Var lärde ni er köra?

Sv: Var lärde ni er köra?

Jag tror faktiskt det är lite hönan och ägget. Men visst det är ju inte så vanligt att kuskar köper färdiga hästar.

Men även om alla storhästkuskar som vill köra halvblod i Sverige skulle köpa färdiga hästar så är efterfrågan inte så vådligt stor. ;)
 
Sv: Var lärde ni er köra?

Jag försökte faktiskt sälja en inkörd storhäst, men eftersom han är lite liten för att gå hem som ridhäst kan man säga att intresset var grymt svalt... :D Och inte en enda kusk hörde av sig. Så suget efter inkörda halvblod är nog inte så stort, eller så får körhästarna inte kosta något. :)
 
Sv: Var lärde ni er köra?

Nu räknar jag ju inte bara hlb utan ALLA hästar över 150 men som du säger så finns det ju inte SÅ många kuskar.
 
Sv: Var lärde ni er köra?

Det är ju inte bara att köpa en inkörd häst, du ska ju ha sele och vagn också + ev. kurser för att lära dig själv köra.

Så var det för mig i alla fall när jag övervägde att köra in min 155-connemara. Inkörning skulle gå loss på 10-15 tusen men så ska du ha vagn + sele för som billigast 20 tusen kanske....

Så att köpa en inkörd häst så ska du ändå ha en vagn också och vill du inte köra omkring i något junk så springer det iväg... :(

Och om man då bara har det som hobby och kör några gånger på somrarna.... För mig var det inte värt pengarna


Nu håller jag på att köra in min ponny och det är inte billigt heller. Selen kommer gå loss på 6000-7000 när den är klar och till våren en vagn som går att tävla med, jag räknar på minst 6-7 tusen till.
Då gör jag inkörningen själv då denna ponny är cool så jag tror jag klarar av det :)
 
Senast ändrad:
Sv: Var lärde ni er köra?

Jag ridtränade ett travhäst när jag var yngre, och bad ägaren lära mig att köra. Han spände för två hästar, jag körde den ena och han den andra och det gick undan! :angel: Men så var det ju också travare i tävlingskondition, inte direkt någon dressyrkörning... Men jag fortsatte köra travaren rätt ofta, ut i skogen på allehanda grusvägar.
Gick gymnasiet på Bollerup där vi hade körning (inte trav då, utan tävlingsgrenarna dressyr, precision och maraton) på schemat, och en fantastisk körlärare som tyvärr dog alldeles för tidigt... Han hann dock med att starta ett körlag på skolan, där jag var med som groom. Vi tävlade serielagstävlingar i Skåne, och fick åka till serielagsfinalen i Linköping. Otroligt kul! :bump:
Dessutom körde vi in unghästar på unghästlektionerna, eftersom det är en hel del körning på Bollerup så behövs det hästar till det. Och de hästar som av olika anledningar inte trivs som ridhästar prövas på körlektionerna istället, då är det bra om de redan som unghästar är inkörda.

Idag kör jag tyvärr inget alls, saknar det massor men det är som Seabaz skriver, det kostar så himla mycket med sele och vagn (plus att jag inte har någon egen häst. :p)
 
Sv: Var lärde ni er köra?

Jag kan inte köra, jag kan bara styra runt en snäll körhäst :p

Förra vintern förbarmade sig J_Schelin över mig så jag fick övningsköra hennes fina snälla Shirehäst :love:

För att jag sen skulle kunna påbörja inkörning av min egen islandsponny och det gick sådär, jag kommer nog hålla mig till att tolka efter honom..
Eller så tar jag tag i att köra in honom ordentligt så småning om, men inte nu :)

Så småning om är det även tänkt att jag ska köra in mitt nya fullblodssto också, men vi ska lära känna varann bättre innan vi börjar med det.
Jag tycker det är kanon att kunna variera träningen med körning, ett extra plus är att det blir enklare och roligare att ta med sig ngn kompis som inte är hästkunnig men som kan åka med en sväng i vagnen :)

Tidigare har jag bara kört snälla små ponnysar som gick sin standardrunda oavsett om jag styrde eller ej :p
 
Sv: Var lärde ni er köra?

Nä visst det är inte billigt att ta fram en körhäst, det är nog därför det inte finns så många till salu. Gör man jobbet och lägger ner pengarna har man nog för avsikt att behålla hästen :)
 
Sv: Var lärde ni er köra?

Nä nån Gunnar hade vi inte, vi hade Rune (och sedan Runes dotter som innan dess varit lärare i tömkörning). Tror Fredrik Persson var lärare innan Rune, så Gunnar måste varit långt före min tid :D Jag gick 03-06!
 
Sv: Var lärde ni er köra?

Jag gick hästskötarkursen 90. Vi körde Bastion, Rekyl, Bravad osv. Fanns dom kvar på din tid? Dom var födda 86 så helt orimligt är det ju inte. Hade ni någon hästgamling?
 
Sv: Var lärde ni er köra?

Jag minns ingen av dem, men några gamlingar hade vi ju. Men det var det här med namn... :p Flami var det ett äldre sto som hette, men minns inte om hon gick i ridningen eller körningen. Nobless var nog körhäst, en valack f -87.

Hästen vi tävlade med hette Mazarin, ett sto av den värsta sorten. :angel: När vi gick i ettan gick det inte att ha baksele på, gick inte att galoppera, gick inte att rida henne... Hon bara kickade! Men hon blev en fantastisk tävlingshäst när vi väl fick ordning på henne, vi fick väldigt mycket fritt spelrum av Rune, även om han såklart höll koll på oss ;) Men hon dog får något år sedan, så hon hörde till de äldre.
 
Sv: Var lärde ni er köra?

Nobless kommer jag ihåg - han var dock ingen vi jobbade med. Flami föddes nog när vi gick där. Kul.
 
Sv: Var lärde ni er köra?

Vad kul att du är intresserad:)

Själv började jag med körning genom att få testa att köra en redan inkörd häst, det var en grupp kuskar som tränade tillsammans ibland.
Sedan valde jag hästhållning på gymnasiet och fick därigenom möjligheten att ha körning på schemat :D
Lånade därefter en körd ponny (hackney) som jag sedan fick köpa.

Du har fått en del förslag i tråden (har inte läst alla...), så detta har kanske redan kommit upp:
Bor du kring GBG så finns det ju två klubbar med aktiva kuskar i ditt område; Körsällskapet Nordhallänningarna och Gothenborugh(stavning??) Horse and Carriage Club.
 
Sv: Var lärde ni er köra?

Gå lite kurser innan(och när ni köpte hästen)/köp en trygg körhäst:)

kanske kan köra någon bekants häst lite med först.

Jag lärde mig köra under utbildningen hästinridning på gymnaiset.
vi fick lära oss köra in hästar, köra ponnytrav, storhäst trav och skolkörning(precition, dressyr, terräng).

mycket mycket bra och viktigt, jag hade inget kunnat ett skvatt annars och det är mycket man behöver kunna.
bara att veta hur hårda man ska spänna alla remmar tex är ju en hel vetenskap och viktigt det sitter rätt.
 
Sv: Var lärde ni er köra?

De välkörda hästar som ev. är till salu kommer nog oftast inte ut på annons utan man får fråga sig fram, "någon som känner någon som..". Och de som är på annons försvinner fortare än kvickt (har dock inte koll på halvblodshästar utan det är enbart ardenner och nsv-annonser som intresserar mig ;) )
Sedan så smakar det så kostar det, folk kanske inte vill betala? De tror att de kan få en välkörd nsv för 10.000. Det är väl därför också som priset är så lågt på våra fina hästar.
 
Sv: Var lärde ni er köra?

*kl*

Jag har lärt mig att styra körhäst på egen hand. :p Jag har en travare som är inkörd och travtävlad till 10 års ålder och efter 7 år i min ägo blev han skadad och fick lägga ridningen på hyllan. Att prova körning kändes inte som ett svårt val. Läste en hel del om selar, vagnar och annat innan jag tog tag i att inhandla eget och prova. Vande hästen vid selen och tömkörde både i paddock och skog. Första gången med vagnen (inom inhägnat område) hade jag med en kompis som kört mycket travare i sina dar, men hästens reaktion får väl närmast beskrivas som "det här kan jag!" och han gav oss aldrig några problem. Andra gången vi körde så körde vi ut i skogen och sen har det bara fortsatt. Jag vågar dock påstå att jag känner min häst rätt väl och vet inte om jag skulle vågat ge mig ut sådär på egen hand om jag inte hade känt hästen så väl.
 
Sv: Var lärde ni er köra?

Jag är uppvuxen med körbara hästar, min pappa och farbror har alltid haft hästar som de födde upp, körde in och sålde. Vi hade nordsvenskar, ardenner, fjordhästar och travare, nu håller jag på med fjordhästar och har för första gången lämnat iväg en häst på inkörning, var och hämtade honom i tisdags.:) Annars har jag nog kört in ett 10-tal hästar själv, men jag fick barn i våras och tiden försvinner bara och det är svårt att skaffa barnvakt de gångerna man behöver vara 2 st.
 
Sv: Var lärde ni er köra?

Jag fick en gammal rockard av en travtränare i närheten som jag renoverade upp. Sedan hittade jag en gammal loksele (storlek nordsvensk/ardenner) som jag selade på vår islandshäst innan jag placerade henne framför vagnen. Tack och lov gick allt bra. Idag är hon 27år och älskar fortfarande att få komma ut och springa lite framför vagnen.

Idag skulle jag aldrig våga göra något dylikt men då var man ung och dum.
 

Liknande trådar

Körning Jag har i flera omgångar varit sugen på att skaffa mig en körhäst men jag är väldigt osäker på vad jag söker. Jag har kört en del...
Svar
5
· Visningar
1 579
Senast: Jate Volim
·
Träning Åh, jag har ett jätte tråkigt problem! :confused: Det är så att jag har en Fjord-vallack på 10 år. Han har alltid varit en underbar rid...
Svar
4
· Visningar
970
Senast: Splittan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp