Var min SYO-konsulent

Fiorano

Trådstartare
Det verkar vara en smått evig fråga i mitt stilla (hmm) sinne vad jag egentligen ska jobba med. Nu kör jag taxi och trivs (för det mesta) med det, men särskilt utvecklande är det inte. Har ca en termin kvar på universitetet för en en fil kand i sociologi. Har lite svårt att få tummen loss och fixa det bara eftersom jag inte har en blekaste aning om vad jag egentligen kan jobba med som sociolog? Det var liksom inte så att jag tänkte yrkesinriktning när jag började läsa, utan det handlade mer om att ämnet var så himla kul. Har även läst ett år psykologi.

Jag vet inte vad jag vill jobba med. Social är jag förstås och människor är intressant, men det finns en gräns för hur roligt det är med ett serviceyrke. I ärlighetens namn är jag inte heller så himla bra på att samarbeta med folk.

Snälla nån som har en aning om vad jag kanske skulle kunna jobba med.
 
Sv: Var min SYO-konsulent

Haha:D! Lite som att låta den blinde leda de blinda:p. Men dom vill säkert också bara ha socionomer till det. Verkar som att varenda yrke idag kräver en socionomexamen. Mutter.
 
Sv: Var min SYO-konsulent

Lastbilschaffis, köra hästtransporter
 
Sv: Var min SYO-konsulent

Men ska jag bara sitta och köra kan jag fortfarande köra folk. Jag gillar att köra taxi, men just att bara sitta och köra är som sagt inte särskilt utvecklande.
 
Sv: Var min SYO-konsulent

men just att bara sitta och köra är som sagt inte särskilt utvecklande.
fast det är ett rätt bra jobb att dra in lite kulor på medan man funderar...
jag har ju kört lastbil i flera år, av det skälet

Har ingen aning om ditt intresseområde, men vet att det är stor brist på farmaceuter de kommande åren. Det är ju det jag läser...
 
Sv: Var min SYO-konsulent

På Umeås univeristets hemsida står det:
"Utbildningen ger en kompetens som öppnar dörrarna till en bred arbetsmarknad. Sociologer och socialpsykologer återfinns inom en rad organisationer, myndigheter och företag. Alla verksamheter som i någon mån har med människor att göra har nytta av sociologens och socialpsykologens kompetens. Det kan handla om att kunna förstå och analysera maktförhållanden, social ojämlikhet, genus och etnicitet. Du kan arbeta med frågor som rör arbetsmarknad och arbetsliv, välfärd och levnadssätt, mångfald och jämställdhet, personal- och arbetsmiljöfrågor, socialpolitik och samhällsplanering samt kultur och media.

Som färdigutbildad sociolog och socialpsykolog är du väl förberedd för kvalificerade arbeten där dina arbetsuppgifter kan vara att utreda och utvärdera, ta fram underlag för beslutsfattande, leda projekt, handlägga ärenden samt arbeta med förändrings- och utvecklingsarbete. Du kan dessutom läsa vidare på avancerad nivå för att sedan ha möjlighet att söka till forskarutbildning."


Det verkade väldigt flummigt tyckte jag så jag sökte på jobbannonser med sociologi och hittade dessa:
http://www.arbetsformedlingen.se/pl...r%281%29&sv.url=12.237ec53d11d47b612d78000171

http://www.arbetsformedlingen.se/pl...r%281%29&sv.url=12.237ec53d11d47b612d78000171

Känns det som något du kan göra?
 
Sv: Var min SYO-konsulent

Ja du det är ju frågan. Vette sjutton om jag skulle fixa den sortens jobb:o. Lär sluta med att jag sitter där i taxin resten av livet och funderar på vad jag ska göra.
 
Sv: Var min SYO-konsulent

Ja du det är ju frågan. Vette sjutton om jag skulle fixa den sortens jobb:o. Lär sluta med att jag sitter där i taxin resten av livet och funderar på vad jag ska göra.



Är du en Taxichaufför som har lätt för att knyta kontakter/prata?
Isf kan du väl, om du inte redan gjort det, intervjua dina kunder om deras sysselsättning. Någon av dem kan kanske "introducera" dig för en möjlighet som är svår att lista ut på egen hand :)
 
Sv: Var min SYO-konsulent

Jag har faktiskt fått några visitkort från personer som jobbar inom personalrekrytering som velat att jag ska höra av mig när jag är klar. Vi kör väldigt mycket företagskunder så visst finns det möjlighet att knyta kontakter. Lite av princip pratar jag dock inte med kunder i bilen innan de pratar med mig, vill inte vara påträngande och ffa företagskunderna vill ha lugn och ro när de åker.
 
Sv: Var min SYO-konsulent

Jag har faktiskt fått några visitkort från personer som jobbar inom personalrekrytering som velat att jag ska höra av mig när jag är klar. Vi kör väldigt mycket företagskunder så visst finns det möjlighet att knyta kontakter. Lite av princip pratar jag dock inte med kunder i bilen innan de pratar med mig, vill inte vara påträngande och ffa företagskunderna vill ha lugn och ro när de åker.


Ja men se där, jättebra!
Jag utgick självklart ifrån att viss känsla vägs in ;)
 
Sv: Var min SYO-konsulent

min syster läser till syo och detta är hennes svar

"du får kommentera från mig att det viktigaste är inte VAD hon utbildat sig som på ett universitet, utan ATT hon gjort det. Många arbetsgivare anser en universitetsutbildning höja en sökandes anställningsbarhet även om det är inom "fel" område."
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp