.

Min åsikt är att kan man rida, kan man köra. Det är bara lite småfinesser man ska lära sig :)


Sen vill jag påpeka att jag inte är någon elit-kusk utan tar ett steg i taget med min 3,5-åriga ponny. Så får vi se vart det leder :)
 
Sv: Var lärde ni er köra?

+ fjordtokan
Tack för era svar. De var bara sådär totalt livsfarliga för motivationen, som ju omedelbart gick "Men åh, det betyder att vi måste skaffa ponny typ NU :idea:".

Om det är någon mer som gjort på liknande (eller annat!) sätt får ni mer än gärna dela med er! :D
 
Sv: Var lärde ni er köra?

Jag läste en hel del böcker, såg några filmer och hälsade på folk jag kände till som kunde köra (bl.a en tjej jag träffade genom det här forumet). Sedan började jag med inkörningen av min egen häst på egen hand, och när vi kommit en bit tog jag hjälp av en tränare som hjälpte till med att sätta hästen i vagn. När hästen var van vid vagnen tog jag kontakt med en körklubb i närheten, och har nu fått träna för en av deras tränare.

Mitt råd är: ta mycket hjälp, ta det lugnt och ha mycket säkerhetstänk och en häst med rätt psyke, så går det kanon. Jag känner till flera duktiga kuskar runt Gbg, så det borde inte vara så svårt att lösa. Kanske kan du ringa och fråga om du kan få åka med när de kör, mot betalning? Många tycker nog att det är ensamt i vagnen och har gärna sällskap, och då får man mer en bild av hur saker och ting fungerar.
 
Sv: Var lärde ni er köra?

Jag betraktar inte mig själv som att jag kan köra men jag har kört en del av Wångens russ både på bana och i ridhuset där vi körde mellan koner och kadrilj.

+ att jag har praktiserat hos Marie Kahrle på Flyinge 3 veckor och var ute och åkte med henne varje dag både med hennes egna hästar och med Flyinges skolhästar. Mycket lärorikt!


Jag har en ponny nu som jag håller på att köra in. Eller vi tömkör mest än för jag har ingen sele och ingen i dagsläget rullande vagn, men det är på G :)
 
Sv: Var lärde ni er köra?

Jag kan inte köra än, men håller på att lära mig. Jag började med att köra in två hästar under två inkörningskurser. Som en bra grund att stå på inför kommande inridning var det tänkt. Men det gav mig blodad tand, och helt plötsligt stod det en rockard på gårdsplanen... :angel: Efter det har jag varit iväg ett par gånger hos tränare för att få lite handgripliga tips, samt frågat tusen och en frågor här på forumet. Nu, ett halvår senare och fortfarande nybörjare, försöker jag lära mig att köra par. Men jag har inte spänt dem framför vagnen än.

Jag hade tömkört en del innan inkörningskurserna, men egentligen är det väl inte att rekommendera som helt grön att börja med en helt grön häst. Bäst vore ju alla gånger att ha en trygg och van körhäst att börja med! Men det går uppenbarligen så här också. :)
 
Sv: Var lärde ni er köra?

Vi hade körlektioner på ridskolan. De två shettisarna kördes av elever någon gång varje månad.

Sedan jobbade jag i hästsvängen och lärde mig på arbetstid. :)

Har dock aldrig tagit tag i körningen ordentligt. Herr Häst är faktiskt inkörd, kanske ska snoka reda på en kärra till honom och se hur det går...
 
Sv: Var lärde ni er köra?

Kan inte köra häst ännu, men kämpar på och lär mig något nytt varje dag.

Började med att gå på ponnytravskola och fortsatte sedan med vår gamla häst, tyvärr drog man inte nytta av hennes kunskap förrän det var nästan för sent. Hon var otroligt välkörd.

Sedan har jag läst, läst, läst, frågat, frågat, frågat och läst lite mer, sedan praktiserat och provat mig fram det jag lärt mig, har på senare tid gått ett antal kurser i att köra in häst och skogs/brukskörning, samt kört in och utbildat min egen häst from scratch. Pratat med massor av kunnigt folk och tagit hjälp så fort jag kört fast.

Har även sett en hel del filmer. Faktaslukare :D
 
Sv: Var lärde ni er köra?

Jag gick körlinje på gymnasiet, både trav- och brukskörning på Kvinnerstaskolan i Örebro, dom hade även vuxenutbildningar då i brukskörning.
Tyvärr (!!!) la dom ner utbildningen förra året (eller om det var i år) så nu finns den inte där längre. En av lärarna därifrån har dock varit med startat en kuskutbildning i brukshästkörning (YH) i Strömsholm, är jätteglad för det för det får inte glömmas bort och blev så ledsen när dom la ner vår linje i Örebro.
:)
 
Sv: Var lärde ni er köra?

*KL*
Tack för svar! Jätteintressant att se hur ni har gjort.

Nu när jag sökte runt lite hittade jag ju ett par ställen som har veckokurser med lånad häst och liknande - sommarens semester tycks med andra ord räddad ;)
Dagen då det blir körhäst blir det nog faktiskt en häst som redan är inkörd - jag är nog inte fullt lika tuff som er som tar och kör in hästarna själva!
 
Sv: Var lärde ni er köra?

När jag letade häst så letade jag LÄNGE efter en inkörd häst som skulle passa bra för en nybörjare. Men jag hittade aldrig någon, tror det är svårt att hitta lite större välkörda hästar tillsalu. Jag ville ju ha både en rid och en körhäst.
 
Sv: Var lärde ni er köra?

Det finns ännu ett (snarst flera) sätt att lära sig köra häst, förutom "travet" och olika varianter på att "lära sig själv".

Det är de olika rasföreningarna för brukshästraserna (i synnerhet Föreningen Nordsvenska Hästen och Ardennerföreningen), brukshästklubben/sällskapet i regionen, och på vissa håll i Sverige JUF som anordnar körutbildningar.

I vårt län så håller t.ex. FNH (Föreningen Nordsvenska Hästen) regelbundet (start ca 1-2 ggr per år) nybörjarkurser i körning, där man använder rutinerade körhästar. Man behöver vare sig vara medlem i föreningen eller äga en NSV brukshäst (eller någon annan häst) för att gå på kurserna.
Man får lära sig om olika sorters selar, vagnar och redskap och prova att köra många typer av körning med flera olika hästar.
Det ingår att lära sig om och prova tävlingsgrenen körning (Dressyr, precision, maraton), nyttokörning med vagn inkluderat tävlingsgrenen Brukskörning, körning i skogen med olika redskap och något om jordbrukskörning.
Sedan finns olika fortsättningskurser.

Jag vet att andra FNH distrikt också anordnar kortare eller längre kurser, ibland tillsammans med Ardennerföreningen eller liknande.
Bodde du i Göteborgstrakten? Prova att kontakta FNH i distriktet: http://www.fnh-bohuslan.se/text1_118.html

Även om man aldrig någonsin tänker sig att skaffa vare sig Ardenner eller Nordsvensk, så är det ju också en väg att lära sig att köra häst.
Och om andan faller på, och man har en inkörd häst, så kan man faktiskt köra hem ved från skogen med en Arab likväl som med Nordsvensk. En bekant till mig gjorde det...
 
Sv: Var lärde ni er köra?

När jag letade häst så letade jag LÄNGE efter en inkörd häst som skulle passa bra för en nybörjare. Men jag hittade aldrig någon, tror det är svårt att hitta lite större välkörda hästar tillsalu. Jag ville ju ha både en rid och en körhäst.


Detta tycker jag faktiskt är lite tråkigt - att man inte självklart kör in unghästarna längre. Det är ju utmärkt träning inför inridningen och sliter inte på dem på samma sätt.

Min är gammal körhäst från början, och reds tvärom in sent. Men jag håller med om att det är ovanligt att hitta stora hästar (och glöm välstammade halvblod) som är inkörda. Det är mest småponnysarna som de vuxna ändå inte kan rida på...
 
Sv: Var lärde ni er köra?

Jag minns nog inte helt hur jag lärde mig. Förmodligen åkte vi en tur med vår välinkörda fjordsto när jag var liten, fick instruktioner och sedermera tömmar i handen. Senare gick jag på en ridskola där körning var på schemat lite då och då och vi gick även kör- och inkörningskurser hos min ridlärare med de egna hästarna. Anser mig inte speciellt duktig men kan få en häst eller två att ta mig och vagnen dit jag vill i alla fall. Vill lära mig mer och hoppas kunna gå kurser inom brukskörning inom kort hos en duktig utbildare i Herrljunga. Kanske vore intressant för dig? PMa i så fall :)
 
Sv: Var lärde ni er köra?

Detta tycker jag faktiskt är lite tråkigt - att man inte självklart kör in unghästarna längre. Det är ju utmärkt träning inför inridningen och sliter inte på dem på samma sätt.

Min är gammal körhäst från början, och reds tvärom in sent. Men jag håller med om att det är ovanligt att hitta stora hästar (och glöm välstammade halvblod) som är inkörda. Det är mest småponnysarna som de vuxna ändå inte kan rida på...

Om man inte har eget intresse av att köra är det troligen för dyrt (och man ska ha utrymme!) att vid sidan av ridutrustningen även hålla med körutrustning. Många har ju sina hästar inhysta. Det tror jag är en stor bov i dramat. Dessutom blir ju inte hästen värd mer för att den är inkörd - det finns ju så få kuskar som vill köpa häst. Så så länge man inte är körintresserad finns det inte så mycket värde i att köra in. För utbildningens skull kommer man långt med att bara tömköra.
 
Sv: Var lärde ni er köra?

Tack för ett informationsrikt inlägg! :)

Vad det gäller det där med inkörd häst och och sådant så har min ursprungliga tanke faktiskt varit att skaffa en A/B-ponny, där jag har uppfattat det som att det finns fler inkörda individer, men man vet ju aldrig riktigt hur det ser ut när det väl blir hästköpartag.
 
Sv: Var lärde ni er köra?

Jag lärde mig köra på ridläger. Det ingick i lägrets dagordning så att säga och jäkligt glad är jag för det idag!

Däremot skulle jag faktiskt inte veta var jag skulle vända mig om jag nu inte kunde köra. Jag tror att jag skulle åka till närmaste person som kan köra och fråga om de bara kunde lära mig grunderna på deras hästar.

Som sagt, när man sedan vant sig vid att sitta bakom hästen och använda spöt som skänkel så är det ju bara att få erfarenhet. Om inte med sin egen så kanske med någon annans häst som är välkörd.

Jag skulle garanterat ställa upp om någon ringde på hos mig och bad mig lära dem.
 
Sv: Var lärde ni er köra?

Jag tror faktiskt det är lite hönan och ägget. Men visst det är ju inte så vanligt att kuskar köper färdiga hästar.
 

Liknande trådar

Körning Jag har i flera omgångar varit sugen på att skaffa mig en körhäst men jag är väldigt osäker på vad jag söker. Jag har kört en del...
Svar
5
· Visningar
1 579
Senast: Jate Volim
·
Träning Åh, jag har ett jätte tråkigt problem! :confused: Det är så att jag har en Fjord-vallack på 10 år. Han har alltid varit en underbar rid...
Svar
4
· Visningar
970
Senast: Splittan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp